Gå til innhold

Offentlig sektor henger etter på digitalisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finansbransjen er ikke noen gullstandard. Det tar fortsatt opptil 4 dager (en hel helg!) før en bankoverføring går igjennom. Ny løsning for BankID (app) er lite brukervennlig, faktisk et steg tilbake fra BankID på mobil. Det er veldig mange ulike løsninger for pålogging fortsatt i denne bransjen, bare se til alle de mulige "uten bankID" løsningene som virrer rundt i bankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det et bra med digitalisering, men eg er ikkje einig i at det offentlege skal gå foran. Det finnes suksesshistorier, men jaggu er det også mange skrekkhistorier om millionar som blir brukt til å utvikle appar som ingen brukar, osv. 

Å gå fremst i utviklinga er ein risiko, og eg vil ikkje at mine skattepengar skal sløsast vekk på dyre feilvurderingar. Utviklarar kalkulerer risikoen utifrå utviklingskostnad og potensiell gevinst. I det offentlege manglar det slik kritisk vurdering fordi den potensielle gevinsten er liten samtidig som det er ein uendeleg pengetilgang. 

Det offentlege skal ta i bruk teknologi, dei skal ikkje være utviklarar. Så det er heilt rett å kritisere det offentlege når dei fortsatt krever papirsøknad som er signert med blå penn når det finnes gode digitale alternativ. Men vi skal være veldig forsiktige med å kreve at det offentlege skal begi seg ut på kostbare prosjekt, for der er kompetansen for lav og målsettingane for høge. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FrihetensRegn skrev (På 7.8.2022 den 23.33):

Dette burde vært på plass for lengst, men de jobber med det og det er ikke lenge før det er klart (forhåpentligvis i løpet av neste år).

Godt å høre, men skjønner ikke hvorfor dette tar så lang tid.
Infrastrukturen er vel på plass allerede iom at man jo har mulighet for "straksbetalinger" mellom banker allerede. Dette har vært på plass siden 2013:
https://www.bits.no/bank/straksbetalinger/

Ellers enig med "The Avatar".
Det offentlige MÅ ikke prøve å lede an. Det vil bare føre til sløsing. Markedet er de aller beste for å finne hva som fungerer og hva som er en flopp. Vi har allerede ALT for stor overhead i det offentlige, og massevis av stillinger som bare kunne vært ryddet bort uten at noen hadde merket det.

Om noe, trenger offentlig sektor mer konkurranse fra det private slik at man får synliggjort det enorme sløseriet. 
(PS: Jobber selv i offentlig sektor og ser dette daglig...)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Har du noen eksempler? 

En typisk ting er at man ved omorganiseringer eller ved at man får flere penger for å løse noen oppgaver i veldig liten grad ansetter flere av de fagpersonene som faktisk skal løse problemet og er med på å levere reell verdi til innbyggerne (Typisk utviklere, saksbehandlere, operative tjenestemenn etc) 
Men det som i stor grad eser ut er støttefunksjoner og administrasjonen rundt.

Man holder nå på med en omorganisering der jeg jobber, og det som sannsynligvis har økt mest er antallet mellomledere, direktører samt "coacher" og annet støttepersonell. Man har allerede alt for mange "synsere" og folk som i veldig liten grad bidrar direkte til verdi.

Når jeg jobbet i det private var fokuset ifm omorganiseringer som denne, å fjerne "daukjøttet" og se på hvordan andre som er "best i klassen" organiserer seg.  

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...