Kjetil Lura Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 6 hours ago, HF- said: 52 øre/kWh var inflasjonsjustert gjennomsnittspris før kraftkrisen begynte i 2021, så det kan vi rekne som en fornuftig pris. Men det er ikkje billig. For å være billig må vi under 40 øre. Har sett minus 4-5 øre på strømmen her jeg er NO2. Men norges pris 40(50) øre taper jeg på det. Så vil vente før jeg binder meg til den prisen. Kjører forskning på mine gpu. Dyr strøm her nå: https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/ Endret 9 timer siden av Kjetil Lura
HF- Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Kjetil Lura skrev (32 minutter siden): Har sett minus 4-5 øre på strømmen her jeg er NO2. Men norges pris 40(50) øre taper jeg på det. Så vil vente før jeg binder meg til den prisen. Kjører forskning på mine gpu. Dyr strøm her nå: https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/ Norgespris med fastpris på 40 øre er smålig. AP kunne ha innført makspris på 40 øre, og la folk tjene på det dersom prisen vart lavere.
Kjetil Lura Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Jepp. Men er strøm prisen lavere taper du på det. Husk dette, avgiftene sier de ikke noe om. Vannkraften vi har koster ikke 50øre å lage. Hvem tjener på høy strøm pris
Neptun1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Kjetil Lura skrev (1 time siden): Er det kablene som er problemet? Hvor lenge har vi hatt kabler til utlandet? Hvorfor er strømmen så dyr i norge nå? En av årsaken for det er tyskland som skruer av atomkraften, så slutt å syt på kablene vi har til utlandet. Hvor lenge har vi hatt kabler til utlandet, lenge og jeg var ikke gammel når de kom første kom.. Merkelig kommentar med tanke på min aktivitet i tråden. Vi hadde 14 kraftutvekslingskabler til nordiske land (i hovedsak Sverige) for å trygge leveringssikkerheten - begge veier. Og dette har fungert utmerket, noe jeg har skrytt av flere ganger tidligere. Det er de nye eksportkablene til Nederland, England og Tyskland som har ført til prissmitte fra Europa - en prissmitte som var ønsket og målet for interessentene. 4
Neptun1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Den åttende profet skrev (8 timer siden): Ja, jeg har nevnt for lenge siden at det er åpenbart at "enkelte" her i tråden tjener økonomisk på at forbrukere og bedrifter blir flådd av et helt absurd strømsystem og derfor fortsetter å argumentere for at det fungerer fantastisk. Og det gjør det jo, for disse "enkelte", mens vi andre betaler regningen. Og disse "enkelte" vil ha oss som betaler regningen til å tro at det er til vårt eget beste, men så dumme er vel de færreste. Det er kun interessenter som argumenterer for det fallerte systemet som har tatt fra oss det eneste fortrinnet norsk næringsliv hadde. De stjeler vannkraften via kabler skattebetalerne har bekostet - og selger til høystbydende uten tanke på norske arbeidsplasser og husholdninger. Interessentene er Statkraft, Statnett, kraftprodusenter som stjeler kraften fra dem som har bekostet utbyggingen av vannkraftverk og linjenettet, Fornybar Norge, subsidiejegere, stortingsflertallet, kraftmeglere (parasitter!), utenlandske vindmølleutbyggere og flere. Og faktisk også NHO og LO Ingen av disse har intelligens eller integritet nok til å skjønne at elektrifisering av Melkøya og sokkelen samt eksport for profitt og symbolpolitikk er flerfoldige ganger mindre lønnsomt enn industriell utnyttelse av den rene vannkraften og norske arbeidsplasser.
Jarmo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Neptun1 skrev (34 minutter siden): Vi hadde 14 kraftutvekslingskabler til nordiske land (i hovedsak Sverige) Kapasitet videre til NO1/NO2/NO5 takk?
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (9 minutter siden): Kapasitet videre til NO1/NO2/NO5 takk? Det er ingen hemmelighet at den interne overføringskapasiteten i Norge har vært altfor dårlig. Spesielt fra Trøndelag og sørover. Men det har ingenting med utvekslingslinjene til Sverige å gjøre. Nå har jo interessentene valgt å bygge kabler ut av Norge i stedet. Regner med du heller ville brukt de pengene på å bygge ut kapasiteten på linjenettet i Norge, eller? Med tanke på hvordan det har blitt er det faktisk for sent å bygge ut overføringskapsiteten i Norge. Det eneste AP-regjeringen og interessentene ønsker er at det skal bli like dyrt dvs tyske priser i Midt -og Nord-Norge også.
Kjetil Lura Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 1 hour ago, Neptun1 said: Det er de nye eksportkablene til Nederland, England og Tyskland som har ført til prissmitte fra Europa - en prissmitte som var ønsket og målet for interessentene. Nei? Det er Ikke de nye kablene som er problemet? Hoved problemet er tyskland som skruer av atomkraften? De skal ha vind og sol. Derfor gå strømmen opp og ned som en jojo.. Se her hvor mye vi sender ut og inn på de nye kablene: https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/ Endret 7 timer siden av Kjetil Lura
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Neptun1 skrev (11 minutter siden): Det er ingen hemmelighet at den interne overføringskapasiteten i Norge har vært altfor dårlig. Spesielt fra Trøndelag og sørover. Men det har ingenting med utvekslingslinjene til Sverige å gjøre. Nå har jo interessentene valgt å bygge kabler ut av Norge i stedet. Regner med du heller ville brukt de pengene på å bygge ut kapasiteten på linjenettet i Norge, eller? Med tanke på hvordan det har blitt er det faktisk for sent å bygge ut overføringskapsiteten i Norge. Det eneste AP-regjeringen og interessentene ønsker er at det skal bli like dyrt dvs tyske priser i Midt -og Nord-Norge også. Du svarer ikke på mine spørsmål, meninger teller ikke. Har du data om det jeg spørrer om?
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Jarmo skrev (7 minutter siden): Du svarer ikke på mine spørsmål, meninger teller ikke. Har du data om det jeg spørrer om? Jeg sitter ikke på de dataene. Kan sikkert finne ut av det, men ikke her og nå. Men hva er relevansen? Bestrider du noe av det jeg skrev - i tilfelle hva ettersom du omtaler det "meninger".. Hva er det som er "meninger"? Endret 7 timer siden av Neptun1
Frank Olsen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kjetil Lura skrev (15 minutter siden): Nei? Det er Ikke de nye kablene som er problemet? Hoved problemet er tyskland som skruer av atomkraften? De skal ha vind og sol. Derfor gå strømmen opp og ned som en jojo.. Se her hvor mye vi sender ut og inn på de nye kablene: https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/ Jo det er kablene som er problemet. Hadde det ikke vært for kablene så hadde det ikke vært noe strøm å selge. det er heller ikke tyskernes feil at strømmen er dyr i Norge. Det er de som selger den som setter prisen og da må Nordmenn betale samme pris som kjøperne i Tyskland, Nederland og England. Det hadde ikke vært noe problem å selge strømmen for 20 øre per kWt men det er det ingen som vil når man kan få 3 kroner for den.
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Neptun1 skrev (2 minutter siden): Bestrider du noe av det jeg skrev? Nei, jeg vil bare ha det dokumentert .
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Jarmo skrev (18 minutter siden): Nei, jeg vil bare ha det dokumentert . Jeg skjønner det, men for dårlig (underdimensjonert) intern overføringskapasitet i Norge har ofte vært omtalt. Vi snakker altså om Statnetts hovedføringslinjer (motorvei) på 220 KV. Litt merkelig at det har gått deg hus forbi. Dersom du tenker på noe annet, så må du nesten skrive hva det gjelder. Kan også bemerke at Trøndelag nøt godt av utvekslingskablene i 2009 (tørrår) - og at Statnett vil sende kraft fra Trøndelag og sørover som jeg skrev: https://www.mn24.no/nyheter/i/0Gz0XB/statnett-vil-sende-stroem-fra-troendelag-soerover Endret 7 timer siden av Neptun1
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Neptun1 skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner det, men for dårlig (underdimensjonert) intern overføringskapasitet i Norge har ofte vært omtalt. Litt merkelig at det har gått deg hus forbi. Dersom du tenker på noe annet, så må du nesten skrive hva det gjelder. Kan også bemerke at Trøndelag nøt godt av utvekslingskablene i 2009 (tørrår) - og at Statnett vil sende kraft fra Trøndelag og sørover som jeg skrev: https://www.mn24.no/nyheter/i/0Gz0XB/statnett-vil-sende-stroem-fra-troendelag-soerover Pluss abo, kan ikke lese.. Sitat Oppdatert 22. februar 2010 Mandag morgen var strømprisen oppe i 14 kroner per kWh i Trondheim. https://e24.no/naeringsliv/i/GG6Pe6/11-kroner-kwh-i-trondheim
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Pluss abo, kan ikke lese.. OK, men hva er poenget ditt?
Kjetil Lura Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 34 minutes ago, Frank Olsen said: Jo det er kablene som er problemet. Hadde det ikke vært for kablene så hadde det ikke vært noe strøm å selge. det er heller ikke tyskernes feil at strømmen er dyr i Norge. Det er de som selger den som setter prisen og da må Nordmenn betale samme pris som kjøperne i Tyskland, Nederland og England. Det hadde ikke vært noe problem å selge strømmen for 20 øre per kWt men det er det ingen som vil når man kan få 3 kroner for den. Hvem skulle være miljø vennlig, norge eller tyskland(98vann?) Og sol og vind i tyskland. Hadde de kjørt alle atomkraften de har skudd av, ville vi ikke hatt det problemet vi har nå? Eller har jeg feil??
Kjetil Lura Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 35 minutes ago, Neptun1 said: OK, men hva er poenget ditt? At du må betale for e24 for å lese?
Jarmo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kjetil Lura skrev (10 minutter siden): At du må betale for e24 for å lese? mn24.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå