Gå til innhold

Telenor trådløst bredbånd (FWA) 5G, web ui?


Anbefalte innlegg

Graver opp en død tråd her, i know. 

Har en Nr7101 fra Telenor som døde her i dag. Sikringen gikk ved støvsuging+matlaging+varmeovn. 

Vippet opp sikringen, men nettet er fortsatt nede. Byttet poe injektor, uten at det hjalp. 

 

Koblet så antennen rett i en poe switch, får link på interface, men ser 0 pakker mottatt fra antennen. 

Tåler de ikke et simpelt strømbrudd? Denne kostet jo en liten formue og hele huset her har mast 'Når er nettet tilbake' i kveld. Så kjenner presset her.. 

Har ikke klatret opp på taket for å se om statusled gir meg noe, men det blir vel noe jeg må gjøre i morgen. 

 

Er det andre ting her jeg kan forsøke? 

Endret av MirusMentis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
2 hours ago, swinge said:

Noen som vet om man kan bruke Telenor NR7101 med f.eks. et vanlig data sim fra mobiloperatører som bruker Telenor sitt nett

Nei, det kan du ikke. Firmware er prekonfigurert med APN som bare fungerer med Telenors Trådløst bredbånd SIM. Og du får ikke endret noen innstillinger.

Lenke til kommentar
13 hours ago, bmork said:

Nei, det kan du ikke. Firmware er prekonfigurert med APN som bare fungerer med Telenors Trådløst bredbånd SIM. Og du får ikke endret noen innstillinger.

Er dette forholdsvis nytt?

 

Har så langt ikke hatt eller hørt om problemer med 7101 som kjører Telenor fastvare enda 😅

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Janvik said:

Er dette forholdsvis nytt?

Nei, det har vært slik fra første stund.

Hmm, men det vil jo kunne funke hvis operatøren overstyrer APN  Så langt tenkte jeg ikke. Best å ikke være for bastant.  Du får jo fremdeles ikke endret på noe, men det klarer du deg kanskje uten.

Lenke til kommentar

  

bmork skrev (17 timer siden):

Nei, det kan du ikke. Firmware er prekonfigurert med APN som bare fungerer med Telenors Trådløst bredbånd SIM. Og du får ikke endret noen innstillinger.

Men Talkmore og Plussmobil bruker jo telenor.smart som APN, når jeg sjekker APN instillingene på telefonen. Endret også til telenor.fwa og det fungerte uten problem. Vil ikke SIM kort fra disse mobiloperatørene også fungere da i Zyxel NR7101 med Telenors firmware?


Edit: 
Ser en på Finn.no som selger en Telenor Zyxel NR7101 som har installert orginal Zyxel (100ABUV8C0 (Build date 2023/05/15) firmware på den, og selger den som "ulåst". 
Noen som har erfaringer?

Endret av swinge
Lenke til kommentar
8 hours ago, swinge said:

Men Talkmore og Plussmobil bruker jo telenor.smart som APN, når jeg sjekker APN instillingene på telefonen. Endret også til telenor.fwa og det fungerte uten problem.

NR7101 og de andre ruterne som selges sammen med "Trådløst bredbånd" bruker hverken telenor.smart eller telenor.fwa. 

Det kan virke pussig siden trådløst bredbånd er fornorskingen av FWA. Jeg tror telenor.fwa ble brukt ifm en tidligere tjeneste uten management av ruter.

8 hours ago, swinge said:

Telenor Zyxel NR7101 som har installert orginal Zyxel (100ABUV8C0 (Build date 2023/05/15) firmware på den

Så lenge det er korrekt så vil den fungere fint med et hvilket som helst abonnement.  Du vil også kunne oppgradere den med nye firmware-versjoner fra ZyXEL uten problemer.

(Dette vil selvsagt si at alle Telenor NR7101 i teorien kan brukes på den måten.  Men konverteringen er ikke triviell)

Lenke til kommentar
bmork skrev (32 minutter siden):

NR7101 og de andre ruterne som selges sammen med "Trådløst bredbånd" bruker hverken telenor.smart eller telenor.fwa. 

Det kan virke pussig siden trådløst bredbånd er fornorskingen av FWA. Jeg tror telenor.fwa ble brukt ifm en tidligere tjeneste uten management av ruter.

Så lenge det er korrekt så vil den fungere fint med et hvilket som helst abonnement.  Du vil også kunne oppgradere den med nye firmware-versjoner fra ZyXEL uten problemer.

(Dette vil selvsagt si at alle Telenor NR7101 i teorien kan brukes på den måten.  Men konverteringen er ikke triviell)

Vet du hvilken APN Telenors Trådløse Bredbånd bruker?

Lenke til kommentar
On 13.3.2024 at 8:57 AM, swinge said:

Vet du hvilken APN Telenors Trådløse Bredbånd bruker?

ja, bare å se hva den skriver på konsollet det.  telenor.hbm og telenor.hbm.mgmt

hmm, og når jeg nå kikket etter så ser jeg at første firmware-versjon faktisk defaultet til telenor.fwa.  Jaja. 

 

Lenke til kommentar
bmork skrev (5 timer siden):

ja, bare å se hva den skriver på konsollet det.  telenor.hbm og telenor.hbm.mgmt

hmm, og når jeg nå kikket etter så ser jeg at første firmware-versjon faktisk defaultet til telenor.fwa.  Jaja. 

 

Vel, kan bekrefte at telenor.hbm og telenor.hbm.mgmt ikke fungerer med andre mobiloperatører som leier hos Telenor.

Er det mulig at et SIM-kort kan overstyre APN instillingene på NR7101 fra Telenor, med siste firmware fra Telenor? Vurderer å kjøpe en brukt NR7101 fra Telenor, for å spare noen lapper istedet for å kjøpe en "ulåst". Ville du anbefalt OpenWrt på disse?

Lenke til kommentar
31 minutes ago, swinge said:

Ville du anbefalt OpenWrt på disse?

Nja, bare hvis du er interessert i OpenWrt  Ellers kan det bli litt frustrerende, og det er ingen tjent med. Per nå er  maks hastighet lavere enn med ZyXELs firmware.  Og det er vel fremeles ingen som har laget noen automatisk "bridging".  Så det får du ikke uten å mekke det til selv.

Det er heller ikke noe enklere å installere OpenWrt enn standard ZyXEL firmware.  Det er omtrent samme prosess.

Det største problemet er uansett at det ikke finnes noen vei inn på bokser produsert de siste 2-3 årene.  Dermed er det usikkert om det er mulig å installere annen firmware.  Jeg ser ikke bort fra at det kan gjøres med zycast. Men da vil du i så fall miste den firmwaren som er der fra før.  Ingen mulighet til backup.  Begge system-partisjoner overskrives i en schmokk.  Og så vidt jeg vet er metoden heller ikke testet på en hardware-versjon som er helt låst ned.

Hvis du har lyst til å prøve så ligger zycast i OpenWrt's firmware-utils nå:

https://github.com/openwrt/firmware-utils/blob/master/src/zycast.c

Regn med en del fikling....

Merk at det er fullt mulig å installere ZyXEL firmware vha det verktøyet også.  Ikke bare OpenWrt.  Men du vil da ende opp med samme passord-utfordring. Så det er nok best å ta en omvei via OpenWrt, finne ut hvor root/supervisor passordet er lagret, og endre det.

Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
15 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Du får jo minst like god panelantenne til mye lavere pris, og mye bedre lpda-antenne til enda lavere pris

Har du en peker til en minst like god panelantenne til mye lavere pris?

Det ligger Telenor NR7101 helt ned i tusenlappen på finn akkurat nå.  En slik utendørs ruter er heller ikke direkte sammenlignbart med antenner.  Det er betydelig mer krøkkete å trekke antennekabler, og hver eneste meter kabel koster deg S/N.  Det er mye å tjene på å bygge modem og ruter sammen med antenna.

15 hours ago, Komplett ubrukelig said:

4x4 mimo utgår vel også.. 

Støttet på n1/n3/n7/n38/n40/n41/n77/n78 i følge

https://www.zyxel.com/global/en/products/mobile-broadband/5g-nr-outdoor-router-nr7101/specifications

Hvordan gjør du det egentlig med lpda? 4 juletrær på forskjellig høyde i en mast?  Eller 4 master?  Og 4 koakskabler inn gjennom veggen til modemet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bmork skrev (20 timer siden):

Har du en peker til en minst like god panelantenne til mye lavere pris?

Det ligger Telenor NR7101 helt ned i tusenlappen på finn akkurat nå.  En slik utendørs ruter er heller ikke direkte sammenlignbart med antenner.  Det er betydelig mer krøkkete å trekke antennekabler, og hver eneste meter kabel koster deg S/N.  Det er mye å tjene på å bygge modem og ruter sammen med antenna.

Støttet på n1/n3/n7/n38/n40/n41/n77/n78 i følge

https://www.zyxel.com/global/en/products/mobile-broadband/5g-nr-outdoor-router-nr7101/specifications

Hvordan gjør du det egentlig med lpda? 4 juletrær på forskjellig høyde i en mast?  Eller 4 master?  Og 4 koakskabler inn gjennom veggen til modemet?

Poynting sine panelantenner får du ned i 500 kr på Finn. Akkurat nå er billigste 995 kr (er nok mange som har sikret seg til påske). 

Poynting:

11 dBi (for 3400 - 3800 MHz),

10 dBi (for 1710 - 2700 MHz),

9 dBi (for 698 - 960 MHz)

På 7101 finner jeg:

* Ultra-high band: Peak gain up to 10 dBi

* High band and mid band: Peak gain up to 8 dBi

* Low band: Maximum 5 dBi peak gain

 

På lav frekvens kan du regne med ca 1,5 dBi tap på 5 meter. Da har du likevel nesten dobbelt så sterkt signal (2,5 dBi nesten 3 dBi) på Poynting i forhold til 7101.

Angående lpda-juletreet så kan du sette de ganske nær på samme mast om du kun er interessert i høyere frekvenser. Med Nedis har du for eksempel 15 dBi gain på høyere frekvenser før signaltap. Her blir tapet høyere per meter kabel, men du har mye å gå på (15 dBi - 8 dBi = 7 dBi) 

Det finnes også mange oppskrifter på å lage sin egen PoE-løsning utendørs.

Mener disse er gode alternativ å nevne til en som åpenbart er interessert i jobbe litt for signalet.

 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
bmork skrev (På 12.3.2024 den 7.53):

Nei, det kan du ikke. Firmware er prekonfigurert med APN som bare fungerer med Telenors Trådløst bredbånd SIM. Og du får ikke endret noen innstillinger.

Vurderer å bytte fra Telenor trådløst bredbånd til Telenor mobil bedrift og ekstra datakort sim. Vet noen om det vil fungere på Telenor NR7101?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...