Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2023


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Kuba skrev (På 23.12.2022 den 3.47):

Hei.

Jeg har lest denne tråden siden jeg søkte Phs i 2015. I dag er jeg i jobb i en storby og jobber operativt ute på gata. Jeg var halvveis mellom 30 og 40 da jeg begynte på Phs. Å være politi er en spesiell jobb, derfor lurer jeg på hvorfor de av dere som søker i 2023 vil bli politi, og hva dere tror mener er de viktigste egenskapene til en polititjenesteperson?

 

Hilsen 

Fremtidig kollega?

 

Personlig så bestemte jeg meg for å bli politi for bare noen måneder siden. Jeg har alltid synes det høres veldig spennende ut, men tenkt at jeg ikke er barsk, fysisk sterk eller autoritær nok. I senere tid har jeg funnet mer ut at det jo er mye mer innenfor politiyrket enn fysisk styrke og alt det actionfylte. Det actionfylte høres absolutt spennende ut, men min hovedmotivasjonen ligger i det medmenneskelige, altså samtaler, hjelpe folk, fikse konflikter, bistå folk i krise osv. Jeg tenker per nå at jeg helst ikke vil jobbe «ute i gata», men mer innen etterforskning, prosjekter, fagutvikling osv, gjerne i Kripos eller PST. Jeg har snart en mastergrad fra et samfunnsvitenskapelig felt som jeg håper vil hjelpe meg.

Når det gjelder hva som er de viktigste egenskapene til en polititjenesteperson er, så tenker jeg at det generelt er viktig med god kommunikasjonsevne, god moralsk sans, rettferdighetssans, god forståelse (for flere sider av én sak) og ikke minst omsorg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kuba skrev (På 23.12.2022 den 3.47):

Hei.

Jeg har lest denne tråden siden jeg søkte Phs i 2015. I dag er jeg i jobb i en storby og jobber operativt ute på gata. Jeg var halvveis mellom 30 og 40 da jeg begynte på Phs. Å være politi er en spesiell jobb, derfor lurer jeg på hvorfor de av dere som søker i 2023 vil bli politi, og hva dere tror mener er de viktigste egenskapene til en polititjenesteperson?

 

Hilsen 

Fremtidig kollega?

 

Hei! Jeg er 34 år og skal søke PHS for første gang i år :) Har alltid syntes at politiyrket har virket spennende og alltid hatt enorm respekt for politiet. Da jeg var yngre kunne jeg aldri tenkt meg å bli politi men nå som jeg har blitt eldre og ser livet og verden med litt andre øyne føler jeg at yrket kan være noe for meg. Har en del venner og bekjente som er politi innenfor mange forskjellige områder, orden, ops, jurist, etterforskning osv. Så har fått et godt innblikk i hvor mye som faktisk skjer i politiet. Søker først og fremst fordi jeg ønsker et yrke der jeg kan bidra til samfunnet på en positivt og forebyggende måte. Ser for meg å kunne jobbe med forebyggende arbeid bla ungdom, ta fatt i problemet ved roten. Har også en samboer som jobber med ungdom og rus, så jeg ser hvor viktig det arbeidet er. Spenningen ved å jobbe orden er også veldig attraktiv. Jeg ser på meg selv som en person som alltid tar ansvar og griper tak i situasjoner. Nordmenn generelt har en veldig "det er ikke mitt problem, så jeg trenger ikke gjøre noe" holdning, og jeg har ofte funnet meg i situasjoner der jeg må gripe tak i situasjoner fordi alle andre bare står å ser på. Dette tror jeg at jeg arvet fra tiden i militæret der man lærer "Det du ser, er ditt problem å ordne opp i" (Mer basert på om du ser noe rot eller støv så må du ta tak i det, men går for det samme :) ). Er også veldig opptatt av rettferdighet, og har alltid klart å tenke at det er 2 sider av en sak, noe jeg tror er veldig viktig å ha som mindset i politiyrket. Kriminelle er kriminelle for en grunn, ikke nødvendigvis fordi de har lyst. Det er så mange sosiale påvirkninger på hvorfor folk tyr til kriminalitet, så det tror jeg også er viktig å huske på.

Jeg tror at å søke i sen alder er en stor fordel jeg. Jeg har levd et langt voksenliv og har de siste årene fått barn som gir deg et enda spissere syn på livet.

Viktige egenskaper for en polititjenesteperson vil jeg si er åpenhet, kommunikasjon, trygghet og god selvinnsikt. Selvinnsikt ser jeg sjelden noen nevner, men det er noe jeg mener kanskje er det viktigste. 

Håper jeg klarer å komme meg igjennom nåløyet i år, for karakterene skal holde hjem :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bergenseren88 skrev (På 7.1.2023 den 12.54):

Hei! Jeg er 34 år og skal søke PHS for første gang i år :) Har alltid syntes at politiyrket har virket spennende og alltid hatt enorm respekt for politiet. Da jeg var yngre kunne jeg aldri tenkt meg å bli politi men nå som jeg har blitt eldre og ser livet og verden med litt andre øyne føler jeg at yrket kan være noe for meg. Har en del venner og bekjente som er politi innenfor mange forskjellige områder, orden, ops, jurist, etterforskning osv. Så har fått et godt innblikk i hvor mye som faktisk skjer i politiet. Søker først og fremst fordi jeg ønsker et yrke der jeg kan bidra til samfunnet på en positivt og forebyggende måte. Ser for meg å kunne jobbe med forebyggende arbeid bla ungdom, ta fatt i problemet ved roten. Har også en samboer som jobber med ungdom og rus, så jeg ser hvor viktig det arbeidet er. Spenningen ved å jobbe orden er også veldig attraktiv. Jeg ser på meg selv som en person som alltid tar ansvar og griper tak i situasjoner. Nordmenn generelt har en veldig "det er ikke mitt problem, så jeg trenger ikke gjøre noe" holdning, og jeg har ofte funnet meg i situasjoner der jeg må gripe tak i situasjoner fordi alle andre bare står å ser på. Dette tror jeg at jeg arvet fra tiden i militæret der man lærer "Det du ser, er ditt problem å ordne opp i" (Mer basert på om du ser noe rot eller støv så må du ta tak i det, men går for det samme :) ). Er også veldig opptatt av rettferdighet, og har alltid klart å tenke at det er 2 sider av en sak, noe jeg tror er veldig viktig å ha som mindset i politiyrket. Kriminelle er kriminelle for en grunn, ikke nødvendigvis fordi de har lyst. Det er så mange sosiale påvirkninger på hvorfor folk tyr til kriminalitet, så det tror jeg også er viktig å huske på.

Jeg tror at å søke i sen alder er en stor fordel jeg. Jeg har levd et langt voksenliv og har de siste årene fått barn som gir deg et enda spissere syn på livet.

Viktige egenskaper for en polititjenesteperson vil jeg si er åpenhet, kommunikasjon, trygghet og god selvinnsikt. Selvinnsikt ser jeg sjelden noen nevner, men det er noe jeg mener kanskje er det viktigste. 

Håper jeg klarer å komme meg igjennom nåløyet i år, for karakterene skal holde hjem :) 

Årets innlegg!

God refleksjon kommer man langt med. Ønsker deg lykke til, håper å se deg i etaten om litt.

Nå er jeg på mitt syvende år i politiet. Stortrives!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krimt3k skrev (23 timer siden):

Årets innlegg!

God refleksjon kommer man langt med. Ønsker deg lykke til, håper å se deg i etaten om litt.

Nå er jeg på mitt syvende år i politiet. Stortrives!

Veldig hyggelig, takk for det :) Håper det går veien! Har snoket her inne siden jeg bestemte meg for å ta opp igjen fag og søke PHS, så på tide at jeg ga lyd fra meg👋  

Lenke til kommentar
1999ffg skrev (På 7.12.2022 den 13.01):

 Jeg holder på å ta opp fag, og håper jeg klarer å vippe det til litt over 5, men er vanskeligere enn hva jeg trodde. Har også et lite håp om at snittet muligens synker enda litt🤞🏼

Vil råde deg til å ta opp relativt enkle fag som samfunnsfag, naturfag, historie osv om du ikke har toppkarakter i disse fra før.  Samfunnsfag er uansett bare et  3 timers fag og nokså enkelt å oppnå toppkarakter i. Om du er interessert i realfag kan man ta de muntlige realfagene som  feks kjemi 1 og fysikk 1. Å oppnå toppkarakterer her er ikke like enkelt og fordrer at man jobber litt med fagene, men det gir jo realfagspoeng. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Anonym! skrev (23 timer siden):

Hei! Jeg søkte politihøgskolen i 2022 og kom gjennom alle tester, var bare snittet som gjorde at jeg ikke kom inn. Har noen erfaring med å ha blitt funnet egnet ett år, og ikke det neste?

Har også tenkt på det samme, hadde vært så kjipt😩 Jeg har hørt at det har skjedd med noen, men de sendte inn klage og fikk medhold i den. 

Lenke til kommentar
Anonym! skrev (På 13.1.2023 den 11.37):

Hei! Jeg søkte politihøgskolen i 2022 og kom gjennom alle tester, var bare snittet som gjorde at jeg ikke kom inn. Har noen erfaring med å ha blitt funnet egnet ett år, og ikke det neste?

Det skal nok godt gjøres å ikke bli funnet egnet året etter! Ikke gjør noe dumt slik at det havner på loggen din.

Lite liv i denne tråden i år - mulig at folk begynner å bli mettet av disse trådene. Hmm!

Lenke til kommentar
Krimt3k skrev (13 timer siden):

Det skal nok godt gjøres å ikke bli funnet egnet året etter! Ikke gjør noe dumt slik at det havner på loggen din.

Lite liv i denne tråden i år - mulig at folk begynner å bli mettet av disse trådene. Hmm!

Flere har spurt om logger tidligere, og jeg tror flere lurer hva dette kan ha å si om man har blitt logget vedrørende en hendelse. 

Er det noen omstendigheter ved hendelser som er loggført som kan diskvalifisere å bli funnet egnet?
 

Hva om man har vært i kontakt med politiet i en hendelse, men ikke blitt anmeldt? Hva med forenklede forelegg?

Vil nemda se på om man har vært melder, vitne eller vært i kontakt med politiet for å tipse om noe som kan være av interesse for politiet? 

Takk for svar! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Søkte PHS i 2022 men kom ikke inn pga bomhev. Trente som bare rakkeren i fjor, og klarte 5-6 repetisjoner før opptaket, men på opptaket fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil teknikk (bommen traff for lavt på brystet), og fikk derfor ingen godkjente repetisjoner. 

Til dere jente som søker, hvordan trener dere opp mot bomhev? Føler jeg har begynt på scratch igjen og ikke er sikker på hvordan jeg skal bygge opp styrken fra 0reps til 3 godkjente. Sjekket ut stryekprogrammet til PHS i fjor, men synes ikke det var særlig målrettet mot bomhev. 

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Hildebr0rvik skrev (15 timer siden):

Hei!

Søkte PHS i 2022 men kom ikke inn pga bomhev. Trente som bare rakkeren i fjor, og klarte 5-6 repetisjoner før opptaket, men på opptaket fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil teknikk (bommen traff for lavt på brystet), og fikk derfor ingen godkjente repetisjoner. 

Til dere jente som søker, hvordan trener dere opp mot bomhev? Føler jeg har begynt på scratch igjen og ikke er sikker på hvordan jeg skal bygge opp styrken fra 0reps til 3 godkjente. Sjekket ut stryekprogrammet til PHS i fjor, men synes ikke det var særlig målrettet mot bomhev. 

Setter pris på svar!

Jeg trener overkropp 2-3 ganger i uka, og inkluderer/tester bomhev (eller en versjon av det da) hver tredje økt. Så gjør ikke så mye spesielt rettet mot bomhev, men fokuserer på å øke styrken i overkroppen generelt.

Lenke til kommentar
Oslogutt12 skrev (På 25.12.2022 den 12.43):

Hovedsaklig til typ tidligere studenter.

Er det nok tid å finne en studentbolig/hybel i perioden mellom man får vite om man kommer inn, til studiet starter? Er vel under en måned mellomrom, og har inntrykket av at det er relativt dårlig tid…

Med tanke på hvor mye opp og ned snittet har gått de siste årene er det svært vanskelig å forutsi hvor man kommer inn, så bør jo vente til man vet med sikkerhet.

Det kommer nok litt an på hvor du skal gå. Jeg kan kun svare for Stavern. Man klarer alltid å fikse seg en leilighet etter at man får svar, MEN de beste går først, og er gjerne tatt før svaret kommer. I stavern er veldig mange utleiere villig til å «holde av» leiligheter frem til du har fått svar. Anbefaler derfor å forsøke å lage en slik avtale i forkant dersom mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Er det gjort endringen i søknadsprossesen? Jeg var å tittet på kravene, og nå ser jeg at det blir digitale tester (det er jo vanlig) men også videointervju i april, før var det jo personlighetstester. 

Og litt om egnethetsvurdering som er nytt(?)

Her står det følgende " 

Dersom du består de fysiske testene skal opptaksnemnda vurdere om du er egnet, basert på resultatene dine på digitale tester og videointervju. Dette kalles grunnvurdering.

Dersom nemnda etter grunnvurdering vurderer at du er egnet, er du ferdig med egnethetsvurdering. Da er du funnet kvalifisert for opptak og er med i konkurransen om studieplass.

Dersom nemnda er usikre på om du er egnet – enten basert på testresultatene dine, videointervjuet ditt, eller informasjonen om deg i politiets registre, gis du anledning til å gjennomføre et utvidet intervju. Utvidet intervju gjennomføres på nett. Søkere som kalles inn til utvidet intervju vil få beskjed i løpet av første halvdel av juni. "

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, george333 said:

Hei! Er det gjort endringen i søknadsprossesen? Jeg var å tittet på kravene, og nå ser jeg at det blir digitale tester (det er jo vanlig) men også videointervju i april, før var det jo personlighetstester. 

Og litt om egnethetsvurdering som er nytt(?)

Her står det følgende " 

Dersom du består de fysiske testene skal opptaksnemnda vurdere om du er egnet, basert på resultatene dine på digitale tester og videointervju. Dette kalles grunnvurdering.

Dersom nemnda etter grunnvurdering vurderer at du er egnet, er du ferdig med egnethetsvurdering. Da er du funnet kvalifisert for opptak og er med i konkurransen om studieplass.

Dersom nemnda er usikre på om du er egnet – enten basert på testresultatene dine, videointervjuet ditt, eller informasjonen om deg i politiets registre, gis du anledning til å gjennomføre et utvidet intervju. Utvidet intervju gjennomføres på nett. Søkere som kalles inn til utvidet intervju vil få beskjed i løpet av første halvdel av juni. "

 

Så det, blir spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Maria LL skrev (På 27.2.2023 den 19.07):

Hei! To spørsmål:

Vet at neseklype ikke er tillatt, men er det lov å holde seg for nesen i dykk og undervannssvøm?

Er det lov å bruke astmamedisin før opptaksprøver? (Har svak astma men spirometri er godkjent) Er det evt en måte for de å finne ut om man har brukt det?

Ville sendt en Mail til Phs for å være 100% sikker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maria LL skrev (På 27.2.2023 den 19.07):

Hei! To spørsmål:

Vet at neseklype ikke er tillatt, men er det lov å holde seg for nesen i dykk og undervannssvøm?

Er det lov å bruke astmamedisin før opptaksprøver? (Har svak astma men spirometri er godkjent) Er det evt en måte for de å finne ut om man har brukt det?

Ja det er lov å holde seg for nesen. 
 

når det gjelder astmamedisin ville jeg forhørt meg i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maria LL skrev (På 27.2.2023 den 19.07):

Hei! To spørsmål:

Vet at neseklype ikke er tillatt, men er det lov å holde seg for nesen i dykk og undervannssvøm?

Er det lov å bruke astmamedisin før opptaksprøver? (Har svak astma men spirometri er godkjent) Er det evt en måte for de å finne ut om man har brukt det?

For de som evt også lurte, så er dette svaret jeg fikk:) 

«Ja, så lenge spirometriundersøkelsen din er godkjent og opptakslegene har vurdert at du dekker de medisinske kravene, så kan du bruke ventolin om du blir kalt inn til de fysiske testene.»

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...