Gå til innhold

Gaming gjør deg verken mer eller mindre lykkelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spille i 24 timer i døgnet? Hva? Og hvorfor sammenlignes det ikke reelle alternativer? Eks game 5 timer solo, game 5 timer sosialt, se Netflix 5 timer, lese nyheter 5 timer, strikke 5 timer, kjøre radiostyrt bil i 5 timer osv. Om man sammenligner å trene, spise mat eller game er noe rart, da det å ikke spise mat ikke er ett alternativ.
Lenke til kommentar

Spilling har faktisk en svært negativ effekt. Dette har sammenheng med hvordan hjernen heletiden forsøker å balansere dopamin nivået. Dette er i utgangspunktet svært nyttig fordi vi har tradisjonelt hatt en balanse mellom "strev og bellønning" sånn at vi måtte streve for å få en belønning, men nå som vi har fjernet strevet og bare får belønning når vi spiller, så blir hjernen vår "dopamin boosta" og venner seg til dette nivået, når vi så stopper å spille, så kommer nedturen fordi vi får ikke lengre får den belønningen som hjernen har satt som "standard" - dette skaper mange plager for folk. F eks kan andre ting virke lite givende fordi det gir ikke like stor dopamim boost som spilling. 

Spilling virker i mange sammenhenger på samme måten som narkotika, eneste forskjellen er at etter ekstremt lang tid med bruk av narkotika i samfunnene, så har man til slutt innsett hvilke negative konsekvenser det har for folk (opiumskrigen er et godt eksempell) spilling er fortsatt relativt nytt og det er ekstremt mye penger i at fortsatt fremstår som ufarlig.

Folk må gjerne få lov å spille eller ta narkotika, men jeg mener det er viktig at man er åpne om at det har negative sider. 

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (46 minutter siden):

Spilling har faktisk en svært negativ effekt. Dette har sammenheng med hvordan hjernen heletiden forsøker å balansere dopamin nivået. Dette er i utgangspunktet svært nyttig fordi vi har tradisjonelt hatt en balanse mellom "strev og bellønning" sånn at vi måtte streve for å få en belønning, men nå som vi har fjernet strevet og bare får belønning når vi spiller, så blir hjernen vår "dopamin boosta" og venner seg til dette nivået, når vi så stopper å spille, så kommer nedturen fordi vi får ikke lengre får den belønningen som hjernen har satt som "standard" - dette skaper mange plager for folk. F eks kan andre ting virke lite givende fordi det gir ikke like stor dopamim boost som spilling. 

Spilling virker i mange sammenhenger på samme måten som narkotika, eneste forskjellen er at etter ekstremt lang tid med bruk av narkotika i samfunnene, så har man til slutt innsett hvilke negative konsekvenser det har for folk (opiumskrigen er et godt eksempell) spilling er fortsatt relativt nytt og det er ekstremt mye penger i at fortsatt fremstår som ufarlig.

Folk må gjerne få lov å spille eller ta narkotika, men jeg mener det er viktig at man er åpne om at det har negative sider. 

Dette har du sjølvsagt gode kjelder på som støttar påstandane?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Selvstendigsaas said:

Spilling har faktisk en svært negativ effekt. Dette har sammenheng med hvordan hjernen heletiden forsøker å balansere dopamin nivået. Dette er i utgangspunktet svært nyttig fordi vi har tradisjonelt hatt en balanse mellom "strev og bellønning" sånn at vi måtte streve for å få en belønning, men nå som vi har fjernet strevet og bare får belønning når vi spiller, så blir hjernen vår "dopamin boosta" og venner seg til dette nivået, når vi så stopper å spille, så kommer nedturen fordi vi får ikke lengre får den belønningen som hjernen har satt som "standard" - dette skaper mange plager for folk. F eks kan andre ting virke lite givende fordi det gir ikke like stor dopamim boost som spilling. 

Spilling virker i mange sammenhenger på samme måten som narkotika, eneste forskjellen er at etter ekstremt lang tid med bruk av narkotika i samfunnene, så har man til slutt innsett hvilke negative konsekvenser det har for folk (opiumskrigen er et godt eksempell) spilling er fortsatt relativt nytt og det er ekstremt mye penger i at fortsatt fremstår som ufarlig.

Folk må gjerne få lov å spille eller ta narkotika, men jeg mener det er viktig at man er åpne om at det har negative sider. 

Innlegget ditt er faktisk et godt stykke utpå viddene, men ikke la forskningen min stoppe deg. Jeg forsket på slik bruk av teknologien, tok ikke bare for meg spilling men også annen bruk av pc/mobil etc. Konklusjonen ble sånn ca at skadelig spilling er skadelig. Men størstedelen av spillerne klarer helt fint å balansere spilling med andre aktiviteter, sosial omgang, lekser, jobb osv. Men selvsagt er media glade i å skrive om de ekstreme, som havner på det du også her omtaler, jaget etter dopamin. Som kan kalle avhengighet. Da er det likevel helt feil å si at spilling har en negativ effekt. Det virket også sannsynlig at de som hadde en tendens til å havne i et negativt bruksmønster på spilling, hadde den samme tendensen på andre områder. For den største delen av respondentene i undersøkelsene var spilling en fin fritidsaktivitet, et supplement til rekreasjon, avkobling, det ga mange en fin sosial omgang (spesielt i spill som gjerne hadde mer lokale møtepunkt) da mange f.eks. innen samme klasse drev med det.

Det var også tydelig at foreldre hadde en viss innvirkning, der foreldre i større grad var involvert var også bruken av spill i større grad på et godt nivå og ikke på et skadelig nivå.

Så om 5-10% oppnår skadelige effekter, da som regel over et begrenset tidsrom, er det ikke fornuftig å kalle spill i seg selv for skadelig eller negativt. Ser man på skadelige effekter over lengre tid er andelen personer enda lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først må man spørre seg om hvorfor spill eksisterte i utgangspunktet. Da går man til de som utviklet spillene.
image.thumb.png.1f8198e566b0fa7ebbb4d5331a579554.pngimage.thumb.png.e46815fd9b1f4cb8fcfa4a7a23ea6b22.png
Spill oppstod for å loppe folk for penger og skape arbeidsplasser og fortjeneste for investorer, utviklere, fabrikker, selgere, operatører og eiere av plasseringspunkt. Det ble til en industri som etter hvert flyttet seg inn i hjemmene til folk og vokste og fremdeles vokser i et voldsomt tempo.
 

Quote

In 2020, the gaming industry generated $155 billion in revenue, By 2025, analysts predict the industry will generate more than $260 billion in revenue.


Noen få får penger eller anerkjennelse av å spille og resten betaler en høy pris i kroner og timer. Hvis prisen man betaler er så høy at det går ut over hverdagen og helsa, er det skadelig.

Spillindustrien har akkurat den samme type folk som skaper mer profitt ved å øke størrelsen på åpningen på ketchup- eller såpeflaska. Spill handler om å få forbrukeren til å konsumere mer. Ikke bare i spillene selv men utstyr og handelsvarer knyttet til spill. De fleste som spiller er fluer i ederkoppens nett.

Business as usual.

Quote

Diablo Immortal has reached $100 million in revenue since its launch. Diablo Immortal has only been around for a few months, but it has already reached $100 million faster than Fortnite. Fortnite took 12 weeks to reach $100 million in revenue.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...