Gå til innhold

Hjelp til å koble Laptop til skjerm på hjemmekontor


sungun

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt veiledning ift til oppsett/kobling av PC, Skjerm og Bærbar. 

Hva er den beste fremgangsmåten for å koble bærbar (HP Elitebook) til skjerm (Samsung G9) når jeg skal benytte tastatur og mus fra stasjonær PC? Ønsker en enkel plug-and-play løsning, som lar meg med minst mulig steg bytte mellom PC og bærbar, samt bruke samme stasjonære enheter på begge. 

Kabler, dock, switcher, splittere, USB A/C/3, HDMI, DP??

Kom gjerne med konkrete produktabefalinger.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB svitsj som denne burde funk. + bytte hdmi/displayport inngang gjennom menyen på skjermen.

https://www.komplett.no/product/902752/datautstyr/pc-tilbehoer/usb-hubkvm/usb-switch/aten-2-port-usb-switch#

Kan også koble mus/tastaur på usb portene i skjermen. Så hdmi + usb fra skjerm til laptop, men må bytte den ene usb ledninga mellom stasjonær og bærbar da.

Tror ikke det er noen dockingstasjoner eller kvm svitsjer som funker med oppløsninga til G9.

 

Proshop hadde noen med usb 3.

https://www.proshop.no/USB-hub/Ugreen-USB-peripheral-sharing-switch-4-ports-USB-hub-4-porter-Svart/3098430

https://www.proshop.no/USB-hub/ATEN-US234-2-x-4-USB-32-Gen1-Peripheral-Sharing-Switch-USB-hub-2-porter-Svart/2681867

 

Endret av Curuion
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, setter pris på hjelpen!

Hvis jeg forsår det rett:

Jeg bruker docken som Milhouse linker til. Kobler mus og tastatur rett i skjerm, usb hub kabel + HDMI fra skjerm til dock, usb-c fra dock til laptop, og en vanlig usb fra dock til stasjonær? Da er det kun usb-c som kobles til laptop. Eller må HDMI gå utenom dock og rett til laptop?

Lenke til kommentar

Nei, med dockingstasjon så kobler du alt til den, også bytter usb ledninga fra dock mellom bærbar og stasjonær.

Men den dockingstasjonen der støtter bare opp til 4k@30 hz. Bra nok til vanlig jobbing, men funker ikke så bra om du gamer med stasjonære pc'n. Finner noen med 60hz, men har ikke sett noen med 120/240hz ennå.

Men blir i praksis samme som dockingstasjon slik jeg skrev det, med å bruke bare skjermen:

Koble mus og tastatur direkte til skjermen, hdmi til bærbar og displayport til stasjonær, så bytte usb ledning fra skjerm mellom bærbar og stasjonær. Da kan du bytte input i menyen på skjermen, og også split opp skjermen med bærbar på ene sida og stasjonær på andre.

Har G9 selv, men har ikke testa ut den bilde i bilde funksjonen ennå. Mulig jeg gjør det i kveld eller imorra, har tenkt å koble ned og rydd opp pulten min uansett i helga.

 

Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Nei, med dockingstasjon så kobler du alt til den, også bytter usb ledninga fra dock mellom bærbar og stasjonær.

Men den dockingstasjonen der støtter bare opp til 4k@30 hz. Bra nok til vanlig jobbing, men funker ikke så bra om du gamer med stasjonære pc'n. Finner noen med 60hz, men har ikke sett noen med 120/240hz ennå.

Men blir i praksis samme som dockingstasjon slik jeg skrev det, med å bruke bare skjermen:

Koble mus og tastatur direkte til skjermen, hdmi til bærbar og displayport til stasjonær, så bytte usb ledning fra skjerm mellom bærbar og stasjonær. Da kan du bytte input i menyen på skjermen, og også split opp skjermen med bærbar på ene sida og stasjonær på andre.

Har G9 selv, men har ikke testa ut den bilde i bilde funksjonen ennå. Mulig jeg gjør det i kveld eller imorra, har tenkt å koble ned og rydd opp pulten min uansett i helga.

 

Okei, jeg forstår! Takk igjen for hjelp! 

Lenke til kommentar
sungun skrev (2 timer siden):

Da er det kun usb-c som kobles til laptop. Eller må HDMI gå utenom dock og rett til laptop?

Det kommer an på hva USB-C på din PC støtter. For å kunne bruke en USB-HUB/-dock må PC støtte både data, strøm og video gjennom USB-C. Sjekk spec for din PC-modell, billige og/eller litt eldre modeller støtter kun data, så du må kjøre både strøm og video utenom. 

Lenke til kommentar

Mange mus og tastatur kan bytta mellom USB og Blåtann med knapp/brytar. Då kan du t.d. para mot den bærbare med blåtann og bruka USB mot den stasjonære.

Om skjermen har både DisplayPort og HDMI kan du bruka DisplayPort til den stasjonære og HDMI til den bærbare. Mange skjermar skiftar automatisk kjelde dit det er signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...