Gå til innhold

Solenergi åpner nye muligheter for bønder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må vel bli dyrt å sette opp solcelleanlegg for å gi skygge? Og er det så mange andre avlingar enn frukttrær som bør beskyttast mot sollys?

For norske forhold så tenkjer eg at den største moglegheita for norske bønder er at ein kan plassere solceller på matjord som ikkje blir brukt med midlertidige og flyttbare solcelleanlegg. Då får ein utnytta arealet som på grunn av jordvernet ikkje kan omdisponerast til andre formål og som av andre grunnar ikkje blir brukt til jordbruk i dag.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Ja hvorfor ikke?
Vindturbinen tar opp minimalt med plass.
Fundamentet kan være under bakken, så det blir bare en påle. 

Bare en liten dreneringskum på et jorde har lite fysisk avtrykk, men tar i realiteten opp mer plass og vanskeliggjør drift. En turbin tar opp vesentlig mer plass, og har andre tilleggsutfordringer.

Ikke minst er det tvilsomt og vanskelig å omdisponere matjord og da spesielt dyrket mark.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Bare en liten dreneringskum på et jorde har lite fysisk avtrykk, men tar i realiteten opp mer plass og vanskeliggjør drift. En turbin tar opp vesentlig mer plass, og har andre tilleggsutfordringer.

Ikke minst er det tvilsomt og vanskelig å omdisponere matjord og da spesielt dyrket mark.

Matjord blir ikke omdisponert og det arealet pålen tar vil ikke merkes, men inntekten til bonden vil merkes.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Matjord blir ikke omdisponert og det arealet pålen tar vil ikke merkes, men inntekten til bonden vil merkes.

Vet ikke hvor mange runder du har hatt med traktor eller tresker på et jorde, en påle eller andre strukturer merkes definitivt, det øker faren for uhell og det spiser av dyrebar matjord. Nå krever også turbiner litt mer enn bare avtrykket til pålen og fundament.

Ja takk til turbiner, men ikke på matjord.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Vindturbiner på matjord..?

Jeg bor for tiden i Nordrhein-Westfalen i Tyskland, og her er det omtrent utelukkende vindturbiner på dyrket mark. Svære beist som i mine øyne gjør seget bedre i de omgivelsene enn i utmark langs Norskekysten. Visstnok innbringende for bonden og, med leiepriser på 2-4000 euro per mølle per mnd.

Lenke til kommentar

Mange bønder har kraftlinjer over åkerne sine med master som opptar svært lite areal. En vindturbin tar tilsvarende plass. Ingen grunn til å gå voldsomt i forsvar bare fordi man bruker ørlite av bøndenes helligdom, matjord. Her må jeg bare minne om at selv bønder har behov for infrastruktur. Forslaget lengre opp her var nok bare velment og konstruktivt ovenfor bøndene. En ekstra inntektskilde er jo ikke å forakte.

Spoiler

1200924365_Kraftgate_-_Hyspentmaster_ved_Eidsvoll.thumb.JPG.3a0054057de5d518d674c93f44c64433.JPGV117_3_MW_Rodby_1.1000x563.jpg.94ae21b1333b8a94d15ade0514110f10.jpg

 

Lenke til kommentar

Solcelle skygging vil jo gi en ekstra inntekt (over tid), men med større investering enn ett vanlig tak.

Trenger heller ikke å være svære vindmøller. Slikt som Simen1 bildet til. Det finnes mindre små vindmøller som også kan bli brukt (og blir) som i de to eksemplene under

https://www.tu.no/artikler/bonde-vegard-hoem-skal-bli-sin-egen-energi-oy/475603

https://www.tu.no/artikler/jeg-sparer-minst-24000-kroner-i-aret/244376

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...