Gå til innhold

Skatte av kjøp og salg av varer


Gjest 71072...6b5

Anbefalte innlegg

Jeg ser at svarene som har kommet i det siste er mer egnet til å forvirre enn å forklare, sjøl om alle svarene du har får er riktige kan de misforstås når de på en måte er revet ut av en sammenheng.

Handler du med brukt eller nytt?
På brukte gjenstander skal det i hovedsak ikke beregnes mva, da mva anses son innkrevd da varen var ny.
Kjøper du inn en ny vare, må du kreve en faktura der mva er spesifisert. Når du selger den samme varen må du i hovedsak plusse på 25% mva (for enkelte andre varer kan mva være en annen). Da betaler du til staten differansen mellom mva du krevde inn ved salg, og den du betalte ved kjøp.

Jeg synes det klart går fram av det du skriver at du er regnskapspliktig og registreringspliktig hos Brønnøysundregistrene. Det kan derfor være lurt at det første du gjør nå, er å kontakte et regnskapskontor. De kjenner alle reglene og kan hjelpe deg med alt du trenger å vite i denne sammenheng, så som firmaregistrering og opprette bankkonto for enkeltmannsforetak om det er det som gjelder for deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (På 19.11.2022 den 19.58):

Handler du med brukt eller nytt?

På brukte gjenstander skal det i hovedsak ikke beregnes mva, da mva anses son innkrevd da varen var ny.
Kjøper du inn en ny vare, må du kreve en faktura der mva er spesifisert. Når du selger den samme varen må du i hovedsak plusse på 25% mva (for enkelte andre varer kan mva være en annen). Da betaler du til staten differansen mellom mva du krevde inn ved salg, og den du betalte ved kjøp.

Dette med brukte gjenstander er ikke riktig. (Untatt for brukte biler som er fritatt). 

Brukthandlere kan i en del tilfeller kun beregne mva på fortjenesten hvis de har kjøpt vare som ikke har fått mva spesifisert. Men for å få lov til å gjøre det på denne måten må man dokumentere/beregne gevinst på hvert salg. 

Hovedregel er at alt salg av varer og tjenester som gjøres i næring er mva pliktig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5

Nå er ikke jeg næringsdrivende enn så lenge. Har laget et regnskap og der kommer det frem at jeg sitter igjen med 24 500 kr i fortjeneste

jeg har summert alle utgifter for innkjøp og summert alle inntekter. Får ringe til Skatteetaten i morgen. Er vel ikke noe poeng å ringe til banken ? 
betaler gjerne skatt av fortjenesten dersom Skatteetaten mener det. Har handler i den tro at dette er innenfor hobby virksomhet. 
 

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Lenke til kommentar
On 11/18/2022 at 5:58 PM, Guest 71072...6b5 said:

Jeg vil anslå at jeg kan ha gjort en fortjeneste på ca 60 000 - 70 000 kr ved salg av dette i år.

 

22 minutes ago, Guest 71072...6b5 said:

Har laget et regnskap og der kommer det frem at jeg sitter igjen med 24 500 kr i fortjeneste

 

Hvordan ble fortjenesten mer enn halvert?

Lenke til kommentar
7 hours ago, mobile999 said:

Hvordan ble fortjenesten mer enn halvert?

Kreativ regnskapsføring? ;)

Ellers er det jo åpenbart at dette er scalping av PS5, så bruktsalg kommer neppe inn i bildet.

Å beregne inngående og utgående MVA er ingen stor sak. - Du fører bare inngående og utgående pris inn i et regneark, trekker fra MVA på begge beløp og skal betale inn forskjellen til staten.

Men - dette skule du gjort idet du passerte 50000 i omsetning - du bør raskest mulig sende inn MVA-oppgave på alt overskytende.

Hva du har tjent kommer ikke inn i denne sammenhengen, kun omsetningen. - Omsetning og fortjeneste skal føres i selvangivelsen, og påvirker skatten din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...