Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må akseptere vilkår for å benytte reklamasjonretten


simenss

Anbefalte innlegg

Jeg har klaget på et elektrisk produkt kjøpt privat på nett av et norsk firma. Produktet har sluttet å fungere som det skal, og i mai sendte jeg derfor en mail for kreve retting. Jeg har purret flere ganger, og har fått svar om at de behandler saken. I dag (16. august) fikk jeg dette svaret:

 
Quote

 

Hei,
 
Tusen takk for din henvendelse.
I samsvar med forbrukerkjøpsloven tilbyr butikken vår 2 års garanti på alle produkter som er kjøpt i butikken vår under følgende vilkår:
 
-Hver kunde har rett til å motta en erstatningsvare kun én gang i løpet av 2 år.
-Hvis det andre produktet slutter å fungere av en eller annen grunn, er vi ikke ansvarlige for å erstatte det.
Ved å akseptere en erstatning aksepterer du vilkårene ovenfor, og vi ville ikke kune ta ansvar for ytterligere erstatninger.
 
Vennligst bekreft om du aksepterer vilkårene.

 

 
 
Kan et selskap kreve at jeg skal akseptere disse vilkårene for å benytte meg av reklamasjonsretten? Det betyr jo i praksis at hvis jeg får et like dårlig produkt tilbake, har jeg ingen rettigheter.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Kajac said:

Man har selvfølgelig ny reklamasjonsrett på ny vare. Hvilket produkt er det? Mange ting har fem års reklamasjonsrett, selv om butikkene prøver seg med to.

Det er en babycall med video.

7 minutes ago, vidor said:

De har neppe lov til å nedregulere dine lovpålagte klagemuligheter, så har mine tvil om dette holder vann juridisk sett. Ville tatt dette opp med forbrukerrådet.

Det var det jeg også tenkte. Det er selvsagt fristende å bare takke ja for å få et produkt som virker. De har tross alt brukt 3 måneder på å behandle saken, og babycaller har bare en verdi en begrenset periode for et barn.

Lenke til kommentar
simenss skrev (1 minutt siden):

Det er en babycall med video.

Det var det jeg også tenkte. Det er selvsagt fristende å bare takke ja for å få et produkt som virker. De har tross alt brukt 3 måneder på å behandle saken, og babycaller har bare en verdi en begrenset periode for et barn.

En babycall burde vel vare mer enn to år, så da er reklamasjonsretten fem år. Og får du nytt produkt skal det selvsagt vare nye fem år.

Lenke til kommentar

Det der er bare bullshit. Du har du kan reklamere på feil i opp til fem år, som alle andre elektriske produkter. Hvis de ikke makter å rette samme feil 3 ganger har du rett til å heve kjøpet.

Det står ingenting i loven om maks antall reparasjoner  for å begrense reklamasjonsrettighet, snarer tvert om.

De bruker også ordet garanti, det er ikke det samme som reklamasjon. Garanti er noe som tilbys utover vanlig reklamasjonsrett, den kan heller ikke redusere reklamasjonsretten.

Du kan også heve kjøpet om de benytter for lang til på å rette evnt svare. Mener å huske vanlig praksis er maks 2 uker.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 18 a første ledd angir følgende:

“Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven.”

Her står det "relativt" greit at selger helt klart kan sette sine egne regler for hvordan en garanti skal fungere. Så er  hele forbrukerkjøpsloven formulert slik at det ikke er mulig å avtale seg ut av denne (forutsatt at handelen dekkes av fb.kj.loven).

Så lenge forbruker har behandlet produktet slik det er beskrevet i manualen så er det en soleklar mangel og forbruker har selvfølgelig krav på avhjelp! Det er dessverre ikke uvanlig at butikkansatte ikke har kontroll på forskjell på garanti og reklamasjon.

Jeg ville sagt til de at det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som pålegger dere å stille garanti for produktene dere selger, dere er derimot forpliktet til å forholde dere til forbrukerkjøpsloven. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

En babycall burde vel vare mer enn to år, så da er reklamasjonsretten fem år. Og får du nytt produkt skal det selvsagt vare nye fem år.

Burde, men bransjestandarden for småelektronikk gir kun 2 år. Altså  varer som går ned i en pose, og som ikke har eget vedtak i FTU. Jeg har selv blitt møtt med dette i forbindelse med reklamasjon på blant annet en brystpumpe til nærmere 2500. Det ordnet seg til slutt, men bare svarer ut fra egen erfaring om at det kan bli mye tjas som kanskje ikke er verdt bryet.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086

 

Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xmir skrev (7 timer siden):

Burde, men bransjestandarden for småelektronikk gir kun 2 år. Altså  varer som går ned i en pose, og som ikke har eget vedtak i FTU. Jeg har selv blitt møtt med dette i forbindelse med reklamasjon på blant annet en brystpumpe til nærmere 2500. Det ordnet seg til slutt, men bare svarer ut fra egen erfaring om at det kan bli mye tjas som kanskje ikke er verdt bryet.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086

 

Da har du blitt grundig lurt. Det er mye rart som går opp i en pose som har mer enn to års reklamasjonsrett. Ordlyden heter vel noe sånt som at det som må kunne forventes å vare lenger enn to år, har fem år. Jeg ser ingen grunn til at en babymonitor, som ikke har slitedeler, ikke skal være mer enn både fem og ti år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Da har du blitt grundig lurt. Det er mye rart som går opp i en pose som har mer enn to års reklamasjonsrett. Ordlyden heter vel noe sånt som at det som må kunne forventes å vare lenger enn to år, har fem år. Jeg ser ingen grunn til at en babymonitor, som ikke har slitedeler, ikke skal være mer enn både fem og ti år.

Jeg er ikke uenig med deg. Jeg stod på mitt og fikk det slik jeg ville, men har hørt flere fortelle om samme opplevelser nylig. 
 

Lenke til kommentar
Xmir skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig med deg. Jeg stod på mitt og fikk det slik jeg ville, men har hørt flere fortelle om samme opplevelser nylig. 
 

Ja, vet de prøver seg, kanskje verst er Elkjøp og Power. Man må bare stå på sitt.

For mange år siden, når jeg leverte en gammel MacBook til reklamasjon hos Eplehuset, sa de rett ut at reklamasjonsretten ikke gjaldt på Apples produkter siden Apple ikke er norsk. Jeg forklarte dem rett ut at det bare var bullshit, og klarte nå å få nytt tastatur uten å betale noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...