Gå til innhold

Ansette seg selv i eget AS


Anbefalte innlegg

I 2022 opprettet jeg et AS for å dyrke hobbyen min. Dette startet jeg med i mai måned, og dette har gått veldig bra. Jeg tenker å ta ut 10.000,- pr mnd som fastlønn men har noen spørsmål rundt hvordan dette gjøres på best mulig måte.

Skriver jeg vanlig arbeidskontrakt? og signerer som både arbeidsgiver og taker? Må jeg opplyse om hvor mye jeg forventer å jobbe per måned? Hva om dette blir mer/mindre enkelte måneder? F.eks. 1-2 timer per dag. Har dette noen betydning for fastlønn? Dette er som sagt bare en hobby, og har fulltidsjobb i tillegg til hobbyen. Er det noen ting jeg bør tenke på? Jeg vil være den eneste ansaette, som i tillegg er eier i AS-et.

Noen som har gjort dette før og lært noe av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bakkespiren skrev (1 time siden):

Noen som har gjort dette før og lært noe av det?

Ja, jeg er ansatt i eget as.

Bakkespiren skrev (1 time siden):

Skriver jeg vanlig arbeidskontrakt? og signerer som både arbeidsgiver og taker?

Ja

Bakkespiren skrev (1 time siden):

Må jeg opplyse om hvor mye jeg forventer å jobbe per måned? Hva om dette blir mer/mindre enkelte måneder? F.eks. 1-2 timer per dag. Har dette noen betydning for fastlønn?

Du bestemmer selv innholdet i avtalen. Du kan avtale x antall timer pr mnd eller at du har varierende arbeidstid, det er opp til deg. Om du jobber mer eller mindre er det bare du som må forholde deg til. Du er daglig leder og har en "ledende og særlig uavhengig stilling", du har da alle muligheter til å håndtere situasjonen. Om du vil la lønnen variere med innsatsen er opp til deg.

Bakkespiren skrev (2 timer siden):

Er det noen ting jeg bør tenke på?

- Er det mva-pliktig omsetning? Pass i så fall på å mva-registrere det når du går over grensen.

- Når du har begynt å gi deg selv lønn, og dermed sender inn a-melding, så må a-melding sendes hver mnd, også mnd hvor du velger å ikke utbetale lønn.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill @nirolo! Finnes det noen god kontraks-mal på å ansette seg selv i eget AS? Jeg nådde MVA grensen allerede den første måneden, og ble da mva registert. Ser Fiken (regnskapsprogram) håndterer A-melding, lønn o.l. veldig greit.

Hobbyen foregår stort sett hjemme, men hjemmet mitt er jo ikke registert som et kontor. Må jeg da faktisk leie av meg selv, før jeg kan oppgi sted? Har ingen planer om å ta betalt for leie, eller skattefradrag for å jobbe ved egen bolig.

Endret av Bakkespiren
Lenke til kommentar

Bare sett hjemme hos deg selv som arbeidsadresse.

Det vanlige er å bare utbetale fast lønn. + Eventuelt bonus hvis du trenger å ta ut mer penger. 

Den eneste gangen ett menneske utenom deg selv kommer til å se arbeidskontrakten din eller bry seg om hvordan inntekten din fordeler seg over året er hvis du ender opp med å måtte få hjelp fra NAV.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...