Gå til innhold

Leve på avkastning av fond


m4rv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
m4rv skrev (1 time siden):

Hei og fortsatt god jul!

Hvis man skal leve på avkastning av fond - hvordan ville du ha tatt ut av fondet det du trenger for å leve?
Hver mnd, kvartalvis eller en gang pr år?

Er det fordeler/ulemper rundt dette? 
 

Hvis du tar ut årlig så går du vel glipp av litt avkastning på den summen du tar ut, evt minsker tapet dersom fondet faller i verdi iløpet av året. Jeg ville tatt ut månedsvis, for å ha en viss kontroll på forbruk

Lenke til kommentar
HW1 skrev (Akkurat nå):

Time in market beats timing the market. 

Når det er sagt så kan det være en ide ha en hvis prosentandel i bankinnskudd å gjøre rebalansering si hver 6 mnd eller noe lignende. 

Hvis jeg hadde hatt 10 millioner. Og jeg skulle levd på dette resten av livet så hadde jeg ikke vært komfortabel med å ha hatt 100 % i aksjer.

Lenke til kommentar
m4rv skrev (2 timer siden):

Ja, planen er også å bygge opp en litt større buffer for å bruke av i starten, men intressant å se hvordan andre tenker det kan være lønnsomt å ta ut for å leve på.
Har hørt at 3-4% årlig uttak vil holde "for alltid".

Ja, vanlig å foreslå dette i USA. Dog skal sies at det er ikke tatt med skatt og spesielt formueskatt som treffer oss nordmenn. Har ikke hørt så mange som har valgt å FIRE i Norge egentlig. 

Tror det nok lønner seg å ha en viss tilknytning til arbeidslivet her. F.eks. jobbe 50% eller drive noe selv. Tjener man f.eks. 200k i året og tar 200k I avkastning tror jeg det er en ganske fornuftig tilnærming. 

Lenke til kommentar
m4rv skrev (7 minutter siden):

Ja, planen er ikke å droppe helt ut av arbeidslivet.
Leker litt med tanken å starte som selvstendig etterhvert, men trenger litt mer økonomisk trygghet før jeg tar sjansen på å forlate fast stilling.
 

Ser ut til at vi er i samme båt. Hvor mye trenger du før du er komfortabel med å forlate fast stilling?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Ser ut til at vi er i samme båt. Hvor mye trenger du før du er komfortabel med å forlate fast stilling?

Spennende...
Har ikke helt bestemt meg enda, men tenker litt rundt 3-6 mnd lønning.
Kan være for lite, for mye, men med tanke på alle usikkerheter rundt omkring med verdensøkonomien er det fortsatt mye å tenke på.

Har du satt deg noe beløp eller tilsvarende før du går den veien?

Lenke til kommentar
m4rv skrev (3 timer siden):

Spennende...
Har ikke helt bestemt meg enda, men tenker litt rundt 3-6 mnd lønning.
Kan være for lite, for mye, men med tanke på alle usikkerheter rundt omkring med verdensøkonomien er det fortsatt mye å tenke på.

Har du satt deg noe beløp eller tilsvarende før du går den veien?

Hvis det er selvstendig konsulent du mener, og du vet du vil kunne fakturere med en gang, så hørtes jo det mulig ut. Ville først måtte være sikker nok til at inntekten jeg får, kan erstatte inntekten til jobben i dag.

Jeg tenker mer i linjen starte egen bedrift og da trenger jeg endel større sikkerhetsnett.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (56 minutter siden):

Hvis det er selvstendig konsulent du mener, og du vet du vil kunne fakturere med en gang, så hørtes jo det mulig ut. Ville først måtte være sikker nok til at inntekten jeg får, kan erstatte inntekten til jobben i dag.

Jeg tenker mer i linjen starte egen bedrift og da trenger jeg endel større sikkerhetsnett.

Spennende det ja.
Ja, tanken er å prøve som selvstendig konsulent, men trenger ha en trygghet ift å evt gå noe tid uten å få fakturert også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...