Gå til innhold

2 skjermer - laptop?


Anbefalte innlegg

Hei. Har nå forsøkt å få et svar av Komplett i flere dager uten å få et tydelig svar. 

Skal ha 2 eksterne skjermer tilkoblet en laptop. På det andre setup'et er det 1 HDMI ut av laptop og inn i en "boks", fra boksen går det hver sin HDMI opp til hver skjerm, får da opp så man kan ha 2 ulike arbeidsbilder samtidig. På den nevnte "boksen" er det også tilkoblet en nettverkskabel uten at jeg vet hvorfor det?

Kan noen være snille å forklare hva jeg må ha for å få satt det opp på samme måte på en arbeidsstasjon til? 

Linker til aktuelt utstyr mottas også med stor takk.

Bildet viser det som er beskrevet over på eksisterende arbeidsstasjon.

618E359A-0921-4602-9EDA-09D3A20B98F7.jpeg

11F45568-432F-47C5-AC7D-A3C4357D399F.jpeg

8DEC8FCF-4E39-4043-A952-652221A47CC1.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

Beklageligvis ikke flink på dette så behøver en litt mer "normal" forklaring🙈

Greia er at jeg skal kjøpe 2 nye skjermer og koble de opp mot en ny laptop, hva jeg behøver mellom skjermene og laptop hadde vært helt gull å få en forklaring på og helst linker til hva jeg må kjøpe?

Utfra den flotte forklaringen først her så virker det litt som at dette kanskje er litt mer avansert utstyr enn hva man i realiteten behøver på en arbeidsstasjon? Bare for å legge til så skal laptop og skjermer benyttes til et tegneprogram, bare nevner det i fall det har betydning for hva jeg bør velge😊

Lenke til kommentar

Den du har bilde av er en dockingstasjon, som kobles til USB-C utgang på laptop.

Den har 2 DP (Display Port) og 1 HDMI som kan brukes til å koble til skjermer.

Den har 1 nettverkstilkobling (kan brukes om du bruker kablet nettverk)

Den har 1 USB-C tilkobling (i tillegg til den som brukes mot laptop)

Den har 2 USB-A tilkobling (kan f.eks brukes til mus og tastatur)

I tillegg så støtter den at laptop lades gjennom USB-C tilkoblingen.

Det er vel noe lignende dette du trenger, det finnes sikkert rimeligere varianter.

Nå vet jeg ikke hvilken skjermer du vil ha, men om du skal ha 2 stk 4k skjermer så må dockingstasjonen støtte 3840x2160 og helst med minst 60Hz.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

For å kunne bruke USB-C-porten på en laptop til ekstern skjerm må PC-modellen støtte dette. På min laptop får jeg kun data på USB-C, den støtter hverken lading eller video. Det vil si at dersom jeg kobler til en USB-C-hub med både HDMI/DP og lading, så er det kun data jeg får på huben, dvs at jeg kan koble til andre USB-enheter og sette inn minnekort (som min hub støtter).

På jobben har jeg en annen modell av samme merke (HP), den støtter heller ikke video gjennom USB-C, så jeg bruker en dockingstasjon som kobler seg til en plugg på siden av PCen. Her funker 2 skjermer problemfritt, men må ha DP til HDMI skjermkabler. I tillegg kan jeg bruke laptopskjermen som skjerm nr 3. 

Jeg kjøpte nylig et Android-nettbrett fra Samsung, som jeg tenkte å bruke USB-huben på for å koble det til ekstern skjerm, tastatur og mus. Heller ikke her er det støtte for video gjennom USB-C, så det gikk ikke. Etterpå fant jeg en nettside hos Samsung som sier:

This feature is only available on the following devices: 

•  Galaxy S8 and S8+

•  Note 8

•  Galaxy S9 and S9+

•  Galaxy Book

•  Note 9

•  Galaxy Tab S4.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 9/16/2022 at 3:50 PM, [email protected] said:

Laptop er en Dell Precision 3560 om det hjelper for hvilket utstyr jeg behøver og hvor det kan kjøpes.

Så vidt jeg kan se fra spesifikasjonene, så har man her litt forskjellige opsjoner. Men ser dette: "2 x USB4 (supports Thunderbolt 4, DisplayPort Alt Mode) (Power Delivery), HDMI,"

Hvis skjermene støtter Thunderbolt, så er det vel en del skjermer som da også støtter daisy chain. Dvs. du har kabel gående fra den bærbare til første skjerm, og så får det en kabel fra skjerm 1 til skjerm 2. Samtidig her får du strøm til den bærbare via samme kabelen, samt at USB-porter på skjermen vil fungere.

Selv bruker jeg bare en skjerm (pga. jeg bruker flere PC-er her hjemme, så heller en skjerm per pc - og på jobb brukes en ultrawide-skjerm...). For PC-en jeg har, ville løsningen ellers kunne vært at jeg har dagens skjerm via USB-C og da også dockingfunksjonalitet med at jeg får strøm fra skjermen (90W max på Dell-skjermen jeg har) og det er Ethernet-port på skjermen. Skulle jeg da hatt en ekstra skjerm kunne jeg brukt HDMI-porten på PC-en, men det blir da to kabler å koble i PC-en. Nødvendigvis ikke et stort praktisk problem.

Så vidt jeg har forstått spesifikasjonene for min skjerm (Dell 2723QE), skal det være mulighet til daisy chain (ene porten er angitt til DisplayPort Output). 

Lenke til kommentar
NULL skrev (14 minutter siden):

... daisy chain. Dvs. du har kabel gående fra den bærbare til første skjerm, og så får det en kabel fra skjerm 1 til skjerm 2

Vil fraråde å bruke dette, Windows klarer ikke å håndtere det skikkelig. Når skjermene våkner fra standby så hender det at skjerm #2 mangler helt. Eller 'bare' at alle vinduer flytter seg til skjerm #1 og minker i størrelse. 
Hadde dette rotet i lang tid før jeg gikk over til en USB kabel til hver skjerm. Nå fungerer det helt stabilt.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Svein M said:

Om ene skjermen har USB-C for bilde kan ladekabel gå til den skjermen. Og en USB-C mellom den skjermen og PC (for bilde) gir da strøm videre til PC. Den andre skjermen kan kobles enten med HDMI eller Thunderbolt (USB-C).

Viktige her, spesielt når det gjelder "kraftige bærbare", er at skjermen kan levere nok strøm via USB-C. Det finnes skjermer som leverer 90 wall eller omså mer, men det er også mange som bare leverer 60 watt eller faktisk mindre. Når jeg kjøpte skjerm nå, var det veldig bevist at det var med 90w med tanke på noen av utfordringene vi har hatt med enkelte skjermer på jobb der i praksis man kan starte dagen med fullt batteri, og så brukes batteri på pc-en selv om den står tilkoblet strøm.

Mulig jeg har mistet litt oversikt over dette med video og USB-C, men man kan ha USB-C uten Thunderbolt-støtte, og likevel støtte video. Video her kan også være i forskjellige formater - noe som også muliggjør bruk av (passive) adaptere videre fra USB-C til både Displayport og HDMI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...