Gå til innhold

Stor 4k skjerm på kontor?


Gandi

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter og vurderer om jeg skal bytte ut mine 2x24" full HD til en 43" 4k skjerm på kontoret. Noen som har en skjerm i slik størrelse på kontoret og kan dele sine erfaringer?

Hovedgrunnen for å bytte er større skjermareal når jeg tegner (Autocad 2D og Inventor 3D). Ellers trenger jeg flere skjermer relativt ofte, så å gå ned til 32" 4k, da ser jeg for meg at programmene kan bli små? Eller? Deler man en 32" i 4, så blir det 16" full HD.

Hvordan er det med sitteavstand? Dere som har en stor skjerm, har dere senket den ned litt, så man slipper å se opp til toppen? Kan se mer rett frem? Eller det ikke noe problem? Avstand fra stolen til skjermen?

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DPI (dots pr inch) øker fra 91 til 107 så det blir ikke store forskjellen fra pixelstørrelsen du er vant med, bare at du får en mye større arbeidsflate som du ønsker.

43" er temmelig stort da, så du bruker nok litt tid på å bli vant med å ha den i samme avstand som de skjermene du bruker nå.

Ville nok satt den så lavt på pulten du får til som utgangspunkt.

Kilde for beregninger: https://www.calculators.tech/dpi-calculator

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder antall pixler hver vei. Jeg tror det er lurt med 4k skjerm (3840x2160). Fordelen er at det er plass til 4 full HD vinduer (1920x1080). 

Når det gjelder størrelse på en 4k skjerm. Så vil som du sier en 32" tilsvare 4 stk 16" skjermer med 1920x1080 hver. Så dette vil kunne fungere om du sitter f.eks 50 cm avstand fra øye til skjerm. Men som du også sier så er en 43" mer passe for å få ting i den størrelsen som det vil være på en 21.5" full HD skjerm.

Så jeg vil tro at en slik 4k 43" vil være helt perfekt for de som trenger så stor plass i høyde og bredde på skjermen. Mens 32" vil være fint der en greier seg med litt mindre "plass".

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra 2stk 27" 2560x1440 og til en 32" 4K skjerm (dell skjermer) og ser meg ikke tilbake. Går mye i fusion 360 privat og da kan jeg endelig kjøre flere viewports samtidig uten å miste for mye areal. Å dele fusion over 2stk 27" ble ikke like bra. Jeg bruker den uten skalering og har ikke noe problem med det. En av bakdelene jeg har funnet er at ved teams skjermdeling må jeg dele små vindu eller endre oppløsning siden det blir Blurry og uleselig for mottager selv om de skulle ha 4K skjerm også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Brukte en 40" kurvet tv som pc skjerm før. Det var helt fantastisk. 
Har 43" skjerm på jobb som ikke er kurvet, og det er ikke like fantastisk. Hjørnene blir veldig langt unna.

Kjører du programmer der du trenger full skjerm? Eller er det mer å dele skjermen i 4 stk HD? Hvordan fungerer det med flere åpne vinduer i hvert sitt hjørne? Sitter du langt fra skjermen?

Anders

Lenke til kommentar
57 minutes ago, minim said:

Jeg gikk fra 2stk 27" 2560x1440 og til en 32" 4K skjerm (dell skjermer) og ser meg ikke tilbake. Går mye i fusion 360 privat og da kan jeg endelig kjøre flere viewports samtidig uten å miste for mye areal. Å dele fusion over 2stk 27" ble ikke like bra. Jeg bruker den uten skalering og har ikke noe problem med det. En av bakdelene jeg har funnet er at ved teams skjermdeling må jeg dele små vindu eller endre oppløsning siden det blir Blurry og uleselig for mottager selv om de skulle ha 4K skjerm også. 

Hmm, se der ja. Tjener såpass på 32" 4k vs 27" 1440p. Hvordan synes du det funker med flere vindu i hvert sitt hjørne på 32"? Blir det smått?

Anders

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gandi said:

Kjører du programmer der du trenger full skjerm? Eller er det mer å dele skjermen i 4 stk HD? Hvordan fungerer det med flere åpne vinduer i hvert sitt hjørne? Sitter du langt fra skjermen?

Anders

Brukte Fusion 360 mye i fullskjerm. Det funket meget bra. Ellers hadde jeg gjerne 2-3 nettleserfaner oppe samtidig og spotify eller en youtube video liggende i ett hjørne. Meget praktisk med masse plass. 

Fikk akkurat plass på ett "vanlig" skrivebord også med høytalere på siden.

IMG_20180728_125014.thumb.jpg.cd04dbde0333e0a1ce07a5064e350b38.jpg

 

Men etter at vi flyttet og fikk en ekstra stue måtte tv'en faktisk benyttes som en tv og jeg kjøpte meg en ultrawide skjerm istedefor.
Merker jeg savner en del areal i høyden men kan fortsatt ha 2 faner oppe uten problemer. En stor fordel med den er at den er 120Hz, og tv'en var bare 60. Har man først smakt på høyere frekvens er det vanskelig å gå tilbake...

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 hours ago, minim said:

En av bakdelene jeg har funnet er at ved teams skjermdeling må jeg dele små vindu eller endre oppløsning siden det blir Blurry og uleselig for mottager selv om de skulle ha 4K skjerm også. 

Jeg vraka tanken om stor bred skjerm pga dette. 

Lenke til kommentar
Gandi skrev (2 timer siden):

Hmm, se der ja. Tjener såpass på 32" 4k vs 27" 1440p. Hvordan synes du det funker med flere vindu i hvert sitt hjørne på 32"? Blir det smått?

Anders

Jeg synst det er merkbar forskjell ja, men det er jo ikke like mye som fra 1920 skjermer såklart. Synst det går helt fint med flere vinduer, men tror ikke jeg ville gått for noe større enn 32" personlig mtp flytting av blikk/hode/nakke. Det er nok en personlig sak så det må gjerne prøves, men kjenner det er i grenseland for min del.

Lenke til kommentar

Man jobber vel primært høvelig i senter av skjermen, selv en flytter blikket noe til tider. En kan jo velge å bruke øynene mer enn nakken.

Tror nok en kan få tak i noe software for å lage logiske skjermer for å avhjelpe slikt som zoom, eller en kan velge å bruke en av de gamle skjermene til det.

Lenke til kommentar
10 hours ago, minim said:

Jeg synst det er merkbar forskjell ja, men det er jo ikke like mye som fra 1920 skjermer såklart. Synst det går helt fint med flere vinduer, men tror ikke jeg ville gått for noe større enn 32" personlig mtp flytting av blikk/hode/nakke. Det er nok en personlig sak så det må gjerne prøves, men kjenner det er i grenseland for min del.

OK. Akkurat størrelsen blir man nok vant med etter ei tid. Husker vi kjøpte inn noen 32" 1920x1080 for 7-8 år siden. Med en gang vi begynte å bruke dem fikk vi sjokk pga størrelsen. "Dette er j..... stort!" Men nå merker man det nesten ikke. Hvis jeg prøver en 43", og ikke er fornøyd, så har jeg en kollega som kan overta den. Så det er ikke noe tap.

Ser også at en 43" er 10 cm smalere enn mine 24", og ikke mer enn 15 cm høyere. Så tror størrelsen skal gå greit. Får se hva man gjør 😉

Anders

Lenke til kommentar
Gandi skrev (1 time siden):

OK. Akkurat størrelsen blir man nok vant med etter ei tid. Husker vi kjøpte inn noen 32" 1920x1080 for 7-8 år siden. Med en gang vi begynte å bruke dem fikk vi sjokk pga størrelsen. "Dette er j..... stort!" Men nå merker man det nesten ikke. Hvis jeg prøver en 43", og ikke er fornøyd, så har jeg en kollega som kan overta den. Så det er ikke noe tap.

Ser også at en 43" er 10 cm smalere enn mine 24", og ikke mer enn 15 cm høyere. Så tror størrelsen skal gå greit. Får se hva man gjør 😉

Anders

Til en viss grad, men når det blir så stort og man sitter nære så kommer en ikke unna at det på et tidspunkt blir mer naturlig å bevege hode/nakke i stede for øynene. Litt vanskelig å forklare, men jeg tror ikke jeg skal ha noe større enn 32" på den avstanden jeg sitter på ihvertfall. Men det blir nok en personlig preferanse så om du kan teste dette å donere til kollega om det ikke går så hadde jeg kjørt på :D 

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette med størrelse. Jeg ser jeg bruker en avstand på 50 cm fra øye til skjerm. Det fungerer da greit på en 15-16" med 1920x1080 (med lesebriller). Og tilsvarende vil det da være stort nok med 32" på 3860x2160. Slike skjermer vil da ha ca 138 dpi. Dette virker å være et godt forhold mellom størrelse og oppløsning. Går en opp til 43 tommer så blir det ca 102 dpi. Mens en 1920x1080 i 24" størrelse har ca 92 dpi.

Bildekvalitet sett på kort avstand synker litt med lavere dpi, men det er nok likevel slik at en kan presse inn mer informasjon på en større skjerm selv med samme oppløsning da øynene gir begrensinger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...