Gå til innhold

EU-enighet om spareplan for strøm – men ikke pristak for gass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det kommer noe fornuftig ut av elendigheten. Kraftselskapene skal levere basert på selvkost pluss ett fornuftig påslag. Da vil kostpris til sluttbruker ett snitt av energimixen. Då får heller kraftselskaper få statlig tilskudd for utvidelse av kapasitet. Disse tilskuddene kan være nasjonalstatenes fornuftige påslag. Mva og endre miljøavgifter på kull og andre fossile innsatser, kan være for ytterligere tilskudd for gjenåpning av atomkraft og batteri megapacks andre nødvendige investeringer i stabil kraftleveranser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lavere priser fører bare til økt knapphet og rasjoneringer. Noen vil lide som følge av de lavere prisene. Det eneste økonomisk bærekraftige er at EU og NATO-alliansen blir mer selvforsynt med kraft så vi unngår at gale diktatorer forsøker å presse oss på det igjen. Med mer selvforsynt mener jeg økt kraftproduksjon. Det finnes mange veier til rom, men jeg håper selvsagt på en vei med minst mulig klimapåvirkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Lavere priser fører bare til økt knapphet og rasjoneringer. Noen vil lide som følge av de lavere prisene. Det eneste økonomisk bærekraftige er at EU og NATO-alliansen blir mer selvforsynt med kraft så vi unngår at gale diktatorer forsøker å presse oss på det igjen. Med mer selvforsynt mener jeg økt kraftproduksjon. Det finnes mange veier til rom, men jeg håper selvsagt på en vei med minst mulig klimapåvirkning.

"Lavere priser fører bare til økt knapphet og rasjoneringer. Noen vil lide som følge av de lavere prisene,"

Kommentar: Det er vel noen, eller svært mange, som lider med disse høye prisene også. Vannkraften, som vi i utgangspunktet har tilstrekkelig av i Norge, burde Norge hatt råderetten over, og ikke Acer nede i Slovenia. Det er bare Norge som kan finne på å gjøre sånne idiotiske ting. Hadde feks Tyskland vært selvforsynt med energi fra egen vannkraft, så hadde ikke Tyskland eksportert en eneste Wh og i allefall ikke gitt fra seg råderetten. Tyskland ville brukt denne billige vannkraften selv, og ikke flådd forbrukerne og industrien i sitt eget land. Energi er 'såkornet' i hele økonomien, men Norge selger såkornet ut av landet og tar en svært høy pris fra innbyggerne i sitt eget land.

Produksjonsprisen på vannkraften i Norge er som kjent lav, 10-15 øre/kWh. Ett påslag på 100% burde vært tilstrekkelig, i tillegg til moms. Feks 50% av dette påslaget kunne øremerkes til varmepumper i privat og offenlige bygg osv.

Når det gjelder Tyskland så har de seg selv å takke. Legge ned atomkraft nå når dem mangler energi. Å gjøre seg så mye avhengig av energi fra Russland, er ikke nødvendig å kommentere.

Endret av Ether
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Lavere priser fører bare til økt knapphet og rasjoneringer. Noen vil lide som følge av de lavere prisene. Det eneste økonomisk bærekraftige er at EU og NATO-alliansen blir mer selvforsynt med kraft så vi unngår at gale diktatorer forsøker å presse oss på det igjen. Med mer selvforsynt mener jeg økt kraftproduksjon. Det finnes mange veier til rom, men jeg håper selvsagt på en vei med minst mulig klimapåvirkning.

Gjenåpne atomkraftverkene rundt om i EU og forby å stenge de til fornybare alternativer kan avløse dem en etter en. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...