Mona Strande Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 Slutt på 130 år med fossil-drift 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/
J-Å Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 En batterivogn bør tilpasses batteribyttesystemet til Norled/Seam/Aarbakke, https://www.tu.no/artikler/batteribytte-robot-til-hurtigbater-skal-sta-klar-i-2023/516967?key=ljKvF38y Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/#findComment-26455123
ZHEGYZJR Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 Hvorfor akkurat 16,7 Hz ?. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/#findComment-26455977
trikola Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) 1/3 * 50 Hz - en gammel standard for tog. Tipper man plasserte en generator og motor på samme aksling og ga 50 Hz-motoren 3 ganger så mange poler som generatoren og fikk da 16.6667 Hz ut. Når jeg tenker meg om... Har det kanskje (i tillegg) noe med 3-fas 'på land' og kun 1-fas (kun én kjøreledning) på toget å gjøre? Endret 28. august 2022 av trikola Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/#findComment-26455982
Mannen med ljåen Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) 50Hz er vanlig frekvens på strømnettet i Norge. Dette er for høy frekvens for magnetfeltet i store, gamle elektromotorer i gamle tog. Så man omformer frekvensen til en tredel for jernbane. Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere. Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring. Endret 28. august 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/#findComment-26455990
J-Å Skrevet 28. august 2022 Del Skrevet 28. august 2022 36 minutes ago, Mannen med ljåen said: .. Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere. Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring. Utrolig nok kjøres enda bl.a. lokomotivtypen EL14, med kommutatormotorer hvor farten reguleres ved å koble inn forskjellige viklinger i en transformator. Men de fleste lokomotiver og togsett har nå asynkronmotorer med frekvensregulering. Mange av de kan allerede skifte helt sømløst mellom 50Hz og 16 2/3 Hz- (siden for eksempel Tyskland bruker 16 2/3 Hz, mens Danmark og Frankrike bruker 50Hz). Men det visstnok ganske omfattende å bygge om forsyningene til kjøreledningene. . Det er 5 land som fortsatt bruker 16 2/3 Hz; Norge, Sverige, Tyskland, Sveits og Østerrike https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1927822-slutt-p%C3%A5-130-%C3%A5r-med-fossil-drift/#findComment-26456040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå