Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kommentar tråd:

 

Tenkte først å kalle prosjektet for "Yo dawg, I heard you like computers" men et raskt google søk viste at Jeff Geerling brukte den strofen i en Youtube film så...ja det ble Frankensteins moster, og jeg slo sammen computer og Inception...

Men vis du synes navnet er dårlig kan jeg trøste med at utførelsen jeg skal i gang med blir enda verre. Jeg vil to stk Raspberry pi inne i media serveren min. En Raspberry Pi 2 som kun skal kjøre Pihole (vis du ikke har det, få det), og en Raspberry 4 2gig som jeg til nå har brukt som en miniserver. Og kjørt diverse dockere via Portainer. Denne vil jeg nå prøve å gjøre om til en KVM for å enkelt styre serveren over internett. Serveren kjører Windows 10 dessverre. Jeg installerte Windows kun fordi det var noen programmer jeg trengte for en stund tilbake, og siden har jeg heller irritert meg over Microsoft enn å installere en Linux distro mer passende til en media server. Men det fungerer ok og det er greit nok å ha en Windows maskin tilgjengelig.

Kort fortalt er en KVM (keyboard, video and mouse) teamviewer på steroider. Den tar video out fra en pc til en video in og sender alt skjermen viser, du kan og styre mus og tastatur samt koble til power og restart knappen på hovedkortet. Med denne kan du ha tilgang til BIOS, formatere PCen og starte den via Internett. For mer og bedre forklart info skjekk ut pikvm.org. Jeg vurder å koble resett knappen til KMVen, men ser ikke nytten enda så den kommer eventuelt senere.

Raspberry Piene er montert på 3D printede holdere for å sitte i PCI slotene på baksiden av PCen som jeg lakkerte svarte siden alt kjører fortere så lenge det er lakkert sort. Bilde av dem før montering: Bilde til høyre viser HDMI in overgangen som er koblet til kamera inngangen. Viten er koblet til en pleksiplate jeg hadde liggende.

20221013-204528.jpg 20221013-205708.jpg 20221013-205714.jpg

En ting jeg ønsket var at alle kabler unntatt HDMI fra skjerm kort til HDMI inn på KMVen skal være internt i kabinettet. Dvs strøm og en usb fra KMV til PCen den skal styre for å bruke mus og tastatur.

Så jeg kjøpte en step-down fra 12v og en av/på knapp fra Kina og loddet dette sammen for å få nok kraft til å drive Raspberry Pien. Jeg har tidligere prøvd å koble USB rett til 5V på en molex, men fikk feilmelding om for lite strøm.

20221013-204029.jpg 20221014-153012.jpg 20221013-203944.jpg

Bildene viser av/på knappen og stepdownen. Jeg håpet det var mulig å montere stepdownen på noen standoffs for stabil montering som den med to utganger har. Men dobbeltsidig tape er minst like bra, rukla er montert på en 5.25" til 3.5" overgang som fulgte med kabinettet. Litt klemming av molex og lodding så er vil klar. Usikker hvem som fant opp molex, men håper han brenner i Helvete. Nå har sannsynligvis du som leser en normal fungerende hjerne og tenker: Hvorfor ikke bare bruke PoE (power over internet) for å drive Raspberry Piene? Og svaret er enkelt. Jeg kom ikke på det før etterpå. Jeg har tilogmed en PoE switch liggende i en skuff og trengte kun en PoE hat. Men vis du spør så sier jeg at jeg synes knappen foran på kabinettet er drit kul. Lyset rundt knappen skulle være blå.... Alibaba slår til igjen.

20221014-152940.jpg

For å kunne styre mus og tastatur bruker jeg en overgang fra 9pins rett til USB 2 som bilde under viser. Denne gir og strøm til Raspberry Pi 2en som kjører pihole. I etterkant angret jeg på at jeg ikke heller brukte 19pin USB overgang da dette er USB 3 som kan gi litt mer strøm. Men alt fungerer bra enn så lenge.

20221013-204510.jpg

For å koble USB mellom serveren og KMV er det nødvendig med en USB splitt. Strøm skal gå til Raspberry Pien og data skal gå ut. Alt dette kobles inn i USB C inngangen på Raspberry Pien. Det smarte her hadde naturligvis hvert å kjøpe utstyret som anbefalt på pikmv sin hjemmeside. Men jeg gikk for en billig USB T-kupling som på Alibaba hadde anmeldelsen "Don`t use, broke my Samsung". Men jeg har ikke Samsung så går sikkert bra. En veldig viktig detalj er at det ikke må være 5V mellom KMV og PCen den skal styre, altså kun Data +, Data - og jord. Så for å løse dette tenkte jeg å lodde min egen ledning der jeg enkelt nok fjerner 5V. Men min fortvilelse var komplett da jeg åpnet pakken og fant USB C female koblinger, så nå venter jeg på ny pakke som nå er i Belgia og jeg håper kommer neste uke og kan fortsette da

20221013-210351.jpg

Bilder av Piene så langt. Er veldig fornøyd med hvordan SSD disken henger etter USB kabelen, gir et fint inntrykk at han som eier denne PCen ikke vet hva han holder på med. Har dog bestilt PCI holder for denne og en 180 graders USB "u-sving" men dette ble bestilt for 60 dager siden og blir ikke overasket om pakken aldri kommer. Bilde til høyre viser Pihole nederst og KMV med LGTBQ+ lys i full sving på toppen.

20221013-210219.jpg 20221013-210151.jpg

 

 

 

Endret av Erlend0_o
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens jeg venter på USB koblingen min har jeg fikset litt på kjøleribben som er i serveren, den har bestandig hengt litt skjevt. 

I den prosessen skrudde jeg av PCen og jeg regnet med at wifien min skulle slutte å fungere siden den nederste Raspberry Pien fungerer som DNS server, og uten den virker ikke nettverket mitt. Dette er for øvrig en kalkulert risiko jeg vet om og som jeg krysset fingrene mine for ikke skulle bli et stort problem.

Men til min overraskelse klarer den å kjøre selv om PCen er av! Forklaringen må være at USB får litt standby strøm og siden den ikke krever så mye så klarer den å holde seg gående. Den vil ikke starte vis jeg skrur av og på PSUen så ved strømbrudd må jeg starte PCen manuelt. Skrur jeg PCen av via Windows vil den kjøre som normalt. Fascinerende hvor lite strøm den trekker.

Pakken med USBene har ankommet Norge, og jeg må skryte av butikken "TZT Official Store" alt jeg bestiller derfra ankommer vanligvis etter ca 2uker. Mye raskere enn andre på Aliexpress. Håper jeg har pakken om et par dager

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Glemte å poste konklusjonen her. Tenker det er på sin plass etter all denne tid:

Fikk endelig HDD holderen og USB u-sving. Og denne passet veldig bra. Holderen har plass til tre 2,5" harddisker eventuelt to 2,5" og en 3,5" harddisk. Kunne godt tenkt meg at denne var litt mer solid bygget og gjerne benyttet seg av to skuer for å holde seg mer stabil, men er godt nok.

Fikk USB-C male PCBene og laget en ledning for strøm  og en for data der jeg tok vekk 5V ledningen. Og alt er klart for å begynne med software. Jeg har sett litt på dette de siste ukene og jeg har et lite problem med å installere dette.

I utgangspunktet er PiKVM sitt programvare basert på Arch linux og det letteste er å laste ned image de har laget med OS og programvare installert og starte opp. Men dette vil gjøre Raspberry Pien min til en "one trick pony" og jeg bruker den til diverse tjenester som VPN og Home assistant via docker. Dette kan løses med å instalere disse programmene på den store serveren. Men jeg ønsker ikke nedetid på disse tjenestene, og jeg kommer til å bruke serveren til å teste diverse OS og programmer så den kommer til å ha en del nedetid. Det er og mulig jeg kan bruke Arch å kjøre docker der, men jeg er vant med Debian og ønsker ikke å bytte da det er en kjent sak at forandring ikke fryder.

Jeg fant til min store glede TinyPilot, et alternativ til PiKVM som er basert på Debian og anbefalt OS er Raspberry pi OS lite som er akkurat det jeg kjører. Instalasjonen skjer med et bash script som ligger på github, og jeg fikk bange anelser da dette virket litt for lett. Og anelsene stemte, TinyPilot er basert på 32bit og ikke 64bit som jeg kjører....

Så etter mye fram og tilbake med å installere 32bit os og alle programmene mine så klarer jeg å koble til TinyPilot, meeeen får ikke opp skjermbilde.

På dette tidspunktet ga jeg opp og bruker PiKVM. Pien er en "one trick pony", men er ingen krise. Iallefall ikke vis de blir tilgjengelige igjen som det er varslet. Skulle jeg få tak i en pi til så muligens jeg vil prøve å installere flere programmer ved siden av KVM. Men enn så lenge er jeg veldig fornøyd hvordan den ble seende ut og hvordan den fungerer så blir neppe med det første.

Vis jeg skulle gjort en ting anderledes er det uten tvil å benytte seg av PoE og ikke en jalla omformer fra Aliexpress, men igjen så synes jeg den ser litt kul ut med egen knapp på fremsiden. Bilde helt til høyre viser hvor lite som viser på baksiden av PCen med kun cat5 kabel og en rask usving for å koble til SSD

IMG-20230128-132137873-HDR.jpg IMG-20230128-132155274.jpg IMG-20230128-132202295.jpg IMG-20230128-132211742-HDR.jpg

Endret av Erlend0_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...