Gå til innhold

Nesten ingen norske bedrifter har systemer for energisparing


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Dubious said:

Hva skjer i vinter når det er null vann i magasinene og Tyskland ikke har overskudd på strøm?

Folk kommer til å fryse ihjel fordvi ingen har strøm, så den strømstøtten vil være null verdt. 

Tja, Tyskland har jo strøm. Om vi byr mer på Nordpool enn Tyskland så går strømmen hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (1 time siden):

Tja, Tyskland har jo strøm. Om vi byr mer på Nordpool enn Tyskland så går strømmen hit.

Vår og alle andres strømsikkerhet er basert på at en betaler mest for stømmen. Dette er Arbeiderpartiets nye form for solidaritet. Bare vær rik så ordner det seg!

Med den enorme kapasiteten til utenlandskablene (ca 80 TWh vil det aldri være noe problem å få inn nok strøm). Og får de nok penger er det alltid noen som vil selge til oss. Det eneste som kan hindre dette er EU. Er det en vanskelig situasjon så kommer et begrep som kalles solidaritet inn, et ord som Støre og co har glemt hva betyr.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 timer siden):

Å skru av lys har ganske begrenset effekt; en "60W-ekvivalent" LED pære bruker 7W. Det vil si 60kWh i året hvis du lar den stå på hele tiden. Når en vanlig enebolig bruker ~20 000 kWh i året, så er det kanskje ikke der man bør fokusere.

Er einig i at det er 60 kWh i året er lite sett opp mot det totale straumforbruket, men det blir likevel litt. Gjennomsnittet for ein husstad er rundt 16 000 kWh i året, og ofte har ein fleire enn 1 LED pære. Har du 10 lyspærer som står på heile tida så er det 600 kWh eller 3,75% av 16 000 kWh i året. Fortsatt ein liten del men ikkje heilt ubetydeleg, særleg om vi også tek med i reknestykket at dersom alle husholdningane.

Om 53 husholdningar kan redusere sitt straumforbruk med å berre bruke sine 10 LED pærer i 12 timar per dag så sparar dei 53 husholdningane inn heile straumforbruket til ei gjenomsnittshusholdning.

Så det fungerer å spare sjølv om det er lite, største problemet er at slik småsparing har så lite å bety for akkurat deg og din husholdning at det er lett å tenke at det er poenglaust. Med utgangspunkt i siste års straumpris som i snitt var 75 øre per kWh så vil du ved å spare 300 kilowattimar (10 LED pærer som står på halve døgnet) også spare 225 kr i året. Dette er nok litt for lite til at "folk flest" tek seg bryet med å slå av lyset for å spare 60 øre per dag på straumbudsjettet.

 

Er som sagt heilt einig i at det ikkje er her fokuset skal være, det er mykje meir straum å spare på å dusje litt mindre, varme huset med varmepumpe, og etterisolere huset, men om ein kan spare eit par prosent av straumforbruket sitt ved å slå av lyset i rom ein ikkje er på så er det ein ganske stor innsparing utan å gå nemneverdig ned i levestandard.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):
Kalle Klo skrev (12 timer siden):

Å skru av lys har ganske begrenset effekt; en "60W-ekvivalent" LED pære bruker 7W. Det vil si 60kWh i året hvis du lar den stå på hele tiden. Når en vanlig enebolig bruker ~20 000 kWh i året, så er det kanskje ikke der man bør fokusere.

Er einig i at det er 60 kWh i året er lite sett opp mot det totale straumforbruket, men det blir likevel litt.

Jeg har to utelamper a 4 watt hver. Jeg satt de på i forrige uke og har til intensjon og la de stå på ut mars. Altså 7 måneder i året og regner med å bruke 40 kWh på det. Skulle jeg kjøpt et skumringsrele a kanskje 1000 kr og så hatt en elektriker til å montere det så hadde jeg spart omtrent 10 kWh per år på det. Det er ganske mørkt her oppe gjennom vinteren så derfor regner jeg med det står 75% på om vinteren. Skulle strømmen komme opp i 5 kr/kWh så kan jeg altså spare 50 kroner i året på en investering til et par tusenlapper. Da lar jeg heller utelyset stå på i 7 måneder i strekk.

Innelys bidrar med 100% varme. 4 watt LED-pære avgir 4 watt varme. Jeg trenger varme hele året og har termostatstyring så jeg vil ikke spare en krone i strøm på å slå av lys inne. Kan sikkert spare slitasje på LED-pærene men .. ikke nok til at jeg gidder å bruke tid og energi på å slå av lyset annet enn når jeg forlater huset eller legger meg.

Jeg innbiller meg at folk som er opptatt av å spare strøm ved å slå av lys aktivt, også er sånne som plukker opp 50-øringer på gata, og drar til Norges bank for å veksle det inn i kroner med jevne mellomrom, har plasten på setene i bilen for å unngå slitasje osv.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (12 timer siden):
Dubious skrev (12 timer siden):

Så sender de mer strøm til utlandet. 

Jo, det er sant. Og for norske forbrukere må de betale "strømstøtte", det slipper de med tyske. 

Hverken smelteverk eller kraftprodusenter betaler strømstøtte. Her har du nok misforstått hvordan ordningen egentlig fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Hva skjer i vinter når det er null vann i magasinene og Tyskland ikke har overskudd på strøm?

Folk kommer til å fryse ihjel fordvi ingen har strøm, så den strømstøtten vil være null verdt. 

For det første så går ikke magasinene tomme. Det settes inn tiltak lenge før de går tomme, slik at de ikke skal gå tomme. Det er litt meningsløst å lulle seg inn i en dystopisk spiral av "hva hvis"-er. Man kan bli syk av negative tanke-spiraler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...