Gå til innhold

To skjermer


Anbefalte innlegg

Er veldig takknemlig for hjelp. Kjøpte en Medion stasjonær til min datter. MEDION ERAZER RECON E10 STASJONÆR PC på Power. Hun er ingen spiller. Kun Roblox og litt Minecraft. Men jeg har en skjerm nr 2, en eldre Benq. Plugga i hdmi hull nr 2. Men får ikke signal. Bytter om å da virker den men da virker ikke nyskjermen. Hva er feil? Kan noen hjelpe en uvitende stakkar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det at der er en hdmi, en displayport og en dvi utgang.

Har du displayport på ene skjermen og hdmi på den andre så skulle det virke.

Alternativet er å ha kabel/adapter som går fra dvi til hdmi. Da kan du ha hdmi på begge skjermer.

Windows må også settes opp til å bruke begge skjermene, og gjerne da som utvidet skrivebord.

Merk at på enkelte pc'er er der skjerm kontakter som ikke er koblet til skjermkortet og som derfor ikke kan brukes.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja jeg har kjøpt overgang fra vga til hdmi. Så begge er hdmi. Men virker ikke som at den ene hdmi inngangen funker. Har prøvd å søke opp skjem men finner ingen.  Har også tatt på utvid men ingenting skjer. Sikkert jeg som er skikkelig grønn på det her. Vet ikke om andre plasser i Windows jeg kan gjøre så mye? Skulle tro at den er kompatibel med to skjermer vel. 🤔🙄

Lenke til kommentar
Hårek skrev (18 timer siden):

Det kan ikke fungere. Slike overganger er bare for helt spesielle tilfeller. Er ikke mulig å bruke HDMI signal på en VGA skjerm.

Når jeg plugget i hdmi øverst da funker skjermen.                                                         20220817_203809.thumb.jpg.c4e322d3be71d921450d520df848baab.jpgMed en slik overgang på.Men når jeg bruker den som er lengre nede så funker den ikke. 

Lenke til kommentar

Hdmi og dp som er langt nede der er på hovedkortet, slike porter virker ikke når en har skjermkort. Det er kun skjermutganger som er på skjermkortet (langt oppe der) som virker. Og det betyr vel at det er en hdmi og to displayport utganger. Så du må enten ha en displayport skjerm eller en displayport til hdmi adapter for å få to skjermer. Nesten alle gaming skjermer bruker displayport.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
masseyfergus skrev (6 timer siden):

... da funker skjermen med en slik overgang...

Min feil. Jeg gikk ut fra at "overgang fra vga til hdmi" var et simpelt adapter. Men ser nå at det selges stort utvalg i convertere (fra HDMI til VGA). Da kan det fungere. Men det er teknisk dårlig løsning.
Antar at problemet er det Svein M peker på. Utgangene på hovedkortet vil ikke fungere når man setter inn et skjermkort.

Lenke til kommentar

DisplayPort (PC) til HDMI (skjerm) vil fungere helt fint uansett hva du kjøper. Andre veien (HDMI på PC og DisplayPort på skjerm) vil kun fungere dersom du kjøper en aktiv overgang (som trenger USB for å gi strøm til en klokkepuls som DisplayPort-inngangen på skjermen må ha, som HDMI ikke bruker). Du kan mao ikke kjøpe en liten dongle eller en kabel med HDMI<->DP og forvente at den skal fungere med HDMI signal til en skjerm med DP (men veldig dyre er ikke slike aktive HDMI->DP adaptere).

Lenke til kommentar
ali q skrev (10 timer siden):

DisplayPort (PC) til HDMI (skjerm) vil fungere helt fint uansett hva du kjøper. Andre veien (HDMI på PC og DisplayPort på skjerm) vil kun fungere dersom du kjøper en aktiv overgang (som trenger USB for å gi strøm til en klokkepuls som DisplayPort-inngangen på skjermen må ha, som HDMI ikke bruker). Du kan mao ikke kjøpe en liten dongle eller en kabel med HDMI<->DP og forvente at den skal fungere med HDMI signal til en skjerm med DP (men veldig dyre er ikke slike aktive HDMI->DP adaptere).

Ja jeg har kjøpt overgang fra vga til hdmi i den tro at jeg kunne bruke hdmi inngangen nr to. Men det funket jo ikke. Så da må jeg forsøke DP på et eller annet vis.... 🧐🤔

Lenke til kommentar

For å kunne koble Displayport fra datamaskinen til HDMI port på skjermen kan en bruke enten en kabel fra displayport til hdmi:

eksempel: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3135211

eller en adapter fra displayport (hann) til hdmi (hunn), (og da i tillegg en vanlig hdmi kabel)

eksempel: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3448345

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
masseyfergus skrev (4 timer siden):

Ja jeg har kjøpt overgang fra vga til hdmi i den tro at jeg kunne bruke hdmi inngangen nr to. Men det funket jo ikke. Så da må jeg forsøke DP på et eller annet vis.... 🧐🤔

Strengt tatt kunne du brukt begge dersom du hadde en skikkelig hypervisor installert (og dermed kunne en virtuell maskin hatt skjermkortet imens annen VM (eller host) hadd den integrerte iGPU'en), men i ditt tilfelle antar jeg det er snakk om Windows for gaming sin del uten virtuelle maskiner. Det burde uansett ikke koste deg mye å bruke de to DP-utgangene på skjermkortet ditt, selv om du trenger et passivt adapter (eller en passiv kabel med DP i ene enden og HDMI i andre enden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...