Gå til innhold

Hender knyttet, er hender fri


Anbefalte innlegg

Noen ganger må man gi slipp for å holde fast. Ikke gi opp, men gi det heller opp til Gud.
Ikke alle problemer er for oss å løse. Hvis vi holder våre hender unna og folder de isteden, gir vi rom for Guds hender i situasjonen. Det er kraft i de foldede hender. Vi gir det da over i enda kraftigere hender.

Endret av Mflj
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mflj skrev (5 timer siden):

Hvis vi holder våre hender unna og folder de isteden, gir vi rom for Guds hender i situasjonen. Det er kraft i de foldede hender. Vi gir det da over i enda kraftigere hender.

Hvilke problemer er det Gud løser for oss? 

Hjalp Gud til med å stoppe nazistenes jødeutryddelse eller Stalins folkemord? 

Hjelper Gud til med å utrydde sykdommer som kopper, polio eller aids? 

Hjelper Gud til med å stoppe naturkatastrofer som jordskjelv eller tsunamier? 

Hjelper Gud til med å hindre overoppvarming og uttørking av jorda som vi ser nå? 

Hjelper Gud til med å stoppe krig, drap og tortur i Ukraina eller andre steder? 

Hvis det er kraft i de foldede hendene, hvorfor ser vi ikke ett eneste tydelig spor av at denne guden gjør noe som helst? 

Gidder hen ikke, klarer hen ikke, eller finnes hen simpelthen ikke? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Hvilke problemer er det Gud løser for oss? 

Hjalp Gud til med å stoppe nazistenes jødeutryddelse eller Stalins folkemord? 

Hjelper Gud til med å utrydde sykdommer som kopper, polio eller aids? 

Hjelper Gud til med å stoppe naturkatastrofer som jordskjelv eller tsunamier? 

Hjelper Gud til med å hindre overoppvarming og uttørking av jorda som vi ser nå? 

Hjelper Gud til med å stoppe krig, drap og tortur i Ukraina eller andre steder? 

Hvis det er kraft i de foldede hendene, hvorfor ser vi ikke ett eneste tydelig spor av at denne guden gjør noe som helst? 

Gidder hen ikke, klarer hen ikke, eller finnes hen simpelthen ikke? 

Hvis det ikke var ondskap, ville vi kunne vite forskjellen på godt og ondt? Ville vi i realiteten kunne velge mellom det gode eller onde? Kan vi kreve å ha perfekte liv? Er det vi som skal sette premissene? Eller kan det være en større mening med lidelse en kort stund. Hva om Gud redder deg fra større farer enn du ser eller aner

Endret av Mflj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mflj skrev (12 minutter siden):

Hvis det ikke var ondskap, ville vi kunne vite forskjellen på godt og vondt? Ville vi i realiteten kunne velge mellom det gode eller onde?

Så du er enig med meg om at Gud faktisk ikke gjør noe for å hjelpe oss med alle disse tingene, at det er tåpelig å holde våre hender unna og be til Gud for dette da... 

Sitat

Eller kan det være en større mening med lidelse en kort stund. Hva om Gud redder deg fra større farer enn du ser eller aner

Så alle virkelige problemer må vi ordne opp i uten hjelp av Gud, men problemer det ikke finnes bevis for at eksisterer i det hele tatt, skal vi overlate til Gud. Er det dette du mener? 

Sitat

Der det er prøvelser kan det være større mening.

Det er synsing helt uten bevis. Det kan godt hende det ikke er noen større mening heller, bare mer eller mindre tilfeldig lidelse. 

Sitat

Der det er noe å vinne, vil det også være en kamp

Ja, og synd at vi ikke ser noen spor av hjelp fra noen god gud. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (45 minutter siden):

Så du er enig med meg om at Gud faktisk ikke gjør noe for å hjelpe oss med alle disse tingene, at det er tåpelig å holde våre hender unna og be til Gud for dette da... 

Så alle virkelige problemer må vi ordne opp i uten hjelp av Gud, men poblemer det ikke finnes bevis for at eksisterer i det hele tatt, skal vi overlate til Gud. Er det dette du mener? 

Jeg tror prøvelser kan forme oss, og kan ha en hensikt. Jeg tror ikke det er det Gud ønsker for oss i utgangspuktet, men det kan ha en hensikt likevel. Hvem setter premissene og hva er egentlig målet med livet spør jeg da. Jeg tror jeg hadde vært død hvis det ikke hadde vært for Gud. Derfor vil jeg ikke klage på vanskeligheter nå, fordi han gir meg fred og håp. Og jeg ser hvordan Gud hjelper meg gjennom alle mine prøvelser. Kanskje det handler om større ting en å ha ett perfekt liv her på på jorden. Kanskje det er her vi må ta noen veivalg før vi kommer i mål.

Jeg tror Gud hjelper oss mer enn vi tror. Alt jobber sammen for det Gode for de som elsker han står det. Det betyr ikke at livet skal være perfekt. Livet er kort. Evigheten er lang. I en evighet med Gud er det ingen tårer står det

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Så du er enig med meg om at Gud faktisk ikke gjør noe for å hjelpe oss med alle disse tingene, at det er tåpelig å holde våre hender unna og be til Gud for dette da... 

Hvordan vet du hvor du hadde vært uten Gud. Kanskje han har vært der for deg og kjempet mer enn du aner.. Det står om en mørk tid før slutten på denne verden. Det er ett produkt av at ondskapen øker. Vi har fri vilje. Gud kan virke mer enn du aner selv om du ikke merker eller ser det.

Vi kan la være å være gode, og vi kan velge å ikke tilgi, Men vi kan samtidig kreve dette av Gud? Hvem er egentlig Gud da?  Jeg mener ikke at Gud ikke er god og nådig. Men alt vi får er faktisk av nåde. Så til tross for at vi ikke er perfekte velger han å tilgi den som ber ham og hjelpe oss gjennom dette livet, og gi oss evig liv med ham ved tro.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mflj said:

Noen ganger må man gi slipp for å holde fast. Ikke gi opp, men gi det heller opp til Gud.
Ikke alle problemer er for oss å løse. Hvis vi holder våre hender unna og folder de isteden, gir vi rom for Guds hender i situasjonen. Det er kraft i de foldede hender. Vi gir det da over i enda kraftigere hender.

Dette er nok vel og bra i fredstid, men vi ser jo resultatet av passivitet bland befolkninga f.ex. i Russland. Hvis ingen gjør faktisk motstand så får diktatoren styre fritt, med systematisk tortur folkemord som resultat.

Når det er sagt, så sitter jeg og hører på historier med tematikken "I don't work here lady" og tenker at førsteposten her antakelig er myntet på nettopp denne type scenario.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 minutter siden):

Dette er nok vel og bra i fredstid, men vi ser jo resultatet av passivitet bland befolkninga f.ex. i Russland. Hvis ingen gjør faktisk motstand så får diktatoren styre fritt, med systematisk tortur folkemord som resultat.

Når det er sagt, så sitter jeg og hører på historier med tematikken "I don't work here lady" og tenker at førsteposten her antakelig er myntet på nettopp denne type scenario.

Jeg mener ikke å gi opp. Aktiv tro er ikke passiv. Man gjør så godt man kan. Men gir samtidig situasjonen til Gud tenker jeg.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (53 minutter siden):

Så alle virkelige problemer må vi ordne opp i uten hjelp av Gud, men problemer det ikke finnes bevis for at eksisterer i det hele tatt, skal vi overlate til Gud. Er det dette du mener? 

Nei jeg mener ikke det. Men hvis kampen vi kjemper er åndelig primært er det kraftigste våpenet og det mest effektive skjoldet vi har bønn tror jeg. Jeg mener vi kan be om alt, både store og små ting  Gud vet bedre hva som er den beste vegen for oss og det er kanskje en hensikt med at vi ikke får det som vi vil alltid. Jeg tror han vet hva han driver med.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (1 time siden):

Hvordan vet du hvor du hadde vært uten Gud. Kanskje han har vært der for deg og kjempet mer enn du aner..

Hvordan vet du at det i det hele tatt er noen gud som gjør noe som helst? Hvor er sporene av en gud som gjør noe med de store problemene jeg listet opp. Hvilke spor mener du det er av en gud som har gjort noe som helst for meg?

Sitat

Det står om en mørk tid før slutten på denne verden. Det er ett produkt av at ondskapen øker. Vi har fri vilje. Gud kan virke mer enn du aner selv om du ikke merker eller ser det.

Dette høres ut som fri fantasi. Hvorfor skal jeg (eller du) tro på dette?

Sitat

Vi kan la være å være gode, og vi kan velge å ikke tilgi, Men vi kan samtidig kreve dette av Gud?

Hva i all verden snakker du om her? Selvsagt bør vi mennesker prøve å gjøre det gode, men hvis det fantes en god, allmektig gud, burde vi kunne forvente litt mer enn «gud virker på mystisk vis» uten noen synlige spor av denne guden.

Du har fortsatt ikke kommet med ett eneste konkret eksempel på hvor vi skal la være å gjøre noe aktivt selv («holde våre hender unna») og overlate det til en gud. Det er tydeligvis ingen av verdens konkrete problemer, så hva er det da gud er til hjelp med?
 

Mflj skrev (40 minutter siden):

Nei jeg mener ikke det. Men hvis kampen vi kjemper er åndelig primært er det kraftigste våpenet og det mest effektive skjoldet vi har bønn tror jeg.

Ja for all del, hvis du vil ha hjelp av en gud vi ikke ser spor av til å redde deg fra en djevel vi heller ikke ser spor av, så er bønn sikkert like virksomt som noe annet.

Sitat

Jeg mener vi kan be om alt, både store og små ting  Gud vet bedre hva som er den beste vegen for oss og det er kanskje en hensikt med at vi ikke får det som vi vil alltid. Jeg tror han vet hva han driver med.

Hvis Gud uansett gjør det hen synes er best, hvorfor skal vi i det hele tatt be?

Synes du verden rundt oss tyder på at det finnes en god, allmektig gud som vet hva hen driver med, men som synes at jødeforfølgelse og folkemord, dødelige sykdommer, naturkatastrofer, krig og lidelse er noe som bare skal være her?

Da stiller du latterlige lave krav til guden din, og enormt mye lavere krav enn vi stiller til ethvert menneske. Mennesker blir dømt og fordømt for å delta i folkemord, for å utsette andre for smitte eller annen fare, eller for ikke å hjelpe andre i nød. Men når det gjelder guden du tror på, så er visst alt dette helt greit.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):
Mflj skrev (3 timer siden):

 

Ja for all del, hvis du vil ha hjelp av en gud vi ikke ser spor av til å redde deg fra en djevel vi heller ikke ser spor av, så er bønn sikkert like virksomt som noe annet.

Hvis du ikke ser spor av en djevel her i verden så kan det da ikke være så mye å klage på ifht Gud heller? At det er ondskap i verden er det jo ingen tvil om som du skriver. Men dette er av Guds motpart. Hvem vet hvordan verden hadde sett ut uten Gud.

 

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Du har fortsatt ikke kommet med ett eneste konkret eksempel på hvor vi skal la være å gjøre noe aktivt selv («holde våre hender unna») og overlate det til en gud. Det er tydeligvis ingen av verdens konkrete problemer, så hva er det da gud er til hjelp med?

Det jeg skriver er ment billedlig. Jeg mener at vi i tillit og tro gir det til Gud. Jeg mener ikke at vi skal ta hendene fra plogen, for jeg mener at vi skal gjøre så godt vi kan og vår del. Men det er hvile i å gi det til Gud i tro. At han har det siste ordet og at han er i kontroll. Hvis noen vil redde oss opp i en båt fra å drukne, må vi også være villig. Jeg tror det handler om å gi Gud en sjanse selv om vi ikke har svarene på alt. Det er kanskje kaldt i vannet og men Gud tilbyr oss en hjelpende hånd og evig liv etter dette livet. Selv om vi kanskje ikke får svar på hvorfor det er kandt i vannet her og nå. Det står at Gud skal dømme levende og døde, men han er nådig. Det blir rettferdighet til slutt. 

Det handler om mer en dette livet  bildet er større. Min erfaring er prøvelser jo kan føre oss nærmere til Gud hvis man søker den vegen og aksepterer at det ikke er alt jeg forstår, men tror på at han er kjærlighet og har en plan med det hele. Ikke bare for meg, men for alle. Det største løftet han har gitt er at vi kan vinne det evige liv med han hvis vi tar imot han. Han har aldri lovt at dette livet er perfekt.

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Dette høres ut som fri fantasi. Hvorfor skal jeg (eller du) tro på dette?

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at det i det hele tatt er noen gud som gjør noe som helst? Hvor er sporene av en gud som gjør noe med de store problemene jeg listet opp. Hvilke spor mener du det er av en gud som har gjort noe som helst for meg?

Jeg har sett det i eget liv og noen ting jeg har bedt om som jeg ikke fikk tror jeg det er bra at jeg ikke fikk. Det står at hvis vi ber og skal få svar så må vi tro. Graden av tro betyr også noe. Det må også være i Guds vilje, for han vet hva som er best for alle. Hvis du har noe godt i livet ditt er det Gud som har gitt det til deg. Alle gode gaver kommer ovenfra står det. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (6 minutter siden):

Dette høres ut som fri fantasi. Hvorfor skal jeg (eller du) tro på dette?

Det står mye om endetiden i bibelen, men det er ikke meningen å utdype det her hvis du ikke lurer på detaljene det

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Hvilke spor mener du det er av en gud som har gjort noe som helst for meg?

Han døde på korset for deg og gav deg ett løfte om evig liv ved tro. Der det ikke er sorg og elendighet. I tillegg til alt annet som er godt i livet ditt.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Det er bare å ta en kikk på nyheter om det som har foregått i Bucha og flere andre steder i Ukraina de siste månedene.

Det er mørke ting og det er skrekkelig, men helt i tråd med bibelprofesier. Det vil bli mørke tider, ikke lik noe vi tidligere har sett står det. Dette livet er ikke enden på historien. Det er derfor vi trenger Gud, vi trenger bønn, fordi våre hender er ikke lange nok til å frelse, men Guds hånd er. Det er nettopp derfor vi trenger Gud.  

Det står om de siste dager. «For da skal det bli en nød så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse til i dag, og som det heller aldri mer vil bli» (Matt 24,21) 

 

Matteus 24:22 N78BM

Om den tiden ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal den tiden forkortes.
 
Det er ikke dette som er hovedtema men jeg legger til noe sentralt i bibelens profetier om endetiden og det er beistets merke.

Johannes' åpenbaring 13:16-18 N78BM

Det sørger for at alle – små og store, rike og fattige, frie menn og treller – får et merke på sin høyre hånd eller på pannen. Og ingen kan kjøpe eller selge uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. Her trengs det visdom. Den som har forstand, han får regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet for det er 666.

Det står samtidig at alle som roper på Gud skal bli frelst. Gud merker også sine. Dette står det om i Johannes åpenbaring.

 

Håpet som ligger i dette er at Kristi gjenkomst ikke er langt unna. Det vil ikke være sorg og smerte lenger i den nye verden.
 
Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Nært sagt alle kristne og muslimer som jeg kjenner, er politisk konservative, og er derfor også over gjennomsnittet opptatt av personlig ansvar. Likevel, også disse tror jo at Gud har det øverste ansvar, og at de kan komme til Gud med alt - om ikke annet enn for sjelesorg.

Det er sunt for psyken å vite at man ikke kan alt her i verden, at man ikke er Gud, at man ikke har gjort noe feil når man ikke kan stoppe elendighet og død.

Det kan jeg, som ikke er kristen, respektere.

Men måten du legger det frem på - hvor du vektlegger det å passivt og unnvikende holde seg unna, som noe edelt - får det til å virke som det å overlate ting til en større makt, er selve meningen med troen. Det er en forkastelig holdning, og minner mest av alt om holdningen til Pontius Pilatus og til den dama som hadde stjålet en annen kvinnes barn.

Hender knyttet, er hender toet.

«Drep barnet, og gi meg halve.»

Det er fullt mulig du ikke mener det slik, mye av det du skriver nedigjennom er skrevet bedre. Likevel, den overskriften, samt det du skriver om endetiden, legger opp til en unnvikenhet og en underkastelse, som jeg ikke kan se for meg at Gud ønsker for noen som helst.

Endret av Daisy 🌸
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (7 minutter siden):

Sosialisten; Hvordan er dette med personlig ansvar, går det an å fraskrive seg noe av det, eller?

Misjonæren; Å ja, visst - du kan overlate ALT til Gud!

Sosialisten; Juhu, count me in!


Nært sagt alle kristne og muslimer som jeg kjenner, er konservative, og er derfor også over gjennomsnittet opptatt av personlig ansvar. Likevel, også disse tror jo at Gud har det øverste ansvar, og at de kan komme til Gud med alt - om ikke annet enn for sjelesorg.

Det er sunt for psyken å vite at man ikke kan alt her i verden, at man ikke er Gud, at man ikke har gjort noe feil når man ikke kan stoppe elendighet og død.

Det kan jeg, som ikke er kristen, respektere.

Men måten du legger det frem på - hvor du vektlegger det å passivt og unnvikende holde seg unna, som noe edelt - får det til å virke som det å overlate ting til en større makt, er selve meningen med troen. Det er en forkastelig holdning, og minner mest av alt om holdningen til Pontius Pilatus og til den dama som hadde stjålet en annen kvinnes barn.

Hender knyttet, er hender toet.

«Drep barnet, og gi meg halve.»

Det er fullt mulig du ikke mener det slik, mye av det du skriver nedigjennom er skrevet bedre. Likevel, den overskriften, samt det du skriver om endetiden, legger opp til en unnvikenhet og en underkastelse, som jeg ikke kan se for meg at Gud ønsker for noen som helst.

Da har du i misforstått meg i høysete grad. Aktiv tro er ikke passiv, som jeg har skrevet. Det jeg mener er at vi bør gjøre så godt vi kan. Som mennesker er vi begrenset, vi gjør feil og vi forstår ikke alt. Min tro er at alle trenger Gud. Det jeg snakker om er å gi våre problemer til Gud samtidig som vi gjør så godt vi kan. Da vi bare er mennesker er det ikke alt som er i vår kraft. Jeg tror at det er stor reel kraft i bønn. Da kan også finne hvile og fred i dette. Man kan finne hvile i at Gud har overordnet kontroll. Men jeg snakker fortsatt ikke om passivitet.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (1 time siden):

Han døde på korset for deg og gav deg ett løfte om evig liv ved tro. Der det ikke er sorg og elendighet. I tillegg til alt annet som er godt i livet ditt.

Jeg spurte: «hvilke spor er det … av en gud». Det viser vel alt at du ikke svarer med et eneste spor, bare flere udokumenterte påstander. 

Og med hvilken rett gir du din gud æren for det som er godt i livet mitt? Er det da ikke akkurat like god grunn til å gi din gud skylden for all lidelse i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...