Gå til innhold

Penger, økonomi, status quo


Gjest 7d988...8a7

Anbefalte innlegg

Gjest 7d988...8a7

Føler ting står så stille mtp økonomi.  Føler vi aldri har så mye penger til overs.  Nesten alle andre vi kjenner har mye bedre råd,  sparer tusenvis av kroner i mnd. Har mer i lån enn oss, reiser på sydenturer, mm. Føler vi blir stående i en stampe der ting blir dyrere, og man bekymrer seg for penger, og at man aldri kommer noe særlig på plussiden med økonomien, slik at man får lagt penger til side for sparing etc.

Vi er en familie på to voksne og tre barn.  Huslån og billån på litt over 3mill. To sykepleierlønninger.

Gikk akkurat opp 20 000 i årslønn. Det utgjorde ca 1000kr mer i mnd..

Føler meg matt og bekymrer meg for fremtiden økonomisk. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.  Er det andre som har det på samme måte?

Anonymous poster hash: 7d988...8a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange grep man kan gjøre, jeg ville startet med å gå over alle transaksjoner de siste 3 mnd, og se om dere kan gjøre noe med alt som er "unødvendig".  Sett opp tydelige budsjetter, og hold dere til disse, der budsjettet skal komme ut med et lite overskudd som kan settes av til sparing. Kontakt banken, se om det går an å gjøre noen løsninger med lånene, som gjør at dere sitter igjen med mer penger, som kan spares. Kanskje deler av lånet kan være avdragsfritt, uten at nedbetalingstiden heves.

Morsom sparing er smart, penger går inn på en egen konto hver gang du drar kortet (man merker ikke at pengene forsvinner). 

Så er det jo hva man gjør med de pengene man sparer da... på kort sikt kan man spare, for så blåse alt på sydentur, men på lenger sikt så vil du aldri komme helt ovenpå på den måten. Trikset er å få pengene du sparer til å tjene penger på seg selv, men det innebærer jo en viss risiko å feks handle aksjer eller sette penger i fond. 

Så er det så enkelt som @Salvesen. sier, enten bruk mindre eller tjen mer... å bruke mindre er særdeles enkelt, men det betinger at feks velger enten netflix eller HBO, tenker smart mtp matinnkjøp, og ellers har et stort fokus på å bruke minst mulig penger på alle områder.

Et helt konkret tips helt til slutt; Gå til nærbutikkene dine og hør med de som jobber der når de sjekker og legger varer i "dårlig dato" kurven. Så tar du handlerunden din kort etter de tidene de gjør den jobben, her kan man spare enormt med penger, spesielt hvis man har en fryser. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e584c...89b
Gjest 7d988...8a7 skrev (5 timer siden):

To sykepleierlønninger.

Anonymous poster hash: 7d988...8a7

Hva menes egentlig her? Det kan bety 800 000,- eller 2 millioner alt ettersom hvilken stilling og etter utdannelse dere har. Samt om dere vet hvordan dere skal bruke systemet til deres egen fordel ved å opprette enk og leie dere selv ut til priser langt over ordinære timelønner, sykehusene skriker etter bemanning mens hylekor om økt lønn blant sykepleierne er dumme nok til å gå vanlig turnus.. 

For meg høres det ut som om dere allerede lever over evne og under potensial. 

Anonymous poster hash: e584c...89b

Lenke til kommentar
Gjest e584c...89b skrev (16 minutter siden):

Hva menes egentlig her? Det kan bety 800 000,- eller 2 millioner alt ettersom hvilken stilling og etter utdannelse dere har. Samt om dere vet hvordan dere skal bruke systemet til deres egen fordel ved å opprette enk og leie dere selv ut til priser langt over ordinære timelønner, sykehusene skriker etter bemanning mens hylekor om økt lønn blant sykepleierne er dumme nok til å gå vanlig turnus.. 

For meg høres det ut som om dere allerede lever over evne og under potensial. 

Anonymous poster hash: e584c...89b

Dette er ett problem, budsjettene sprenges av disse innleide og det går bare ut over de faste ansatte. Ingenting igjen til de ved oppgjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt; se gjennom siste 3 mnd kontoutskrifter og kategoriser for hver måned etter luksusfellen sitt budsjett og finn ut hvor mye penger som går til de ulike kategoriene for å finne ut hvor dere har sparepotensial (for det har dere garantert). Jeg er selv ekstremt økonomisk men har likevel masse sparepotensial men velger å ta meg råd til ting (f eks bruker jeg fast 25 kr hver dag på energidrikk. Sløseri, men noe jeg unner meg og har råd til det).

 

Husk at mange bekker små gjør stor å. Så er ikke snakk om at "vi må halvere matbudsjettet ellers er det ikke noen vits". Om dere betaler for streaming og har selvdisiplin kan dere skaffe dere kredittkortet yxvisa - dette gir 100 kr rabatt på streaming i måneden, så da vil f eks netflix 4 skjermer (hvis den koster 159 kr enda) bare koste 59 kr og derfor vil årspris være 708 i stedet for 1 908 - 1200 kr spart. Så bruker den ene i huset kortet på netflix, den andre skaffer sitt eget og bruker på f eks disney+ (hvis dere MÅ ha 2 streamingtjenester).

Kort forklart bruk mindre, det dere likevel velger/må/ønsker å bruke penger på; prøv å få det så billig som mulig.

Så kommer så klart også de store tingene - iom at dere er begge sykepleiere, sjekk rente- og bankavtaler via fagforeningen og se om det er noe å hente der. Å flytte lånet er ganske enkelt så lenge dere ikke har lån til pipen og for høy gjeldsgrad. Sjekk også forsikringer ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...