Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe trekker strøm på batteri, eller?


Timp

Anbefalte innlegg

Har problemer med en  hybrid toyota prius som gått «lite» i en lengre periode. Nå har jeg plutselig hatt problemer med batteriet og jeg har prøvd å finne ut hvis det er noe som trekker batteri når det er koblet på.

Batteriet kan stå utkoblet lenge (uker) og likevel starter bilen når jeg kobler det på. Men hvis jeg kobler på batteriet så kan det ha startproblemer etter en dag eller to.

jeg har prøvd å måle etter tips her i forumet men vet ikke hvis målingen er riktig og hva resultatet er. Jeg måler fr plusspolen på bilen til plusskabelen (frakoblet helt). Bilen er ikke igang når jeg måler. Legger ved bilder under.

Fint hvis noen kan gi en forklaring til hva det er jeg måler. Neste skritt vil vel være å ta ut en og en sikring for å finne ut når resultatene går ned.

C344DF91-FD7C-4BCF-BB1B-CFB83747916B.jpeg

E4A3D9FB-949F-4B79-8F09-7F88E5DFC69A.jpeg

9B01E117-AE70-4B29-B482-64D853FAFE6D.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt du har lest tråden grundig nok. Du måler et strømtrekk på  1,2 til 1,5 ampere (15-20 watt), noe som absolutt vil tømme batteriet i løpet av en dag eller tre.
Hva som trekker dette er ikke helt greit å svare på, men som du sier så vil du kunne finne det ut ved å ta ut sikringene en etter en og se når trekket forsvinner.

Skjønner ikke helt hvorfor dette har oppstått 'av seg selv'? Har du kanskje montert noe som kan stjele strømmen?
Kjøleboks? Bil anlegg?
Tenk deg om, har du montert noe som spiser strøm i det siste?

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Her er det en felle man kan gå i. Moderne biler har mye utstyr (ECU-er) som trekker mye strøm og som ikke skrur seg helt av før visse kriterier er satt.

For å måle korrekt må du skru av tenning, lukke alle dører, bakluke og evt. panser hvis det er bryter der. Så må du vente en stund til alle modulene har gått i "stand-by". Da skal strømtrekket falle til kanskje rundt 10-20mA. (0,01 - 0,02A).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (11 minutter siden):

Godt du har lest tråden grundig nok. Du måler et strømtrekk på  1,2 til 1,5 ampere (15-20 watt), noe som absolutt vil tømme batteriet i løpet av en dag eller tre.
Hva som trekker dette er ikke helt greit å svare på, men som du sier så vil du kunne finne det ut ved å ta ut sikringene en etter en og se når trekket forsvinner.

Skjønner ikke helt hvorfor dette har oppstått 'av seg selv'? Har du kanskje montert noe som kan stjele strømmen?
Kjøleboks? Bil anlegg?
Tenk deg om, har du montert noe som spiser strøm i det siste?

 

Ikke montert noe nytt.

sedsberg skrev (7 minutter siden):

Her er det en felle man kan gå i. Moderne biler har mye utstyr (ECU-er) som trekker mye strøm og som ikke skrur seg helt av før visse kriterier er satt.

For å måle korrekt må du skru av tenning, lukke alle dører, bakluke og evt. panser hvis det er bryter der. Så må du vente en stund til alle modulene har gått i "stand-by". Da skal strømtrekket falle til kanskje rundt 10-20mA. (0,01 - 0,02A).

Batteriet er koblet ut og alle dører lukket osv når jeg begynner målingen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Det kan fremdeles ta lang tid før strømtrekket faller. På min gamle BMW tar det vel rundt kvarteret tror jeg.

Er dette også kun når man låst opp bilen? 
 

bilen har ikke vært startet før jeg måler.

Lenke til kommentar

Siden det tømmer batteriet tror jeg nok du kan glemme de gode tipsene du får over her. Neppe noe som har så lang forsinkelse at det tapper batteriet! Det enkleste vil jeg tro er å lete etter hvilken sikringskurs som er ansvarlig for trekket. 
Tipset om en lade-plugg var forøvrig ikke dumt, lett å glemme!
De fleste (alle) nyere biler har kontroll på strømtrekket og slår eventuelt av lys mm etter en relativt kort tid.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Woff said:

Siden det tømmer batteriet tror jeg nok du kan glemme de gode tipsene du får over her. Neppe noe som har så lang forsinkelse at det tapper batteriet! Det enkleste vil jeg tro er å lete etter hvilken sikringskurs som er ansvarlig for trekket. 
Tipset om en lade-plugg var forøvrig ikke dumt, lett å glemme!
De fleste (alle) nyere biler har kontroll på strømtrekket og slår eventuelt av lys mm etter en relativt kort tid.

Problemet er jo at du vil eliminere mest mulig av de vanlige strømtrekka så du slipper å jage etter feil som ikke er feil. Hvis du napper ut en sikring og strømtrekket faller til det halve så vet du jo ikke om det er en faktisk parasitt eller en aktiv modul som mista strømmen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Problemet er jo at du vil eliminere mest mulig av de vanlige strømtrekka så du slipper å jage etter feil som ikke er feil. Hvis du napper ut en sikring og strømtrekket faller til det halve så vet du jo ikke om det er en faktisk parasitt eller en aktiv modul som mista strømmen.

Batteriet sitter i bagasjet.

 

bør jeg da koble på klemmene, tape multimeter i vindu og så se hvis det endrer seg etter 15-20 min? 
 

og så videre gå for å fjerne en og en av sikringene som sitter under panseret?

 

får bli et prosjekt imorgen.. 

Lenke til kommentar

Du bør gjøre dette som en kontroll. Hvis du da ser at strømtrekket faller fra. f.eks. 1,2A til 0,5A så vet du at du har ca. 0,5A som ikke skal være der.

Senere da så kan du ha døra oppe mens du napper ut sikringer. Men du skal da se etter et fall på ca. 0,5A. Dog kan det bli komplisert hvis du har flere strømtyver eller andre feil som gjør at diverse moduler ikke går i stand-by.

Men hvis du napper ut en sikring og strømtrekket faller fra 1,2A til 0,7A så har du i det minste en god kandidat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måler nå på nytt. Tapet fast målepunktene fra multimeteret og satt multimeter i vindu på bilen. Stengt alle dører og låst bilen. Trekker i under 1 min og så går det ned til omtrent 0.

 

Kan batteriet være ødelagt fordi det gikk tomt 1-2 ganger og derfor tappe/tåle lite selv? Syns det er rart iom at bilen nå stått flere uker siden jeg ladet opp jeg har bare koblet av det og latt det stå. Bilen starter likevel.. men når det står i så går det tomt.. 

 

måler nå 0.01-0.02 etter 5 min så burde ju ikke være noen problemer med at bilen trekker egentlig….

Kan det da være feil i dynamo hvis bilen kanskje egentlig gått tom når vi kjørt og derfor ikke ladet seg opp ordentlig under kjøring? (Tenker høyt)

Lenke til kommentar

Fortsett å tenke høyt du! Selvsagt kan dynamo ha gitt seg, men du skal da få en indikasjon om dette (ladelampe), Du vil jo også lade ut batteriet hele tiden når du kjører og det bør resultere i tomt batteri før eller seinere under kjøringen.
Det trekket du leser av etter at evt belysning har slått seg av og elektronikken står i hvile er nok sikkert helt riktig.
Selvsagt KAN batteriet ha tatt skade, selv om det typisk heller skjer om vinteren når cellene kan fryse hvis de er utladde.
Det kan jo være en tanke å koble til en lader og lade batteriet helt opp?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Fortsett å tenke høyt du! Selvsagt kan dynamo ha gitt seg, men du skal da få en indikasjon om dette (ladelampe), Du vil jo også lade ut batteriet hele tiden når du kjører og det bør resultere i tomt batteri før eller seinere under kjøringen.
Det trekket du leser av etter at evt belysning har slått seg av og elektronikken står i hvile er nok sikkert helt riktig.
Selvsagt KAN batteriet ha tatt skade, selv om det typisk heller skjer om vinteren når cellene kan fryse hvis de er utladede.

Takk for svar igjen!! Hvordan måler jeg spenningen på dette multimeteret på bildet under? Tror jeg har røket min sikring når jeg prøvde meg frem… (har 1 igjen)

 

(Den som gir seg er en dritt (og har tapt mot kona som sier «lever den til verksted»))

image.jpg

Lenke til kommentar

Du må flytte måleledningene!!

Der de står nå måler du strøm (Ampere) og den sikringen har du blåst ja. (Det er en 10A glass-sikring under dekselet som du tydeligvis vet.)
Spenning (Volt) måler du ved å sette pinnene i de to uttakene til høyre (over hverandre). Svart nederst til høyre og rød plugg øverst til høyre. Mål med område på likespenning og 20 volt (som du har stilt inn på ser jeg.)

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Timp skrev (8 minutter siden):

(Den som gir seg er en dritt (og har tapt mot kona som sier «lever den til verksted»))

Hehe.. Du har da ikke tapt noe annet enn en sikring til nå, og du har garantert lært endel!
Du kan jo sikkert godta at kona SPANDERER et verksteds-besøk hvis hun ønsker da..

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...