Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leieforhold på 1 år og oppsigelse

Dapp47

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et hus som er utleid, og dette ble utleid med en tidsbestemt kontrakt på 1 år grunnet leietakerenes årsstudium på stedet. Leietakerene skal nå slutte på skolen før forventet og ønsker å si opp kontrakten. 

Slik jeg leser det er ikke denne tidsbesteme kontrakten gyldig da den er på under 3 år, og jeg ikke hadde noen saklig grunn som salg eller lignende for at den skulle bli tidsbestemt. Kontrakt blir derfor tidsubestemt og de har 3 mnder oppsigelsestid. Hvis leieforholdet startet den 5 Januar og de sier opp den 8ende Mars, forstår jeg det riktig at siste dag i leieforholdet er 5 mai? (5 mars om de hadde sagt opp 3 dager tidligere?) Ønsker å gjøre alt så riktig som mulig, og tar selvfølgelig lærdom av feilen som ble gjort her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sitat

§ 9-6.Oppsigelsesfrist
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Om noen sier opp 8. mars er det 3 måneder fra 1.April som er "gjeldende" dato. Dvs de må fortsette å leie i April, Mai og Juni.

Endret av Zepticon
Skrevet
14 minutes ago, Zepticon said:

Om noen sier opp 8. mars er det 3 måneder fra 1.April som er "gjeldende" dato. Dvs de må fortsette å leie i April, Mai og Juni.

Selv hvis leieforholdet løper fra 5 januar, og betaling skjer den 5 hver mnd? 

Skrevet
1 minute ago, Llandari said:

Da må det være spesifisert i kontrakt. Som Zepticon siterer over er det hele kalendermåneder som gjelder som utgangspunkt.

Leieforholdet er i kontrakten spesifisert som tidsbestemt med oppstart og avsluttningsdato den 5. Husleie betales også den 5. Blir det da fortsatt som Zepticon siterer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...