Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble kombinerte rygge- og arbeidslys?


Anbefalte innlegg

Du trenger bare et 12v rele med en arbeidskontaktutgang og en hvilekontaktutgang. Når arbeids/ryggelys er på bryterinngang 30 og releet får styrestrøm fra den originale ryggelyskursen så vil den koble inn arbeidskontakten som må være en kurs dedikert kun til ryggelys, mens uten spolestrøm vil hvilekontakten slå inn som må være koblet til samme strømkrets som øvrige arbeidslys med bryter og eventuellt relestyring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (45 minutter siden):

Du trenger bare et 12v rele med en arbeidskontaktutgang og en hvilekontaktutgang. Når arbeids/ryggelys er på bryterinngang 30 og releet får styrestrøm fra den originale ryggelyskursen så vil den koble inn arbeidskontakten som må være en kurs dedikert kun til ryggelys, mens uten spolestrøm vil hvilekontakten slå inn som må være koblet til samme strømkrets som øvrige arbeidslys med bryter og eventuellt relestyring.

Ja, da har jeg tenkt riktig. Må finne en sikring til ryggelys et sted så jeg slipper å trekke opp metervis med kabel fra bakfanger til motorom. 👌😂

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (7 timer siden):

Ja, da har jeg tenkt riktig. Må finne en sikring til ryggelys et sted så jeg slipper å trekke opp metervis med kabel fra bakfanger til motorom. 👌😂

Du kan bruke den originale ryggelyskursen til både styrestrøm og ryggekrets, da må du laske mellom pluss på spolen og videre til arbeidskontaktutgangen. På et standard rele med vekselvender så vil det være to utganger, 87 & 87a. Husker ikke hvem av de som var arbeidskontakt men det kommer frem av skissen på siden av releet eller når du setter strøm på spolen så ser du hvilken bryterutgang som skaper forbindelse.

Lenke til kommentar

Er det ikke mye enklere å bare montere en bryter som sender 12V til lampene når den er på? Manuelt og enkelt.

Bare å huske å slå den av når man er ferdig, så funker ryggelysene som normalt. Har man en NO/NC, så bryter den ryggelys strømmen når man bruker den utenom. Finner man ikke noen spesifikke brytere for bil, så kan man alltid bruke en vanlig Elko Endevender.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (7 timer siden):

Du kan bruke den originale ryggelyskursen til både styrestrøm og ryggekrets, da må du laske mellom pluss på spolen og videre til arbeidskontaktutgangen. På et standard rele med vekselvender så vil det være to utganger, 87 & 87a. Husker ikke hvem av de som var arbeidskontakt men det kommer frem av skissen på siden av releet eller når du setter strøm på spolen så ser du hvilken bryterutgang som skaper forbindelse.

Ja, har allerede relé på ryggelys som gir strøm til tilhenger. Den er i bakfanger. 

Grunnen til at jeg vil koble på sikring er for å slippe å strekke signal fra bakfanger til motorrommet eller ekstra strømkabel fra bakfanger til bøyle på planet. Og fra sikringsboks er jo alle ledningene tapet og lagt i rør som gjør det praktisk talt umulig å lage en syrømtyv på de. 

AndersT2 skrev (7 timer siden):

Er det ikke mye enklere å bare montere en bryter som sender 12V til lampene når den er på? Manuelt og enkelt.

Bare å huske å slå den av når man er ferdig, så funker ryggelysene som normalt. Har man en NO/NC, så bryter den ryggelys strømmen når man bruker den utenom. Finner man ikke noen spesifikke brytere for bil, så kan man alltid bruke en vanlig Elko Endevender.

Nei. Blir ikke godkjent på EU, og vil ikke ha ørten brytere å forholde meg til.. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 3.10.2022 den 15.06):

Ja, har allerede relé på ryggelys som gir strøm til tilhenger. Den er i bakfanger. 

Grunnen til at jeg vil koble på sikring er for å slippe å strekke signal fra bakfanger til motorrommet eller ekstra strømkabel fra bakfanger til bøyle på planet. Og fra sikringsboks er jo alle ledningene tapet og lagt i rør som gjør det praktisk talt umulig å lage en syrømtyv på de. 

Ser den. Man kan prøve å lokalisere bryterledning fra revers og forsøke å sette inn en strømtyv der som styrestrøm til rele men er ikke sikkert det er noe enklere, da får man isåfall all styring fra motorrom/dashbord og kun en ledningsvei bak til arbeidslysene på bøyle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...