Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diagnoseverktøy - Anbefaling av kjøp


Anbefalte innlegg

Hei, da er jeg kommet på et stadiet hvor jeg takler de fleste bilprosjekter selv. I den anledning tenkte jeg at det kunne vært fint med et diagnoseverktøy for bilen.

Det jeg vil gjerne ha med i et slikt verktøy er å få en nøyaktig oversikt over hva bilen evt. feiler og muligheten til å klarere feilkoder og varsellamper fra bilen. En god bonus hadde vært hvis den kunne blitt kobla sammen med telefonen via. blåtann. Det hadde vært topp om denne kunne ha blitt brukt på flere forskjellige biltyper av nyere modell.

Setter veldig stor pris på tilbakemelding av et produkt dere har hatt god erfaring med eller har hørt mye godt om - til en prisklasse under 5.000.- kr. Bilen det er snakk om i mitt tilfelle er en Ford Ranger 17'.

Mvh. Andreas

Endret av andreas.na
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gang jeg så på Forscan hadde jeg kjøpt en Mondeo med kun én nøkkel. Med bare én nøkkel måtte man egentlig til Ford for å få kodet inn flere, men med fullbruker på Forscan fikk jeg slettet nøklene som manglet og fikk kodet inn nye nøkler. Den gang da brukte jeg bare en ebay bluetooth OBD-dongle, men de er litt hit-or-miss om de går overens med Ford eller ikke.

Jeg har akkurat kjøpt kabelen jeg linka til og begynt å se på Forscan igjen. Det finnes billigere versjoner, noen med bryter for å bytte mellom de to canbus-systemene, denne bytter mellom systemene av seg selv og er den som devs på Forscan anbefaler. Foreløpig har jeg ikke gjort mer fornuftig enn å kode vekk et 120km/t varsel fra instrumentpaneler på Mondeoen og så har jeg logget litt temperaturer på en Fiesta ST180 jeg har etter å ha lagt inn et steg1 program fra Dreamscience. 

Lenke til kommentar
andreas.na skrev (4 timer siden):

Produktet virker til å fungere bra på Ford ser det ut til. Men er det et månedlig abonnement som kreves for å få tilgang til produktet?

Hvis dette er tilfelle, er det mulig at det finnes likens verktøy uten noe bindingstid? Til flere type bilmerker og modeller..?

Basisbruker uten mulighet for å programmere er gratis.
FORScan 1 year Extended License for 1 PC TOTAL: 168.05 NOK

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
andreas.na skrev (6 timer siden):

Dette er en veldig gunstig pris for å gjøre diagnose. Kjempeflott, takk skal du ha!

Nei, diagnosedelen er GRATIS. Det er kun programmeringsdelen som koster 168kr i året.

Det er så billig at du antageligvis burde se på å ha Forscan i tillegg til iCarsoft.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ha bak øret da at med Forscan KAN du rote det til fordi du har tilgang til å endre innstillinger ned på utstyrsnivå. Om du endrer setings til noe som ikke stemmer, endrer innprogrammert radio, fjerner cruise control osv så kan du gå på en smell, her bør du vite hva du gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk grundig ut kabelen. Det er så mange piratkopier av elm327 chipen (som gjør PC i stand til å kommunisere med bilen) at du kan risikere å få en kabel som gjør mer skade enn nytte. Slik kabel på ebay er risikosport. 

Adapters reported as ELM327 v2.1. Main chip doesn't support a half of original ELM327 commands and logic.

https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=1575

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
daruu skrev (På 14.10.2022 den 23.06):

https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-cr-max-multibrand

 

Jeg har cr pro. Skulle jeg kjøpt nå hadde det blitt max. Kan fjerne det meste av koder etc på det meste av biler

Jeg har CR Max og den fungerer dårlig til Ford.Den takler nesten ingen servicetjenester som SAS etc etc.Så jeg skal selge den og evt kjøpe Foxwell i70.Diagnosebutikken beklaget att de ikke hadde informert meg godt nok.Den tar heller ikke Mercedes Vito.

Endret av KRG
Ingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...