Gå til innhold

Japan erklærer krig mot disketter


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Diskettene er i mange tilfeller påkrevd når næringslivet fyller ut offentlige skjemaer i landet. Ifølge statsråden dreier det seg om 1900 rutiner eller prosedyrer som skal digitaliseres.#

Disketter ER digitale. Det er interessant hvordan man bruker ordet "digitalisering". CD-ROM, disketter, minnepinner osv. ER faktisk digitale lagringsmedier. Det heter ikke "digitalisering" når man flytter data fra en diskett til et et annet lagringsmedium/skyløsning. Man migrerer digitale data.

 

"Digital" er ikke det samme som "sky". Data trenger ikke være tilgjengelig online for å være digitale.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det artigste jeg har sett innen "digitalisering" var da jeg skulle sende inn en søknad til en offentlig etat for tre-fire år siden.

Det begynte bra:
- Det var ikke et Word-dokument man skulle printe og fylle ut for hånd
- Ei heller ditto som PDF
- Man hadde til og med kommet videre fra utfyllbar PDF, som jeg har støtt på ganske nylig

...men etter å ha brukt mus og tastatur til å skrive inn alle opplysninger og krysse av i de riktige boksene fikk jeg en utfordring av de sjeldne: På skjermen hadde jeg bare en knapp for å fullføre, men instruksjonene like over knappen fortalte meg at jeg måtte sende inn skjemaet i 3 eksemplar.

Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er skikkelig moro med sånne blundere, enten de kommer av at man er passe bevisstløs når man digitaliserer papir, eller man oversetter helt direkte fra andre språk/land uten å ta høyde for at Norge har andre navn på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...