Gå til innhold

Jehovas vitner saksøker staten


Anbefalte innlegg

O3K skrev (19 timer siden):

Nå er det ikke Jehovas Vitners interne håndtering av potensielle pedofile overgripere som er grunnlaget for at de mistet statsstøtten. Den mistet de ved å bryte trossamfunnsloven samt trossamfunnsforskriften.

Du påstår selv at: «Idag er loven blitt lovløshet», og at blant annet pedofili er tillatt. Det er en latterlig påstand, for vi vet at pedofile overgripere blir straffeforfulgt, og at politet har egne etterforskere for å avdekke dette. Hadde pedofili vært lovlig så hadde Jehovas Vitner aldri havnet i trøbbel for deres elendige håndtering av dem. Men ved å holde politet utenfor gjør nettopp Jehovas Vitner jobben til politet så mye vanskeligere. Jehovas Vitner støtter naturligivs ikke pedofili direkte, men de har en horribel praksis for å ta seg av slikt internt. At slikt skal etterforskes internt av gubber som har ingen relevante kvalifikasjoner er latterlig. Det er et hemmelighetskremmeri som til syvende og sist gjør det lettere for overgripere å slippe unna, og vanskeligere for ofre å få den hjelpen de trenger.

Det er ikke for ingenting at de har måttet betale millioner på millioner til ofre som har saksøkt dem i voksen alder. Så nei, loven er absolutt ikke blitt lovløshet som du påstår, og pedofili er ikke tillatt. Verden utenfor trossamfunnet ditt er ikke så ille som du skal ha det til.

TV aksjon  om barneekteskap , ja det er skjult pedofil. Hvordan foregår det? Det er hemmeligkremmeri som vi vet lite om det. Men de får så mye penger av statsstøtte.

Det er akkurat som 2. verdenskrig nazistiske politikk. Hemmelig politi Gestapo har stort  nettverk. nemlig korrupte politifolk, drosjesjåfør, busssjåfør, journalister, De forfulgte mennesker og sladret til Gestapo. Det at disse grusommhetene er blitt begått mange forskjellige steder på jorden. bekrefter at slike onde handlinger ikke særmerker en bestemt rase eller nasjonalitet. Hat erikke en følelse som er begrenset til en bestemt hudfarge, et bestemt språk eller et bestemt flagg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (4 minutter siden):

En gladnyhet av de sjeldne og et eksempel som burde gjelde flere organisasjoner/trossamfunn/enkeltmennesker som mottar statsstøtte eller trygd

Å følge norsk lov og FNs menneskerettigheter må være et minimumskrav…….
 

Endret av Inspector
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det retningslinjene for å få statsstøtte som er brudd eller hva slags lovbrudd er det egentlig som er foretatt her?

 

Inspector skrev (24 minutter siden):

et eksempel som burde gjelde flere organisasjoner/trossamfunn/enkeltmennesker som mottar statsstøtte eller trygd

Det gjør det også. Jeg har ikke noe oversikt, men det er kommet flere i kjølvannet av dette. Blant annet Menigheten Samfundet som er mer ekstreme enn Jehovas Vitner, men heldigvis mye mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Er det retningslinjene for å få statsstøtte som er brudd eller hva slags lovbrudd er det egentlig som er foretatt her?

 

Det gjør det også. Jeg har ikke noe oversikt, men det er kommet flere i kjølvannet av dette. Blant annet Menigheten Samfundet som er mer ekstreme enn Jehovas Vitner, men heldigvis mye mindre.

Les linken i forrige innlegg hvor du finner intensjonene som er brutt.
Økonomisk støtte er noe man må søke om og er ikke en automatisk lovfestet rettighet. Dette gjelder på lik linje med støtte til feks idrettslag.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Les linken i forrige innlegg hvor du finner intensjonene som er brutt.
Økonomisk støtte er noe man må søke om og er ikke en automatisk lovfestet rettighet. Dette gjelder på lik linje med støtte til feks idrettslag.

Hvilket forrige? Jeg fant ikke noe i VG-saken. Og jeg ser at Agder fylkeskommune i følge NRK sier at Menigheten Samfundet "driver i strid med loven". Mulig akkurat det om Samfundet ikke er helt riktig, men er det ulovlig å lære opp/oppfordre medlemmer til å ikke ha kontakt/begrenset kontakt med andre som ikke er medlemmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Hvilket forrige? Jeg fant ikke noe i VG-saken. Og jeg ser at Agder fylkeskommune i følge NRK sier at Menigheten Samfundet "driver i strid med loven". Mulig akkurat det om Samfundet ikke er helt riktig, men er det ulovlig å lære opp/oppfordre medlemmer til å ikke ha kontakt/begrenset kontakt med andre som ikke er medlemmer?

Som det står i tråden her så er bakgrunnen ekskluderingspraksisen i JV. Det er fortsatt religionsfrihet i Norge men man må følge norsk lov. Det er for eksempel en egen lov om rituell omskjæring av gutter i Norge og hvis ikke den følges av trossamfunn som praktiserer det så vil det også innebære represalier. Jeg har selv vært vitne til hvordan barn under myndig alder blir ekskludert fra JV,  Jeg har også vært i et ekteskap med en som var ekskludert fra ung alder for så å bli gjenopptatt etter 20 år for så å bli ekskludert igjen. JV prøver å pakke inn denne praksisen som en "kjærlig ordning fra Jehova" men det er ingen andre religiøse grupperinger i vestlige land som gjør dette. Det bryter også nettopp med religionsfrihet - siden valget står i mellom å få være sammen med din egen familie og venner eller ikke. Når dette i tillegg håndteres med vesentlig press og kontroll fra menighetenes side så harmoniserer det ikke i det hele tatt med norsk lov. Det at andre religioner også gjør det gjør det ikke mer riktig - de praktiserer det bare ikke så åpent og har heller ikke forsøkt å forsvare det i norsk rettsvesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (4 minutter siden):

Som det står i tråden her så er bakgrunnen ekskluderingspraksisen i JV. Det er fortsatt religionsfrihet i Norge men man må følge norsk lov.

Det er ikke det jeg spør om. Jeg vet at ekskluderingspraksisen er årsaken, men jeg lurer på hvilken lov de bryter. Så vidt jeg har forstått er det ingen som har gjort noe straffbart? De har bare mistet statsstøtte?

sofiemyr skrev (5 minutter siden):

Jeg har selv vært vitne til hvordan barn under myndig alder blir ekskludert fra JV,  Jeg har også vært i et ekteskap med en som var ekskludert fra ung alder for så å bli gjenopptatt etter 20 år for så å bli ekskludert igjen. JV prøver å pakke inn denne praksisen som en "kjærlig ordning fra Jehova" men det er ingen andre religiøse grupperinger i vestlige land som gjør dette. Det bryter også nettopp med religionsfrihet - siden valget står i mellom å få være sammen med din egen familie og venner eller ikke. Når dette i tillegg håndteres med vesentlig press og kontroll fra menighetenes side så harmoniserer det ikke i det hele tatt med norsk lov. Det at andre religioner også gjør det gjør det ikke mer riktig - de praktiserer det bare ikke så åpent og har heller ikke forsøkt å forsvare det i norsk rettsvesen.

Det er sosial manipulasjon på høyt nivå, ofte med gode hensikter selv om det høres helt forskrudd ut. Det er selvfølgelig helt forkastelig praksis og bør slås hardt ned på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Det er ikke det jeg spør om. Jeg vet at ekskluderingspraksisen er årsaken, men jeg lurer på hvilken lov de bryter. Så vidt jeg har forstått er det ingen som har gjort noe straffbart? De har bare mistet statsstøtte?

Det er sosial manipulasjon på høyt nivå, ofte med gode hensikter selv om det høres helt forskrudd ut. Det er selvfølgelig helt forkastelig praksis og bør slås hardt ned på.

Årsaken til tilbakekallelsen av statstilskuddet er at Barne- og familiedepartementet og Statsforvalteren mener eksklusjonspraksisen til Jehovas vitner innebærer negativ sosial kontroll og hindrer fri utmelding fra trossamfunnet.

«Gjennom retningslinjene og praksisen for eksklusjon, oppfordrer Jehovas vitner til å sky medlemmer som utstøtes eller trekker seg, slik at de med få unntak utsettes for sosial isolasjon fra de gjenværende i trossamfunnet», konkluderer dommer Ole Kristen Øverberg.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/emkn/ARTIKKEL_9#emkn/ARTIKKEL_9

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 time siden):

Årsaken til tilbakekallelsen av statstilskuddet er at Barne- og familiedepartementet og Statsforvalteren mener eksklusjonspraksisen til Jehovas vitner innebærer negativ sosial kontroll og hindrer fri utmelding fra trossamfunnet.

«Gjennom retningslinjene og praksisen for eksklusjon, oppfordrer Jehovas vitner til å sky medlemmer som utstøtes eller trekker seg, slik at de med få unntak utsettes for sosial isolasjon fra de gjenværende i trossamfunnet», konkluderer dommer Ole Kristen Øverberg.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/emkn/ARTIKKEL_9#emkn/ARTIKKEL_9

Takk! Det med å hindre fri utmelding må jo være direkte i strid med religionsfriheten..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Takk! Det med å hindre fri utmelding må jo være direkte i strid med religionsfriheten..?

Det er vel det dommen viser til. Det som er mest skummelt er at når man er innenfor så er man tildels lullet inn i en forståelse som gjør at man tenker at slik må det være (at eksludering er en "kjærlig ordning gitt av Jehova) og det legges et umenneskelig press både på de som er i faresonen til å bli ekskludert men også de som er ute og ikke er apostater (motstandere)

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (26 minutter siden):

Det er vel det dommen viser til. Det som er mest skummelt er at når man er innenfor så er man tildels lullet inn i en forståelse som gjør at man tenker at slik må det være (at eksludering er en "kjærlig ordning gitt av Jehova) og det legges et umenneskelig press både på de som er i faresonen til å bli ekskludert men også de som er ute og ikke er apostater (motstandere)

Ja, absolutt. Vet ikke om du har lest den, men kan anbefale boka "Alene Ut". Du som har vært tett på det vil nok kjenne igjen mye fra han som boka handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Ja, absolutt. Vet ikke om du har lest den, men kan anbefale boka "Alene Ut". Du som har vært tett på det vil nok kjenne igjen mye fra han som boka handler om.

Jeg anså meg både da og i ettertid mest som et "støttemedlem" - en løsning jeg bestemt tror mange velger av familiære årsaker, men siden dette var noe jeg giftet meg inn i så var det heller ikke traumatisk å forlate det når ekteskapet gikk skeis. Men det er som sagt en rekke tragiske skjebner vi aldri hører om dessverre - og det faktum at vi i 2024 har millioner av mennesker som går rundt og faktisk tror at dette er virkelig er ganske så skremmende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...