Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sot i huset som følge av dårlig trekk ved fyring?


Anbefalte innlegg

Morn.

Fruen er plaget med sot i himling og lister i sin enebolig. Det kommer jo gradvis, og man legger følgelig ikke merke til det før den dagen man tenker "Nå begynner det vel å bli litt skittent?" Datteren begynte å vaske himlingen i går, og skillet før/etter er ganske heftig. Man trodde det var hvitt, men det var visst grått...

Det er åpen stue- og kjøkkenløsning (anslagsvis 60 m2), og det er også møkk på lister, vegger og i himling på kjøkkenet.

Fruen mistenker at det kommer fra peisovnen. De hevder det tidvis ryker fra røykrøret ved oppfyring, men jeg har ikke merket noe røyklukt når jeg har vært der. Samtidig er peisovnen litt kranglete å få fyr på av og til. Huset (og trolig peisovnen) er ca. 20 år gammelt. Glasset i peisovnen soter igjen ganske så fort, men jeg vet ikke om dette utelukkende skyldes for dårlig trekk eller alder og/eller bruk av tvilsomme rengjøringsmetoder i en fordums tid. 

For å være ærlig ser jeg ikke forskjellen på sot og "vanlig møkk", men gitt at det faktisk er sot: Kan man få sotbelegg av å fyre med for dårlig trekk? Eller er dette en problemstilling som er avgrenset til ovn, pipe og generell fyringseffekt? Må det faktisk være en lekkasje et eller annet sted (skjøter/overganger/etc.) for at det skal bli såpass store mengder av møkka? 

Noen innspill? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (2 minutter siden):

Bruker dere stearinlys?

Ja, forsåvidt. En god del, når sant skal sies. Men det gjør jeg og, i heimen min. Jeg tok en grundig husvask senest i sommer, og det var ingen tilsvarende før/etter-effekt der. Jeg vet ikke om det har noe å si, men de har balansert ventilasjon, i motsetning til meg. Det burde vel uansett tale til deres fordel, ikke min. 

Kvaliteten på stearinlysene har visstnok også noe å si, men vi handler vel våre lys på samme måte, dvs. på slump, uten å gjøre noe research på akkurat det. 

Lenke til kommentar

"ryker fra røykrøret" er i hvertfall ikke noe som skal skje.

Om det er for dårlig trekk i ovnen så vil glasset i ovnen sotes ned. Ventilasjons anlegg kan gjøre trekk verre. Kan være lurt å ha et vindu åpent under opptenning. Ventilene på ovnen må være fullt åpne om det er lite trekk. Under opptenning må kanskje ovnsdøra stå på gløtt.

Om det er dårlig trekk så er det lett for at en får røyk inn når en åpner døra på ovnen.

Ventilasjonanlegg må kanskje stå på laveste nivå under fyring. Om balansen mellom inn og ut luft er i orden så skal vel kanskje ikke ventilasjonsanlegget virke negativt inn.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er lufteluker osv over vindu åpne? Eventuelt ventiler på yttervegg?

Har en kompis som pusset opp, og fjernet ventilen på ytterveggen, og når han satt igang ny avtrekksvifte på kjøkkenet, så trakk den inn sot fra peisen, siden avtrekksviften må hente luft i fra ett sted når den dytter luft ut.

Det er også kjent at enkelte stearinlys soter mer enn andre, var en test for noen år siden som skal være mulig å finne på nettet.

Regner også med at feier har vært innom som normalt?

Ring gjerne det lokale brannvesenet, ikke 112, og snakket med de eller feieren, så kan de sjekke opp at det ikke er noe galt. Feier og brannvesen henger sammen mener jeg å huske.

Denne kom for ett par dager siden: https://www.tv2.no/underholdning/tv-tabben-avslorte-at-programlederen-kunne-vaere-i-fare/15343582/

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Er lufteluker osv over vindu åpne? Eventuelt ventiler på yttervegg?

Har en kompis som pusset opp, og fjernet ventilen på ytterveggen, og når han satt igang ny avtrekksvifte på kjøkkenet, så trakk den inn sot fra peisen, siden avtrekksviften må hente luft i fra ett sted når den dytter luft ut.

Det er også kjent at enkelte stearinlys soter mer enn andre, var en test for noen år siden som skal være mulig å finne på nettet.

Regner også med at feier har vært innom som normalt?

Ring gjerne det lokale brannvesenet, ikke 112, og snakket med de eller feieren, så kan de sjekke opp at det ikke er noe galt. Feier og brannvesen henger sammen mener jeg å huske.

Denne kom for ett par dager siden: https://www.tv2.no/underholdning/tv-tabben-avslorte-at-programlederen-kunne-vaere-i-fare/15343582/

Jeg tror de fleste luker er skalket. Ettersom de har balansert ventilasjon, har jeg tenkt at det ikke er noe problem med luften. (Hvis jeg lukker alt hos meg, blir det fort innestengt luft/lukt. Det er ikke tilfelle hos fruen.)

Feier har vært innom senest i sommer/høst. 

Ja, jeg tror hun med fordel kunne fått et par gode råd fra en proff. Tipser henne om å ringe feieren.

Legger ved et bilde fra den gamle Finn-annonsen.976_713019425.thumb.jpg.64456f5d1d36a9d4b899ca7e66693a86.jpg

Lenke til kommentar

Har selv hus med balansert ventilasjon og har en mistanke om at trykket den skaper ikke hjelper til med at peisen får trukket inn nok luft. Åpner jeg peisdøra og/eller terrassedøra får vi kjempefyr i peisen, er begge deler lukket slukker den så fort opptenningsbrikken har brent ut. 

Jeg skal likevel ikke automatisk legge skylden på ventilasjonen. Huset er knapt 10 år gammelt og svært tett. Det kommer altså svært lite luft inn via "gamle innveier", som litt lekkasje ved vinduer, dører, oppunder tak osv. Kanskje grunnen til at peisen brenner bedre med åpne dører...

Så er det vel klart at en peis om ikke brenner skikkelig, soter. Og i tillegg, som NoBo over her sier, det er mange meldinger om maling som skal være miljøvennlig osv, som med dagens innhold kan ha en tendens til å støve. Men har aldri fått klare bekreftelser på slikt, det er stort sett venner med nye hus og byggefirma som mistenker slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...