Gå til innhold

Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?   

29 stemmer

  1. 1. Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?

    • Venstresiden: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet
      7
    • De borgerlige: Liberalarna, Kristdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna
      21

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (48 minutter siden):

Er ikke bokmål idag det mest brukte skriftspråk i Norge? Vi har vel ikke samisk i skolen?

Nei jeg er for nynorsk, slek att vi kan svara kvarandre på internettet. Og kulturen, stas med gammelt språk fra vikingtiden..... Og alt det der.

Og jeg vil gjerne skrive på halvsvensk østfold-dialekt, som er min dialekt, men tror ikke det er helt innenfor...

Jaja, haha Nynoregsk så fanny, men hadde du noko anna å komma med, eller er da sånn at du faktisk ikkje har nokre gode grunnar får kvifor eg, ein "arbeiderklasse" mann skal stemma på AP/SV så ikkje har med "klasse", ditt forhald til NAV, og/eller nedsettande omtale av andre "arbeiderklasse"-folk og deira politiske val?

Er folk så har samisk i skulen og ja.

Endret av Gangleri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gangleri skrev (12 minutter siden):

Jaja, haha Nynoregsk så fanny, men hadde du noko anna å komma med, eller er da sånn at du faktisk ikkje har nokre gode grunnar får kvifor eg, ein "arbeiderklasse" mann skal stemma på AP/SV så ikkje har med "klasse", ditt forhald til NAV, og/eller nedsettande omtale av andre "arbeiderklasse"-folk og deira politiske val?

Er folk så har samisk i skulen og ja.

Du har utelukket alle andre borgerlige partier??? Hva er det da som gjenstår? (Eller hvorfor du diskuterer om blokkene?) Hva om vi også inkluderer småpartiene?

Jeg finner Rødt, Sp, Demokratene eller Alliansen av de du ikke nevner.....

Jeg håper for din del på Sp, Rødt eller Demokratene men jeg frykter det er Alliansen.

Har du sagt A så kan du likesågodt si B.

Jeg stemmer på venstresiden... Men har stemt et sentrumsparti en gang i livet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Du har utelukket alle borgerlige partier??? Hva er det da som gjenstår? (Eller hvorfor du diskuterer om blokkene?) Om vi også inkluderer småpartiene?

Jeg finner Rødt, Demokratene eller Alliansen av de du ikke nevner.....

Jeg håper for din del på Rødt eller Demokratene men jeg frykter det er Alliansen.

Absolutt alle "borgerlige" parti på tinget er uaktuelle ja, alle av forskjellige grunnar.

Raudt kjem eg nok ikkje til å stemma på, då eg ikkje er kommunist, men dei er faktisk meir appelerandes enn AP/SV/MDG.
Stemte Demokratane sist, kan fint stemma Alliansen berre får å sjå Lyseglimt på tinge, hadde vore løye da.

Men igjen, kvifor skal eg stemma på AP/SV?

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (20 minutter siden):

Absolutt alle "borgerlige" parti på tinget er uaktuelle ja, alle av forskjellige grunnar.

Raudt kjem eg nok ikkje til å stemma på, då eg ikkje er kommunist, men dei er faktisk meir appelerandes enn AP/SV/MDG.
Stemte Demokratane sist, kan fint stemma Alliansen berre får å sjå Lyseglimt på tinge, hadde vore løye da.

Men igjen, kvifor skal eg stemma på AP/SV?

Ja det var så ille ja. Fryktet det... Du kan stemme hva du vil, men vit at du stemmer imot deg selv.

Og muligens at du stemmer for at nynorsk blir forbudt, samme med Samisk.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (16 timer siden):

Ojsann, der overbeviste du mange folk inkludert meg, skal stemma på Jonas neste val.

Istedenfor å stemme på små søte sære og sistnevnte Nazi inspirerte partier så burde du stemme på Frp. De har sittet i regjering, og nazi partier som Alliansen er vi ikke tjent med.

Mener å huske de bruker et nazi-symbol som logo.

Om det er innvandring du frykter så er det vel bare SV, Mdg og V, krf du bør unngå å stemme på. Alle de andre har streng innvandringspolitikk. Flyktninger er unntaket, men det kommer nok brede krav om restriksjoner på dette også, pga Ukraina som er det landet som trenger mest hjelp nå, og det er tross alt i nærområdet Europa.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Istedenfor å stemme på små søte sære og sistnevnte Nazi inspirerte partier så burde du stemme på Frp. De har sittet i regjering, og nazi partiet som Alliansen er vi ikke tjent med.

Eg er ikkje får lavere prisar på øl, brus, snop, frislepp på Vatnskutara og andre tullekjøretøy, eller dei andre tullesakane deira. Ikkje stole eg på den sleipe skjelauga Osingen, eller Listhaug så er redd får å vera Nasjonalkonservativ.
Kva du er tjent med borte i Svergie bryr meg fint lite når eg skal stemma.

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (18 minutter siden):

Eg er ikkje får lavere prisar på øl, brus, snop, frislepp på Vatnskutara og andre tullekjøretøy, eller dei andre tullesakane deira. Ikkje stole eg på den sleipe skjelauga Osingen, eller Listhaug så er redd får å vera Nasjonalkonservativ.
Kva du er tjent med borte i Svergie bryr meg fint lite når eg skal stemma.

Jeg er ikke relevant her, har du sett for deg hva du får igjen for å stemme Alliansen?

Kan vi få frem hovedsakene deres fra valgprogram?

Nei for de har ikke noe valgprogram..... Seriøst Donald Duck parti......

Du hinter til at jeg ikke kan politikk også kommer du drassende med et Nazi-parti uten valgprogram????

Sverigedemokratene, Demokratene og Frp har faktisk valgprogram.......

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke relevant her, har du sett for deg hva du får igjen for å stemme Alliansen?

Kan vi få frem hovedsakene deres fra valgprogram?

Nei for de har ikke noe valgprogram..... Seriøst Donald Duck parti......

Du hinter til at jeg ikke kan politikk også kommer du drassende med et Nazi-parti uten valgprogram????

Sverigedemokratene, Demokratene og Frp har faktisk valgprogram.......

Men får faen, eg sa berre at Lyseglimt på tinge hadde vore løye, ikkje at eg vil stema på han fordi han har noko spesielt program, her har du tatt ei maurtua og lage ein ny planet ut av han. Men kva hjelpe valprogram når politikara love gull og grønneskogar og så går tilbake på fleire av punkta?
Men du har jo ikkje komt med noko grunn til å stemma AP/SV, på tross av din påståtte kunnskap angåandes politikk og nedsnakking av "arbeidarklasse"-folk så stemme borgerlig. At du konstant prøve å vri deg unna, skifta tema og vil snakka om meg gjer deg ikkje noko meir truverdig så ein kjennar av politikk.

Og da var du så brukte "vi", når du refererte til kva Noreg treng, når du bur i Svergie. Folk så bur utanfor Noreg er ikkje ein del av mitt "vi", då dykk kan stemma på masse tull så ikkje gagnar oss så faktisk må leva med innanrikspolitikken utover NAV/pensjons-ytingar.

Greit og om du faktisk tar deg nokre minutt og tenke om da er noko meir du vil tilføra posten før du trykk "send inn svar", må sei at da å sjå at du har lagt til fleire linje med tekst etter at eg svarar er litt teit.

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (1 time siden):

Men får faen, eg sa berre at Lyseglimt på tinge hadde vore løye, ikkje at eg vil stema på han fordi han har noko spesielt program, her har du tatt ei maurtua og lage ein ny planet ut av han. Men kva hjelpe valprogram når politikara love gull og grønneskogar og så går tilbake på fleire av punkta?
Men du har jo ikkje komt med noko grunn til å stemma AP/SV, på tross av din påståtte kunnskap angåandes politikk og nedsnakking av "arbeidarklasse"-folk så stemme borgerlig. At du konstant prøve å vri deg unna, skifta tema og vil snakka om meg gjer deg ikkje noko meir truverdig så ein kjennar av politikk.

Og da var du så brukte "vi", når du refererte til kva Noreg treng, når du bur i Svergie. Folk så bur utanfor Noreg er ikkje ein del av mitt "vi", då dykk kan stemma på masse tull så ikkje gagnar oss så faktisk må leva med innanrikspolitikken utover NAV/pensjons-ytingar.

Greit og om du faktisk tar deg nokre minutt og tenke om da er noko meir du vil tilføra posten før du trykk "send inn svar", må sei at da å sjå at du har lagt til fleire linje med tekst etter at eg svarar er litt teit.

Grunnen til at jeg nevnte valgprogram er at da har man saker å vurdere som partiene går til valg på. Uten et valgprogram er det meningsløst å gå til valg sic...

Jeg vet jo ikke noe om din posisjon eller status. Så jeg kan ikke si hva slags parti som passer deg. Det jeg poengterte er at vanlige folk som bor i distrikter, jobber, pendler eller er uføre ikke har noe på høyrefløy å gjøre, annet enn at de stemmer mot seg selv..

Uansett Fred være med deg, ønsker deg alt vel.

Lenke til kommentar

Tror att all politik skulle vara bättre med mera ödmjukhet i debatten. All demonisering av politiska motståndare oroar mig på riktigt. 

Mina föräldrar kom från arbetarklass i Norrland som båda gjorde en klassresa. Själv hade jag en över medelklassuppväxt i Stockholm. Min personliga uppfattning är att arbetarklassen bryr sig mera om konkreta sakfrågor som vård, skola och bensinpriser medan överklassen och medelklassen (särskilt kvinnor) lägger större fokus på mer abstrakt frågor som värdegrund, jämnlikhet och klimat.

Röstade blått till riksdagen därför att vänstern inte har någon övertygande kriminalpolitik alls. Är också irriterad på alla fullständigt inkompetenta ministrar vi har haft i regeringen. Till både landstinget och kommunalval röstade jag rött då jag har själv sett hur vården går på knäna, vilket till stor del beror på alla privatiseringar och reformer som Moderaterna tidigare har genomfört inom länet.

Sverigedemokraterna har föreslagit både höjd A-kassa och en tandvårdsreform. Båda är förslag som jag stöttar, och jag tycker att det är konstigt att vänstern inte har drivit dessa frågor.

Om SD är ett rasistiskt parti eller ej får var och en bestämma. Visst finns det rasister i partiet men anser att den politik dom vill driva inte är rasistiskt. Ta som exempel Centerpartiet, dom har haft många pedofilskandaler genom åren. Det betyder inte att dom stödjer pedofiler.

Skulle vilja inkludera denna statestik från Ipsos, tror det blir tydligare varför valet gick som det gick.

h5hg4eqts8j91.jpg.edd48314bed76266c9de66c926b2cc9b.jpg

 

Lenke til kommentar
Bastu skrev (2 timer siden):

Tror att all politik skulle vara bättre med mera ödmjukhet i debatten. All demonisering av politiska motståndare oroar mig på riktigt. 

Mina föräldrar kom från arbetarklass i Norrland som båda gjorde en klassresa. Själv hade jag en över medelklassuppväxt i Stockholm. Min personliga uppfattning är att arbetarklassen bryr sig mera om konkreta sakfrågor som vård, skola och bensinpriser medan överklassen och medelklassen (särskilt kvinnor) lägger större fokus på mer abstrakt frågor som värdegrund, jämnlikhet och klimat.

Röstade blått till riksdagen därför att vänstern inte har någon övertygande kriminalpolitik alls. Är också irriterad på alla fullständigt inkompetenta ministrar vi har haft i regeringen. Till både landstinget och kommunalval röstade jag rött då jag har själv sett hur vården går på knäna, vilket till stor del beror på alla privatiseringar och reformer som Moderaterna tidigare har genomfört inom länet.

Sverigedemokraterna har föreslagit både höjd A-kassa och en tandvårdsreform. Båda är förslag som jag stöttar, och jag tycker att det är konstigt att vänstern inte har drivit dessa frågor.

Om SD är ett rasistiskt parti eller ej får var och en bestämma. Visst finns det rasister i partiet men anser att den politik dom vill driva inte är rasistiskt. Ta som exempel Centerpartiet, dom har haft många pedofilskandaler genom åren. Det betyder inte att dom stödjer pedofiler.

Skulle vilja inkludera denna statestik från Ipsos, tror det blir tydligare varför valet gick som det gick.

h5hg4eqts8j91.jpg.edd48314bed76266c9de66c926b2cc9b.jpg

 

Nå er det forskjell på Sverige og Norge og Danmark. Med unntak de få partiene jeg nevnte, KrF, V og SV så er hele gjengen for en hard linje mot innvandring....

Sverige er jo et skrekkelig eksempel på hvor galt det kan bli, og du har rett S har jo med Löfven stukket hodet i sanden både på Covid og innvandring/kriminalitet å bablet om forebygging og å si aja baja til de kriminelle -Det er ikke bra å voldta, skyte og brenne biler.

Det klikker inn skytepisoder fra hele Sverige daglig, igår hadde de skutt vilt på en Lekeplass igjen, tror en dame sikkert en mor ble truffet igjen.

3 forskjellige skyte-episoder bare igår..

https://www.expressen.se/nyheter/skottlossning-en-skadad/

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 17.9.2022 den 20.43):

Jeg synes nynorsk på skolen var slitsomt men også komisk. Pain and Gain, men ikkje nytteg annat enn før att forstå deg.

Er du klar over hva du faktisk skriver? Er du klar over at du støtter klassefienden, ikke bare med utsagnet i seg selv, men også ved å benytte deg av inntrengerspråket som borgerskapet bruker for å undertrykke den norske arbeiderklassen? Din fordømte klasseforræder!

For de som ikke skjønner hva jeg hinter til følger her en forenklet forklaring:

I 1970-årene hadde folk på venstresiden, gjerne de mer radikale, og især AKP, en fiks idé om at det var vitalt for klassekampen i Norge at norsk skriftspråk skulle «reises» (dvs. fornorskes), og det hele ble begrunnet med marxistisk filosofi. Resonneringen er som følger: Det dansk-norske bokmålet er til hinder for den proletære og revolusjonære linjen til den norske arbeiderklassen. Det er borgerskapets målform, et maktspråk som tjener borgerskapet som bruker det for å undertrykke og manipulere arbeiderklassen i Norge. Arbeiderklassen velge norsk fremfor det danske «inntrengerspråket», og da enten nynorsk eller «radikalt» bokmål, men helst nynorsk. Borgerskapet sviker nasjonen, så det er arbeiderklassen som har den historiske oppgaven å føre norsk målstrid til seier. I tillegg er et «rent» norsk skriftspråk ikke bare nødvendig for å kunne seire i klassekampen, men det er også høyst nødvendig når sosialismen skal bygges etter den proletariske revolusjonen har lyktes.

Her følger noen sitater fra Materialisten (teoretisk tidsskrift utgitt av AKP), nummer 1 og 2 fra 1975:

Sitat

«...det er tale om ein strid mellom målet til to klassar - dei underkua og underkuarane, og at skriftmålet vi har i dag må bort fordi det er skapt for å tene borgarskapet i Noreg, ikkje arbeidarklassen...»

«Borgarskapet verjer det dansktufta skriftmålet med nebb og klo, og kampen for eit norsk skriftmål må rette seg mot denne klassen og staten hans. [...] Kampen for det norske målet er utan tvil klassekamp...»

«Å gje slepp på kravet om å reise nasjonalmålet er såleis å gje etter for den borgarlege tilsløringa av målstoda her i landet.»

«Bokmålet er i hovudsak bunde til ei lita og spesiell sosialgruppe i landet. Den talemålsminoriteten det har å stø seg til, finst som sagt innanfor borgarskapet og elles på toppane i samfunnet...»

«...i kampen for å omskape overbygnaden, kan det bli naudsynt å setje i gang store måldyrkingsrørsler. Med hjelp av dei kan folk flest vere med å skaffe fram kunnskap om kva tilfang som finst i dei ulike dialektane, kva slags nemningar som kan takast ut frå t.d. førkapitalistisk produksjon (den gamle reiskapkulturen) og førast over som nemningar på avansert teknologi; På denne måten kan vi gjere det norske målet til ein betre og betre tenar for alle omkverve av det sosiale livet under sosialismen i Noreg.»

«For det første er det opplagt urett å seie at undertrykkjarspråket (bokmål, riksmål, normert talemål) er dansk. Det har dansk opphav, men står nå fram som eit bastardspråk utan livets rett korkje som dansk eller norsk. Det blir halde kunstig liv i av det norske borgarskapet, med monopolborgarane i spissen.»

«Riksmålsfolka har alltid sagt at folk andre stader enn på Vestlandet tala norsk-dansk, Bjørnson fann endå til ut at alle tala "riksmaal" i Nordland ved århundreskiftet. Denne lygnpropagandaen er kjøpt og betalt av sjølvaste klassefienden, og me skal gå mot han med all makt, kvar me møter han.»

 

Selv om de ovenstående sitater kommer fra AKP, så var det ikke bare kommunister som frontet slike tanker. Følgende sitat kommer fra Geirr Wiggen (sosialist, men ikke kommunist såvidt meg bekjent):

Sitat

«Ved å tvinge sitt språk på oss, tvinger den herskende klassen, kapitalistene, sine verdier og sitt samfunns- og verdensbilde på oss.'Standardspråket' er den herskende klasses språk og et produkt av dens ideologi. Derfor er kampen for folkemålet en nødvendig del av klassekampen...»

Jeg mener ikke på ramme alvor at @Gouldfan  skulle være en «klasseforræder», jeg sier det bare for å være morsom. Jeg nevner dette fenomenet fordi det en gang i tiden faktisk var en del av klassekampen, men mest fordi jeg synes det er hysterisk morsomt. Jeg er også fullstendig klar at det selv den gang var sosialister som stilte seg høyst tvilsomme til det marxistiske grunnlaget for dette synet på norsk skriftspråk.

Det at klassebevisshet er på vikende front trenger ikke å være så ille når man tenker på hva slags rare idéer klassebevissthet kan frembringe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Er du klar over hva du faktisk skriver? Er du klar over at du støtter klassefienden, ikke bare med utsagnet i seg selv, men også ved å benytte deg av inntrengerspråket som borgerskapet bruker for å undertrykke den norske arbeiderklassen? Din fordømte klasseforræder!

For de som ikke skjønner hva jeg hinter til følger her en forenklet forklaring:

I 1970-årene hadde folk på venstresiden, gjerne de mer radikale, og især AKP, en fiks idé om at det var vitalt for klassekampen i Norge at norsk skriftspråk skulle «reises» (dvs. fornorskes), og det hele ble begrunnet med marxistisk filosofi. Resonneringen er som følger: Det dansk-norske bokmålet er til hinder for den proletære og revolusjonære linjen til den norske arbeiderklassen. Det er borgerskapets målform, et maktspråk som tjener borgerskapet som bruker det for å undertrykke og manipulere arbeiderklassen i Norge. Arbeiderklassen velge norsk fremfor det danske «inntrengerspråket», og da enten nynorsk eller «radikalt» bokmål, men helst nynorsk. Borgerskapet sviker nasjonen, så det er arbeiderklassen som har den historiske oppgaven å føre norsk målstrid til seier. I tillegg er et «rent» norsk skriftspråk ikke bare nødvendig for å kunne seire i klassekampen, men det er også høyst nødvendig når sosialismen skal bygges etter den proletariske revolusjonen har lyktes.

Her følger noen sitater fra Materialisten (teoretisk tidsskrift utgitt av AKP), nummer 1 og 2 fra 1975:

 

Selv om de ovenstående sitater kommer fra AKP, så var det ikke bare kommunister som frontet slike tanker. Følgende sitat kommer fra Geirr Wiggen (sosialist, men ikke kommunist såvidt meg bekjent):

Jeg mener ikke på ramme alvor at @Gouldfan  skulle være en «klasseforræder», jeg sier det bare for å være morsom. Jeg nevner dette fenomenet fordi det en gang i tiden faktisk var en del av klassekampen, men mest fordi jeg synes det er hysterisk morsomt. Jeg er også fullstendig klar at det selv den gang var sosialister som stilte seg høyst tvilsomme til det marxistiske grunnlaget for dette synet på norsk skriftspråk.

Det at klassebevisshet er på vikende front trenger ikke å være så ille når man tenker på hva slags rare idéer klassebevissthet kan frembringe.

Dialekt er bare bra det, muntlig, og nynorsk må for all del tas vare på. Men det burde heller være valgfag for spesielt interesserte.

Tror ett skriftlig språk er det beste for landet. Men det er bare min mening.

Jeg synes det bare blir litt rart med skikkelig sidemål på forumet og stemmer på de som vil bli kvitt det...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

''Vi såg det aldrig komma'' och ''Det är inte okej'' (att mörda och bränna bilar) är två citat som jag för alltid kommer att minnas från Stefan Löfven.

Det stämmer att politiken mellan grannländerna är olika. I Sverige hävdar ledande opinonsbildare och kulturjournalister att ett inflytande från SD leder till både nazism och fascism. De tror på fullaste allvar att det utspelar sig en kamp mellan ont och gott och att våran demokrati är hotad efter en valförlust. Därför sökte jag mig till verdens gang, jyllandsposten och hufvudstatsbladet då jag ville ha en lite mer balanserad bild av valet.

Skulle själv vilja att Socialdemokraterna tar efter sin danska motsvarighet. Efter att dom gjorde om sin asylpolitik tappade Danskt Folkeparti enormt många röster, hoppas att något liknande kan ske mellan S och SD.

Nu när vi slipper Miljöpartiet har vi ironiskt nog chansen att få en fungerande klimatpolitik. Vi behöver inte ett avstängt Gazprom för att få en energikris, nej det kan vi ordna helt själva. Visst har Ryssland påverkt våra energipriserna, men elen var dyr redan innan kriget började.

Anser att energipolitiken ska grundas på fysik och matematik istället för på önsketänkande och fantasier. Jag kan inte se hur vi ska klara en grön omställning utan kärnkraft. Då vi varken har jordbävningar eller tsunamis i Sverige är dessutom riskerna oerhört små.

Om man vill fördjupa sig i svensk energipolitik och olika gröna industrisatsningar skulle jag rekommendera denna text skriven Magnus Henrekson, professor i nationlekonomi.

Var finns elöverskotten? – Axess

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (På 18.9.2022 den 22.28):

Er du klar over hva du faktisk skriver? Er du klar over at du støtter klassefienden, ikke bare med utsagnet i seg selv, men også ved å benytte deg av inntrengerspråket som borgerskapet bruker for å undertrykke den norske arbeiderklassen? Din fordømte klasseforræder!

For de som ikke skjønner hva jeg hinter til følger her en forenklet forklaring:

I 1970-årene hadde folk på venstresiden, gjerne de mer radikale, og især AKP, en fiks idé om at det var vitalt for klassekampen i Norge at norsk skriftspråk skulle «reises» (dvs. fornorskes), og det hele ble begrunnet med marxistisk filosofi. Resonneringen er som følger: Det dansk-norske bokmålet er til hinder for den proletære og revolusjonære linjen til den norske arbeiderklassen. Det er borgerskapets målform, et maktspråk som tjener borgerskapet som bruker det for å undertrykke og manipulere arbeiderklassen i Norge. Arbeiderklassen velge norsk fremfor det danske «inntrengerspråket», og da enten nynorsk eller «radikalt» bokmål, men helst nynorsk. Borgerskapet sviker nasjonen, så det er arbeiderklassen som har den historiske oppgaven å føre norsk målstrid til seier. I tillegg er et «rent» norsk skriftspråk ikke bare nødvendig for å kunne seire i klassekampen, men det er også høyst nødvendig når sosialismen skal bygges etter den proletariske revolusjonen har lyktes.

Overdreven fokus på "renhet" er skummelt enten det er Marxistenes (eller andre revolusjonæres) krav om ideologisk renhet, eller rasistenes krav om genetisk renhet. Rasistenes har vel blitt grundig tilbakevist (selv om noen tviholder på slike ideer). Det ligger en kime til brutalitet og inhumanitet i å stille så snevre krav til de rundt seg, det å hente fram tilsynelatende vilkårlige kriterier for så å bedømme hverandre hardt i noe som enten er en maktkamp eller en brennende religiøs overbevisning. Jeg leser akkurat nå "The Three-body problem" som starter under den Kinesiske kultur-revolusjonen. Det er ganske brutalt.

Forøvrig pussig dersom kommunistene valgte seg Nynorsk som "revvolusjonært" morsmål, Nynorsk er vel forbundet med bondestanden, nasjonalromantikk og nasjonalisme. Om noe burde de vel (som AP) foretrekke Groruddialekt som er nærmere bokmål enn nynorsk?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 18.9.2022 den 23.34):

Tror ett skriftlig språk er det beste for landet. Men det er bare min mening.

Jeg synes det bare blir litt rart med skikkelig sidemål på forumet og stemmer på de som vil bli kvitt det...

Nynorsk i seg selv er ikke problemet, men heller hvordan det blir implementert i skolen. Har du vokst opp i en bokmålskommune, og brukt hele barneskolen på å lære deg å skrive på bokmål så er det ikke knirkefritt å plutselig begynne å venne seg til nynorsk på ungdommsskolen, og så må man fortsette med bokmål i tillegg, og kommer sådan alltid til å være sterkest i bokmål. Det er ikke rart at mange skoleelever misliker nynorsk som fag, da det nærmest er lagt opp til at man skal være svakere i sidemål. Således kan jeg godt forstå om det skulle være nynorskentustiaster der ute som har lite til overs for nynorsk som sidemål, men ikke nynorsk i seg selv.

Apropo språk og politikk...

Gouldfan skrev (På 18.9.2022 den 23.34):

Dialekt er bare bra det, muntlig, og nynorsk må for all del tas vare på. Men det burde heller være valgfag for spesielt interesserte.

Tidligere i denne tråden sa du følgende om deg selv:

Gouldfan skrev (På 16.9.2022 den 22.32):

Men svaret har da aldri vært å stemme Høyre eller Frp. Jeg sviker ikke klassen min

Her er et sitat fra arbeiderpartiets egen nettside:

Sitat

For Arbeidarpartiet er det avgjerande at nynorsk og bokmål er likestilte målformer. Alle elevar skal ha rett til opplæring i begge målformene. Høgre vedtok på sitt landsmøte å fjerne sidemålskarakteren og gjere sidemål til valfag/programfag. 

Når det er sagt så kan vi lese følgende på høyres nettside:

Sitat

Elevane skal få møte sidemålet allereie i 2.klasse

Fram til no har sidemålet komme brått på i 8.klasse. I dei nye læreplanane endrar vi dette slik at elevane blir introduserte for sidemålet tidleg og vil få kjennskap til dei to språkformene opp gjennom heile skuleløpet. Det kan bidra til at færre elevar opplever utfordringar med å møte sidemålet for første gong i 8.klasse, samstundes som dei skal bli møtt med karakterar.

Jeg vet da faen hvem som lyger her. Men FRP sin nettside er tydelig:

Sitat

undervisning og eksamen i sidemål skal være valgfritt i ungdomsskolen

Til syvende og sist så virker det som ditt syn på nynorsk i skolen stemmer mest med FRP (eller «klassefienden» om du vil) sitt syn. Faktisk tror jeg ikke det er et eneste parti med samme «klassetilhørighet» som deg selv som er enige med deg i dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
O3K skrev (2 timer siden):

Nynorsk i seg selv er ikke problemet, men heller hvordan det blir implementert i skolen. Har du vokst opp i en bokmålskommune, og brukt hele barneskolen på å lære deg å skrive på bokmål så er det ikke knirkefritt å plutselig begynne å venne seg til nynorsk på ungdommsskolen, og så må man fortsette med bokmål i tillegg, og kommer sådan alltid til å være sterkest i bokmål. Det er ikke rart at mange skoleelever misliker nynorsk som fag, da det nærmest er lagt opp til at man skal være svakere i sidemål. Således kan jeg godt forstå om det skulle være nynorskentustiaster der ute som har lite til overs for nynorsk som sidemål, men ikke nynorsk i seg selv.

Apropo språk og politikk...

Tidligere i denne tråden sa du følgende om deg selv:

Her er et sitat fra arbeiderpartiets egen nettside:

Når det er sagt så kan vi lese følgende på høyres nettside:

Jeg vet da faen hvem som lyger her. Men FRP sin nettside er tydelig:

Til syvende og sist så virker det som ditt syn på nynorsk i skolen stemmer mest med FRP (eller «klassefienden» om du vil) sitt syn. Faktisk tror jeg ikke det er et eneste parti med samme «klassetilhørighet» som deg selv som er enige med deg i dette spørsmålet.

Da har du ikke lest meg, jeg er for nynorsk, og støtter det. Personlig synes jeg det kunne vært valgfag der de ikke snakker sidemål, eller at vi kunne hatt dialekt-fag for alle i landet. Men det er jo bare min mening, jeg mener mye jeg som går på tvers av venstresiden feks avgifter på tobakk og alkohol, men jeg støtter det alikevel fordi det er bevist at folk som er alkiser drikker mindre pga avgifter og åpningstider. Masse kompromisser i politikk til fordel fellesskapet istedenfor individet egoet meg selv....

Men jeg støtter nynorsk og bokmål, og saken. Grunnen til at jeg spøkte litt var fordi han kom med skikkelig nynorsk innlegg og støttet de partier som vil ha slutt på sånt....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Da har du ikke lest meg, jeg er for nynorsk, og støtter det. Personlig synes jeg det kunne vært valgfag der de ikke snakker sidemål, eller at vi kunne hatt dialekt-fag for alle i landet.

Men jeg støtter nynorsk og bokmål, og saken. Grunnen til at jeg spøkte litt var fordi han kom med skikkelig nynorsk innlegg og støttet de partier som vil ha slutt på sånt....

Jeg skjønner at det er litt spøk inn i bildet her. Men det blir jo litt ironisk når det samme kan sies om deg selv (dog omvendt).

Du støtter jo tilsynelatende partier som vil at nynorsk skal være obligatorisk, samtidig som du rakker ned på det eneste partiet som mener at det skal være frivillig.

Forøvrig så virker det jo som det faktisk er Høyre man skal stemme på, om man er skikkelig gira på at nynorsk skal være en del av obligatorisk skoleundervisning.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 20.9.2022 den 10.50):

Forøvrig pussig dersom kommunistene valgte seg Nynorsk som "revvolusjonært" morsmål, Nynorsk er vel forbundet med bondestanden, nasjonalromantikk og nasjonalisme. Om noe burde de vel (som AP) foretrekke Groruddialekt som er nærmere bokmål enn nynorsk?

Problemet er at de foraktet bokmål, så at en spesifikk dialekt skulle være «nærmere» bokmål enn nynorsk blir irrelevant. Dessuten var det ikke snakk om å danne et eget revolusjonært språk som sådan, da språket er like gjeldende for alle klasser. Det var snakk om at nordmenn skulle skrive på norsk, og ikke dansk. Bokmålet er rotet i dansk, og kan aldri bli norsk. Således ble nynorsk den eneste målformen som de kunne benytte seg av. Det eneste alternativet var «radikalt bokmål», men denne formen for bokmål ble mer sett på som en slags akseptabel midlertidig erstatning for kadrene som slet med å skrive på nynorsk.

Tanken var den at nordmenn er undertrykte av et påtvunget fremmed mål, som gjør at vi ikke klarer å uttrykke oss godt, og følgelig blir enklere å manipulere. Ved å skrive på et skriftspråk som samsvarte med talemålet vårt, skulle vi bli frigjorte. Nå tenker du kanskje at dette ikke skulle kunne gjelde etter løsrivelsen fra Danmark. At den norske herskerklassen ikke skulle finne på å i praksis undertrykke seg selv. Forklaringen på det er som følger: Borgerskapet gir ikke slipp på et verktøy for undertrykking, selv om det påvirker dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...