Gå til innhold

Chatgpt definerer en dame basert på biologiske faktorer. Burde den kanselleres?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (8 timer siden):

Dette har rettsvesenet tatt inn over seg ved avhør. Jeg håper virkelig at medisinsk personell er bevisst slike utfordringer når noen kommer inn med ønske om å endre kjønnsuttrykk.

Nå kommer vel ikke barn og unge inn til legene og ber om å endre sitt kjønnsuttrykk ut av det blå, sånn at aktivistiske leger kan «groome» den nøytrale befolkningen til å bli kjønnsforvirret. Det er vel personer som allerede har en opplevelse av at ting er «feil» kjønnslig. Spørsmålet blir da om foreldre, skole, youtube eller samfunn har «groomet» dem til at alt blir bra om de bare endrer sitt kjønnsuttrykk.

-k

Det er ingen tvil om at youtube og tiktok "selger" kjønnsbytte som en lettvint løsning dersom man ikke er komfortabel med seg selv. Og da havner man ned i et kaninhull av idioter og aktivister som tror at man alltid er perfekt slik man er og at dersom det skurrer noe sted er det alle andre som må ta ansvar for det. Selv legger jeg store deler av skylden for dette på enkelte linjer på universitetet som i all oppriktighet selger idéen om at virkeligheten kan endres dersom man bare vil. Linjer som fostrer en ikke ubetydelig del lærere også.

Problemet med dette er at virkeligheten har en tendens til å slå tilbake og da bry seg lite om hva den enkelte syntes om det. De to tingene som "alle" i denne situasjonen virker til å være overbevist om er at 1) livet skal være rettferdig og 2) man er perfekt som man er.
To ting som er en garanti for å hate livet for livet er ikke rettferdig og alle har ting de kan forbedre. Personlig tror jeg man kan spore de fleste av disse tingene tilbake til disse to "aksiomene". Tror man at livet er rettferdig og så skjer urett, da er det på grunn av at noen gjør noe galt mot deg. En tilsiktet handling som går imot slik verden egentlig skal være. En like god grunn som noen annen for å innføre lover om hva man skal få lov til å si til hverandre, ikke sant? Lover mot urett er jo bare at det gode. Og er man allerede perfekt men likevel misfornøyd, da kommer den kognitive dissonnansen hvor den eneste løsningen er at personen er perfekt men de tingene man ikke har kontroll på er feil. Kroppen.

Folk hadde kommet bedre ut av det om de kunne innse at verden er urettferdig (det realitetsorienterer forventningene) og de selv har ting de kan forbedre med seg selv (ikke alle andre er drittsekker om noe er mot forventningene/ønskene). Og da altså med sin person. Ikke kroppen.

Det hele blir en slags pervers versjon av "Hvorfor spiser de ikke kake".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (12 minutter siden):

Problemet med dette er at virkeligheten har en tendens til å slå tilbake og da bry seg lite om hva den enkelte syntes om det. De to tingene som "alle" i denne situasjonen virker til å være overbevist om er at 1) livet skal være rettferdig og 2) man er perfekt som man er.

Hvis man er "perfekt som man er" så er det vel heller ingen grunn til å ta hormoner eller kirurgi for å endre hvem man er?

Jeg har litt respekt for sykelig overvektige som "eier den de er" ved å si at de er perfekt som de er. Eller enkelte homofile som later til å skru alt opp til 11 og si "sånn er jeg. Godta det.". I det første tilfellet kan det nok ofte være en livsløgn. Eller en fasade. Eller problematisk om man "oppfordrer" til å spise seg syk. Samtidig så er det å være glad i seg selv en nøkkel til et godt liv og å få respekt fra andre.

Jeg håper at jeg ikke bidrar til at "litt feminine menn" som er tiltrukket av andre menn (eller ikke), føler at de må endre på kroppen sin for at jeg skal godta hvem de er. At det skal være større rom for forskjellige måter å være på kan kanskje være et positivt utfall av denne debatten (og dette handlingsrommet er vel ofte trangere for menn enn for kvinner).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (44 minutter siden):

Hvis man er "perfekt som man er" så er det vel heller ingen grunn til å ta hormoner eller kirurgi for å endre hvem man er?

Ja det kan du si. Det er ikke lett å sette ord på noe som ikke henger sammen for det blir feil uansett hvordan man snur og vender på det. Det eneste som ikke virker til å være et akseptert virkemiddel er å lære seg å leve som den personen man er.

...av en eller annen grunn jeg absolutt ikke forstår i det hele tatt.

Sitat

Jeg har litt respekt for sykelig overvektige som "eier den de er" ved å si at de er perfekt som de er. Eller enkelte homofile som later til å skru alt opp til 11 og si "sånn er jeg. Godta det.". I det første tilfellet kan det nok ofte være en livsløgn. Eller en fasade. Eller problematisk om man "oppfordrer" til å spise seg syk.

Hvis de trives med det så for all del - stå på. Bare jeg får lov til å syntes det ikke ser bra ut så kan de se ut som akkurat hva de vil for min del.

Sitat

Samtidig så er det å være glad i seg selv en nøkkel til et godt liv og å få respekt fra andre.

Sant. Og folk som vil ta kosmetisk kirurgi er jo ikke fornøyd med seg selv, så...

Sitat

Jeg håper at jeg ikke bidrar til at "litt feminine menn" som er tiltrukket av andre menn (eller ikke), føler at de må endre på kroppen sin for at jeg skal godta hvem de er. At det skal være større rom for forskjellige måter å være på kan kanskje være et positivt utfall av denne debatten (og dette handlingsrommet er vel ofte trangere for menn enn for kvinner).

-k

I vesten har vi vel lang historikk med at "folkepolitiet" (som for eksempel "klespolitiet") passer på hvordan vi ser ut og hva vi gjør og at alt passer etter forventningene. Sett over ett så er det vel ikke noe mer enn folks måte å kalle seg selv mer normale og "riktige" ved å peke på at andre er mer "feil" enn dem selv.

Dette er ikke noe jeg tror vil endre seg nevneverdig på lenge enda, om noen gang i det hele tatt. Sett rent sosialt er det jo menneskets innebygde automatikk av å gruppere "dem" og "oss", som jo har gjort oss så flinke til å overleve som art ved at vi kan kanalisere våre ressurser der det hjelper vår egen umiddelbare omkrets.

En virkelighet mange forsøker viske ut ved å portrettere den i forskjellige sjatteringer av "ond" eller "slem".

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En undersøkelse blant ungdom som avdekker andel transpersoner blant befolkningens unge viser at sosial påvirkning og Rapid Onset Gender Dysphoria virker å være myter.
De som opplever 'plutselig' kjønnsdysfori er nettopp gruppen som er i puberteten -- som, målt mot andre undersøkelser, er tidspunktet når et individ sin kjønnsidentitet faktisk blir sikker om den var usikker før. 
https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-health-and-wellness/social-contagion-isnt-causing-youths-transgender-study-finds-rcna41392

Undersøkelsen viser at det er en mye høyere andel unge biologiske jenter som oppsøker helsehjelp -- av dem som har kjønnsdysfori, det er ikke flere jenter enn gutter som har kjønnsdysfori.

TGD - transgender
AMAB - Assigned male at birth
AFAB - Assigned female at birth

Sitat

The analysis included 91 937 adolescents in 2017 and 105 437 adolescents in 2019. In 2017, 2161 (2.4%) participants identified as TGD, with an AMAB:AFAB ratio of 1.5:1. In 2019, 1640 (1.6%) participants identified as TGD, with an AMAB:AFAB ratio of 1.2:1. Rates of bullying victimization and suicidality were higher among TGD youth when compared with their cisgender peers.


https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/3/e2022056567/188709/Sex-Assigned-at-Birth-Ratio-Among-Transgender-and?autologincheck=redirected

...som igjen betyr at problemet er at biologiske gutter som kunne/burde oppsøkt hjelp ikke oppsøker hjelp -- ikke at en overdrevet stor andel jenter søker og får hjelp.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

En undersøkelse blant ungdom som avdekker andel transpersoner blant befolkningens unge viser at sosial påvirkning og Rapid Onset Gender Dysphoria virker å være myter.

Jeg finner ikke den påstanden.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

De som opplever 'plutselig' kjønnsdysfori er nettopp gruppen som er i puberteten -- som, målt mot andre undersøkelser, er tidspunktet når et individ sin kjønnsidentitet faktisk blir sikker om den var usikker før. 
https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-health-and-wellness/social-contagion-isnt-causing-youths-transgender-study-finds-rcna41392

Joda, forsåvidt. Det er jo tross alt der man ser den eksplosive økningen. Problemet er at de som opplever "plutselig" kjønnsdysfori har en overveldende tendens til å slutte med det etterhvert. Det er de som opplever det tidlig, altså de som er født slik, som er de typisk vedvarende tilfellene.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Undersøkelsen viser at det er en mye høyere andel unge biologiske jenter som oppsøker helsehjelp -- av dem som har kjønnsdysfori, det er ikke flere jenter enn gutter som har kjønnsdysfori.

Selv har jeg ikke sett påstander om at det er flere jenter enn gutter men jeg har sett at det er en ekplosjon i tilfeller hos jenter. Jeg tar gjerne en referanse til de påstandene siden du følte det nødvendig å slå de ned.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/3/e2022056567/188709/Sex-Assigned-at-Birth-Ratio-Among-Transgender-and?autologincheck=redirected

...som igjen betyr at problemet er at biologiske gutter som kunne/burde oppsøkt hjelp ikke oppsøker hjelp

Nei, det er ingen automatikk i det. Ønsketenkning kanskje, men definitivt ingen automatikk i det i det hele tatt. Snarere vil jeg vel si at siden tallene du selv har lagt frem tidligere forteller om en økning i ikke-trans som søker hjelp er betydelig så lener det nok mer mot at folk som ikke burde slitet med dette i det hele tatt har fått det for seg at det er et problem for dem.

Red Frostraven skrev (7 timer siden):

ikke at en overdrevet stor andel jenter søker og får hjelp.

Ja, du fortsetter å gjenta dette uten å kunne vise til at de får hjelp. Man må jo begynne å lure på hvorfor.

For, la oss rent hypotetisk si at de oppsøker hjelp og etter et par konsultasjoner blir fortalt på en human måte at det ikke eksisterer hjelp for dem fordi det de sliter med er noe helt annet - ville ikke det se akkurat slik ut i statistikken også? Likevel er du ganske bastant i at de har dysforia og at de får hjelp selv der tallene ikke forteller den historien du forteller.

Men for all del - det er bare å vise til dette behandlingstilbudet de drar nytte av. Spesifikt har du pekt på psykologhjelp som noe de "selvsagt får", og så langt har vi din påstand om at de får det og min erfaring med at de ikke får det (samt at jeg har spurt hva som er tilgjengelig) å lene oss på.

Sett da under ett så må jeg velge det psykologer og leger selv har fortalt meg over hva du påstår uten dokumentasjon, og da lener resuoltatene seg mot at de tallene du peker på som oppgangen til 35% ikke-trans som oppsøker hjelp i 2010 er ting som skjer uten at de får den hjelpen du sier de får.

Så kan man jo fantasere videre om hva de kan ha hatt dersom det bare blir borte av seg selv, selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...