Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken varmepumpe? Fujitsu eller Mitsubishi?


Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (18 timer siden):

En annen ting du kan ta med i vurderingen er hvor du har tilkobling av strøm i dag. Noen krever kontakt der utedel skal monteres, men noen skal ha strøm til innedelen. 

Så om du alt har punkt klart sparer du jo litt penger på å kjøpe en modell som kan brukes direkte mot dagens punkt.

Er ikke dette en mulighet på alle varmepumper?
Pumpen min har sånn pop-ut-deksel som jeg tipper er for å koble strøm fra innsiden, men det er som regel mer praktisk å koble fra utsiden, da det er enklere å trekke kabel dit. 

Jeg la opp ledning selv, fra utestikk til varmepumpen.
Hvem som helst kan gjøre dette, kun dumme norske krav som egentlig setter en stopper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Det kan fort bli en utfordring. Vi har rett trapp fra kjeller og til hovedetasje. Varmepumpen står i kjeller, 2 meter fra trappen. I teorien skulle mye varme kommet opp, men det skjer dessverre ikke. Den varmer fint opp hele kjelleren, men ikke søren om noe varme av betydning beveger seg opp.

Hos meg får jeg en del varme opp, men jeg får ikke noe kulde opp om sommeren. Tilsvarende tror jeg det er veldig vanskelig å få varme nedover fra 2. etasje for de som setter varmepumpa der.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 timer siden):

Blir mye men-om-atte her, men vi har et ganske stort areal i 2. etasje som blir varmet opp av pumpa (ingenting annet). Men pumpa står i en åpen trappehals og håpet er at den skal kunne blåse noe varme nedover og inn i 1. etasje (der vi bruker panelovner). Så jeg tror ikke det skal være et problem med det.

Har faktisk innedelen stående i trappa. Rett over etasjeskillet. Montøren mente den måtte komme over gulvet i 2. etg. for å klare å varme opp begge etg. Det fungerer veldig bra om vinteren. Aircondition fungerer dessverre ikke like bra. Det blir kjølig i 1. etg. og på gulvet i 2. etg. Heldigvis er det egentlig ikke noe særlig behov for AC.

Poenget mitt var at du ikke bør se deg blind på maksimal effekt. Det er også en nedre grense for hva pumpa kan levere. Hvis alt annet var likt ville jeg valgt den som kan gå lavest. Det er dog ikke slik at det er et voldsomt problem for meg at det blir for varmt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett lite tips. Når det gjelder Mitsubish, ta en titt på Iguru istedet. - Jeg kjøpte den fordi den var billigst (20k inkl montering) men den har bedre varmeeffekt enn Kaiteki, er nyere, og jeg fant ikke noen andre ulemper ved første øyekast enn at den har mindre "smarte" funksjoner (som jeg ikke bruker allikevel)

https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/iguru/iguru-6600/

IGURU 6600 gir deg:

  • 4400W ved -15°C
  • 3400W ved -25°C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til informasjon; jeg gikk for tilbudet og bestilte Fujitsu Norgespumpa 5.9. Da får jeg den installert om to uker. Montøren mente at Fujitsu var et bedre valg basert på erfaring, men jeg legger ikke så mye vekt på det. Jeg tipper en annen bedrift sikkert ville sagt det samme om Mitsu. hvis det var pumpa de solgte mest av.

Tilbudet deres inkluderte fjerning av den gamle pumpa så det er jo greit.

Takk for innspill 🙂

Endret av unik42
Lenke til kommentar
unik42 skrev (13 timer siden):

Til informasjon; jeg gikk for tilbudet og bestilte Fujitsu Norgespumpa 5.9. Da får jeg den installert om to uker. Montøren mente at Fujitsu var et bedre valg basert på erfaring, men jeg legger ikke så mye vekt på det. Jeg tipper en annen bedrift sikkert ville sagt det samme om Mitsu. hvis det var pumpa de solgte mest av.

Tilbudet deres inkluderte fjerning av den gamle pumpa så det er jo greit.

Takk for innspill 🙂

Bra valg🙂 Har montert Fujitsu varmpumper i snart 14 år og jeg kan si at Fujitsu har uten tvil vært de med minst feil (har montert de aller fleste merker). Så han har nok rett i det 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...