Gå til innhold

Vannpumpe i akvarium


Anbefalte innlegg

Vi kjøpte et brukt akvarium på Finn tidligere i høst. Det er en artig hobby, men det var mye mer å sette seg inn i enn jeg hadde trodd! 

Vi merket at det var litt dårlig futt i pumpa, det la seg en tynn hinne på vannet. Dyrebutikken her anbefalte å kjøpe en liten ekstra pumpe ved siden av, så vi gjorde det. Det ekspeditøren glemte å nevne var at den durer ganske irriterende høyt... 

Er det stressende for fisken om vi skrur den ekstra pumpa litt av og på? Jeg har skjønt at stress er dårlig for fisk, men jeg blir stressa av å høre på BRRRRRRRR hele kvelden. Kan vi f.eks ha den gående på dagtid når vi ikke er hjemme, men skru av om ettermiddagen? 

Det vil alltid være en pumpe som går, men den store er altså litt svak. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Det kan være stressende, kommer litt an på individene og hva de er for noe. 

Men å kjøre to pumper hørtes klønete ut. Sikker på at det ikke er noe du kan justere eller endre på for å få god strømning? 
man trenger ikke nødvendigvis så mye futt, det er mer at det er turbulent ved vannoverflaten som er viktig, da det gjør at akvariet har god gassutveksling. Mye futt trenger man ikke med mindre man holder en art som liker eller krever det. 

Lenke til kommentar

Ville heller sett på å kjøpe en større i et eksternt filter med justerbar hastighet. Jeg hadden en eheim pumpe under karret og limte noen støydempe matter i skapet den sto i. Var ikke en lyd å høre fra denne etter det ble gjort. Bare husk å la de andre pumpene gå i noen dager til filteret i ekstern pumpe har fått jobbet seg inn i karret når du skifter ellers risikerer du at fisken dør om du skifter alt filtermedie brått. 

Lenke til kommentar

Når du sier pumper er det eksterne eller interne pumper? Og er det filter medier i de? Er det luft pumpe som lager bobler? 

De fleste pumper er kraftige nok til å lage nok bevegelse i vannet så lenge de peker vann utblåsing mot vannoverflaten som sagt over. Se om du kan åpne og rense den innvendig feks om det ikke er luft pumpe. Kanskje litt vaselin på lille metal "pinnen" som spinner. 

Lenke til kommentar

Oi, denne tråden hadde jeg glemt av. Etter hvert var det flere ting som streiket i det akvariet - den største pumpa stoppet helt flere ganger, og lysarmaturet i lokket takket for seg (det hjalp ikke å bytte lysrør, det var nok noe med tilkoblingen/ledninger/et eller annet inni der). 

Prisen på nye deler ble omtrent lik som å kjøpe helt nytt akvarie, så vi kjøpte like greit et nytt. 

Fisken svømmer og ser ut til å trives. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...