Gå til innhold

Smartpris konkurrerer ut månedskortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å se på London?  Transportsystemet der, iallefall T-banene, er det mest strømlinjeformede systemet jeg har vært borti. Du skanner en kode med mobiltelefonen (app koblet opp mot bankkonto) når du går inn på første stasjon og når du går ut av siste stasjon; og så regner systemet ut hva det skal belaste fra bankkontoen.  

Har noe liknende vært vurdert i f.eks. Oslo?

Lenke til kommentar

Enda bedre hadde det vært om en bussbilett kostet 1/20 av et månedskort, og det da var gratis ut måneden når månedskortpris var nådd. Det størte problemet med dagens system er at det er for dyrt om du bare skal ha noen få reiser i måneden. Hadde man f.eks kunne kjøpe 20 klipp til månedskort pris så hadde det vært mye bedre.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde definitivt gjort det lettere å velge kollektivt. Å måtte regne på om det lønner seg med enkeltbilletter, dagskort, ukekort eller blanding av disse fremfor et månedskort man sjeldent finner økonomisk, gjør at man reiser mindre eller likevel tar bilen for det blir mer "konvenient" og da betyr prisen noe mindre.

Greit, reiser man alltid så ofte at månedskortet er riktig, så betyr dette intet. Men for de av oss som i perioder reiser endel, men i andre perioder reiser lite, så høres dette genialt ut. Også for besøkende som ikke kan billettsystemet, må det være fint å vite at de alltid får den beste, og dermed riktige prisen.

Og Ruter vil sannsynligvis tjene på dette i det lange løp. Kanskje det og inspirerer endel snyltere å bli betalende kunder. Og blir man vant med at man alltid "bipper" billetten, så blir det kanskje færre av uheldige som blir snyltere uten å egentlig mene det

 Har selv "reddet" meg fra ettpar bøter ved å komme på at billetten var utgått eller glemt å kjøpe fordi man har vært vant med månedskort, men så flyttet slik at det ble ulønnsomt med månedskort og da ikke klart å omstille seg helt. Eller man bare har vært for stresset.

Ene gangen slik at kontrolløren skjønte jeg hadde nettopp kjøpt, men den var godkjent før han kom frem til meg kontroll, så han ble sur og litt småbisk og ufin. Og selv om jeg er imot slik snylting, så innser jeg selvsagt at folk kan glemme seg av, men kontrolløren har liten til ingen sjanse til å vite hvem som er hva.

Lenke til kommentar
Sverre K. skrev (17 timer siden):

Hva med å se på London?  Transportsystemet der, iallefall T-banene, er det mest strømlinjeformede systemet jeg har vært borti.

London har utviklet sitt betalingssystem i mange år, slik at bugs og barnesykdommer er fikset. Det fungerer med egen billett, betalingskort og app og kunne raskt vært introdusert i Norge for mange år siden.

Norske selskaper har imidlertid et "gjøre søl" kompleks og ville utvikle sine egne systemer. Resultatet ser vi; Oslo, Drammen og andre byer har utviklet og forkastet og utviklet i mange år. Hundrevis av millioner er kastet bort og kundene får problemer og irritasjoner – det hjelper ikke, det virker som om det nærmest er syndig å ta i bruk noe som andre har utviklet; selv om det faktisk fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Månedskort (ikke betaling per tur) oppfordrer til misbruk / overbruk av transport. Kvantumsrabattene er en mildere variant av oppfordring til misbruk / overbruk. Det bør bli fast lav pris per tur. Og det må være vennlig for turister med kort og sedler og eldre med småpenger / mobil-analfabete og barn uten telefon. App er den enkleste tingen å løse, men det løser bare ting for den enkleste kundemassen. Det er resten av kundemassen som må få et godt tilbud før man kan konkludere med at det betalingssystem fungerer bra.

Videre så bør det innføres krav til nullutslipp kollektivkjøretøy. I min by finnes det kun tunge dieseldrevne kollektivkjøretøy. Helt hinsides at disse subsidieres hardt for å bekjempe blant annet elbiler og syklister. Sykkel-incentivene er også for slappe. Det trengs mer trygg sykkelparkering under tak. Mange dropper sykkelen på grunn av at de mangler trygg parkering. Elbil bør sidestilles med kollektivtransport utenom rushtid, altså null bompenger. (Jeg har ikke elbil om noen lurer).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er synd at dette ikke har latt seg ordne raskere, og vitner veldig om at en insisterer på å begynne forfra istedenfor å se / bruke tilpassete versjoner av produkter og løsninger som allerede fins.

Oslo har allerede et brukbart system for "digitale analfabeter" siden en fortsatt kan fylle på, f.eks. hos Narvesen, og bruke kort som billett.

Det som mangler:

- Differensiert pris avhengig av reiselengde. Dagens enkeltbillett (39 kr) er OK hvis man skal fra Vestli til Lysaker, men veldig dyr fra Ensjø til Jernbanetorget. Her er løsningen fra London med registrering både ved oppstart og slutt god. Kunden har selv interesse av å registrere også når reisen avsluttes. Blir det glemt må man betale full pris. Misbruk (hvis mulig - for tidlig registrering av slutt reise) vil være noe kontrollører vil sjekke og straffe med gebyr på samme måte som ugyldig billett).

-  rabatt ved flere reiser (unntatt dagskort, ukeskort, måneskort). Her må bruker nå planlegge og gjøre antakelser om videre reisebehov og kan ikke omgjøre hvis behovet blir annerledes enn planlagt. Smartbillett som beskrevet i artikkelen er svært etterlengtet. Ser ingen grunn til at denne ikke også skal kunne fungere ved bruk av kort istedenfor app.

- Riktig at periodebillett (f.eks. månedskort) gir tapte inntekter, overforbruk og reisemønster som ikke ivaretar kollektivselskapets kostnader når alle vil reise samtidig. Er man observant kan en se at mange ikke gidder å pante bokser og flasker; beløpet er for lite. Gratis reiser bør erstattes med f.eks. 80 % rabatt ved mer enn 20 reiser pr. måned. Det vil gi ekstra inntekter, men neppe påvirke "reiselysten". Lett å iverksette med smart billettsystem.

- Litt dyrere for å reise når det er mest etterspørsel. Det vil utnytte busser og vogner bedre. Mange steder er disse trafikktoppene veldig kortvarige og gjelder få avganger. Her er kunsten å ikke gjøre det veldig dyrt for de som må reise med de mest etterspurte avgangene, men akkurat nok til at noen av de som kan velge blir fristet til å flate ut toppen ved å reise litt før eller litt senere. 

Endret av Bukken Bruse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...