Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V70 motor?


Anbefalte innlegg

Hei! Aldri før hatt Volvo men har lyst til å kjøpe en eldre bil i best mulig stand. Men ser at det er svært mange versjoner å velge mellom mtp motor. 
Jeg har funnet 2010 modeller med 126hk, 2009 mod med 136hk og noen 1.6 motorer med 109 hk. Jeg ser også en del 2.4 med 163hk. 
 

Jeg ønsker litt futt i bilen og tenker 163hk burde være nok?

Samtidig lurer jeg på, er de franske motorene like bra som Volvos motorer? 
Og dere Volvo-fans, hvilke motorer er egentlig franske og hvilke er svensk? Er det slik at D5 er Volvo og D4 er fransk? 

Prisklassen jeg har søkt på gir meg resultater fra 2002-2005 med mye 2.4 motorer men også 2009-2010 med mindre motorer. 
 

Hva er å anbefale? Jeg ønsker ikke å chippe, ønsker også manuelt gir. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å søke litt etter dette. Jeg tror at 2.0 PSA motoren er ok, men muligens vanskelig å bytte glødeplugger.

Av diesel motorene 2007-2016:

Jeg tror PSA motoren med mest krefter er 2.0 136 Hk 320 NM.

Mens Volvo motoren med minst krefter er 2.0 136 Hk 350 NM. Kom kanskje i V70 i 2013. Jeg tror i hvertfall at de med mer hestekrefter er Volvo motorer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

http://forum.vccn.no/showthread.php?67219-2-0-PSA-vs-2-0-volvo

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine

Edit: 5 sylinder motorene er Volvo.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde å søke litt etter dette. Jeg tror at 2.0 PSA motoren er ok, men muligens vanskelig å bytte glødeplugger.

Av diesel motorene 2007-2016:

Jeg tror PSA motoren med mest krefter er 2.0 136 Hk 320 NM.

Mens Volvo motoren med minst krefter er 2.0 136 Hk 350 NM. Kom kanskje i V70 i 2013. Jeg tror i hvertfall at de med mer hestekrefter er Volvo motorer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

http://forum.vccn.no/showthread.php?67219-2-0-PSA-vs-2-0-volvo

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine

Takk, det var nyttig. 
 

Jeg har kommet over en V70 07 mod. Det er en 2.4 med 126hk. 
Det er vel da en D5 vil jeg tro. 
Forrige eier sier den er optimalisert. Dvs tunet om jeg forstår rett? Er dette greit eller bør også clutch byttes i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
trym177 skrev (21 minutter siden):

Takk, det var nyttig. 
 

Jeg har kommet over en V70 07 mod. Det er en 2.4 med 126hk. 
Det er vel da en D5 vil jeg tro. 
Forrige eier sier den er optimalisert. Dvs tunet om jeg forstår rett? Er dette greit eller bør også clutch byttes i slike tilfeller?

2.4 (5-sylinder) er Volvo motor. Jeg tror ikke det er noe stort problem om den er tunet. Clutch bør vel holde som den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trym177 skrev (2 timer siden):

 Forrige eier sier den er optimalisert. Dvs tunet om jeg forstår rett? Er dette greit eller bør også clutch byttes i slike tilfeller?

Ble det sagt noe om hva optimaliseringen består i?


Tuning (optimalisering), uavhengig av om det gjøres fysiske endringer og/eller endring av motorstyringen elektronisk innebærer som oftest (litt) mer hester og høyere dreiemoment — som utsetter spesielt drivverk men også motor for en høyere belastning. Noen modeller (tenker ikke Volvo-spesifikt) har en nedtunet motor med drivverk og motor som er konstruert for den normaltunede (kraftigere) varianten og da går det greit å endre så den (fra fabrikken) nedtunede motoren får flere hester og dreiemoment. 

Hvis man derimot gir en svak motor en tuning som gir mer hester og dreiemoment enn motoren og drivverket er konstruert for, risikerer man havari (dyrt).

Om det siste er tilfellet for 2.4/126 hk-motoren vet jeg ikke men ville ha forhørt meg mer om hva den ‘optimaliseringen’ innebærer i praksis 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (21 minutter siden):

Ble det sagt noe om hva optimaliseringen består i?


Tuning (optimalisering), uavhengig av om det gjøres fysiske endringer og/eller endring av motorstyringen elektronisk innebærer som oftest (litt) mer hester og høyere dreiemoment — som utsetter spesielt drivverk men også motor for en høyere belastning. Noen modeller (tenker ikke Volvo-spesifikt) har en nedtunet motor med drivverk og motor som er konstruert for den normaltunede (kraftigere) varianten og da går det greit å endre så den (fra fabrikken) nedtunede motoren får flere hester og dreiemoment. 

Hvis man derimot gir en svak motor en tuning som gir mer hester og dreiemoment enn motoren og drivverket er konstruert for, risikerer man havari (dyrt).

Om det siste er tilfellet for 2.4/126 hk-motoren vet jeg ikke men ville ha forhørt meg mer om hva den ‘optimaliseringen’ innebærer i praksis 

Ja, jeg fikk vite at den ble chippet av Optituning til 200hk og 400nm. Det sier meg fint lite…

Lenke til kommentar
trym177 skrev (14 timer siden):

Takk, det var nyttig. 
 

Jeg har kommet over en V70 07 mod. Det er en 2.4 med 126hk. 
Det er vel da en D5 vil jeg tro. 
Forrige eier sier den er optimalisert. Dvs tunet om jeg forstår rett? Er dette greit eller bør også clutch byttes i slike tilfeller?

Har selv tidligere eid en V70N 07 mod med 126 hk , som var chippet til 220hk og 450nm, og jeg kan nesten garantere at så sant clutchen ikke er forholdsvis ny, så vil du mest sansynelig oppleve at clutchen slurer ved fullt ladetrykk. Utløserlageret er i tillegg også en svakhet på 07 126hk utgaven.

Men hvis du er ute etter å chippe, gå heller for 185hk, den har en sterkere clutch enn 126hk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xiphac skrev (5 timer siden):

Har selv tidligere eid en V70N 07 mod med 126 hk , som var chippet til 220hk og 450nm, og jeg kan nesten garantere at så sant clutchen ikke er forholdsvis ny, så vil du mest sansynelig oppleve at clutchen slurer ved fullt ladetrykk. Utløserlageret er i tillegg også en svakhet på 07 126hk utgaven.

Men hvis du er ute etter å chippe, gå heller for 185hk, den har en sterkere clutch enn 126hk.

 

 

Takk. Jeg er i grunnen ute etter en bil som ikke er chippet. Er bare at denne så veldig bra ut. 
jeg spurte litt om denne chippingen, forrige eier sa at det hadde blitt byttet clutch og svinghjul men da til akkurat samme type som sto i før chippingen. 
 

Men jeg spurte også om dette var 185hk eller 225hk og fikk til svar at dette var nøyaktig 200hk. 

Endret av trym177
Lenke til kommentar

Jeg ser at Volvo har 126, 163 og 185 HK med hhv 300, 340 og 400 Nm.

Når tuning firma tuner den minste til 200 Hk og 400 Nm så kan en tenke seg at det går på kort sikt, men vaskelig å vite om det holder på lenger sikt. Det kommer an på bruken også. En bør sikkert ikke ta ut mer dreiemoment enn dette i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

Jeg ser at Volvo har 126, 163 og 185 HK med hhv 300, 340 og 400 Nm.

Når tuning firma tuner den minste til 200 Hk og 400 Nm så kan en tenke seg at det går på kort sikt, men vaskelig å vite om det holder på lenger sikt. Det kommer an på bruken også. En bør sikkert ikke ta ut mer dreiemoment enn dette i hvertfall.

Tror det tryggeste er å se på en annen bil…

Lenke til kommentar
Svein M skrev (35 minutter siden):

Jeg ser at Volvo har 126, 163 og 185 HK med hhv 300, 340 og 400 Nm.

Når tuning firma tuner den minste til 200 Hk og 400 Nm så kan en tenke seg at det går på kort sikt, men vaskelig å vite om det holder på lenger sikt. Det kommer an på bruken også. En bør sikkert ikke ta ut mer dreiemoment enn dette i hvertfall.

dette er samme motoren,er vel bare programvare som skiller disse,har selv 126hk,sterk og fin motor,med manuell kasse i hvertfall,så tåler den fint 300hk sa mekanikkeren på bilia jeg bruker

Lenke til kommentar

Så vidt jeg skjønte det da jeg så på Volvo, så er 1.6 literen fra Renault. Og den samme som f.eks BMW, Mercedes, Audi og Vag bruker i sine biler.

Om bilen er optimalisert med Polestar-program hadde jeg ikke tenkt noe over det. Men bil som er justert på for eksempel Optituning hadde jeg hoppet over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oter skrev (48 minutter siden):

dette er samme motoren,er vel bare programvare som skiller disse,har selv 126hk,sterk og fin motor,med manuell kasse i hvertfall,så tåler den fint 300hk sa mekanikkeren på bilia jeg bruker

Det er dette jeg har lest, samme motor men med annen software. Men har også hørt at clutch på 126hk er en annen en clutchen på 163hk. Noen sier man bør oppgradere clutch også mens andre sier det ikke trengs. 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Mener å huske at noen sa at D3, D4 og D5 var samme motor, bare elektronisk nedtrimmet og at Volvo tilbyr å tune motor for en rimelig penge.

Selv om motoren er den samme, bare elektronisk nedtrimmet, så kan det potensielt fortsatt være bruk av ulike deler i drivverket mellom D3, D4 og D5 som er dimensjonert til uttak av krefter (+ en sikkerhetsmargin) slik bilen forlot fabrikken. Jeg har ikke noe kjennskap til hvordan dette er hos Volvo men er verdt å sjekke opp før man max-er opp tilgjengelige krefter med om-programmering av ECU og alt det andre man kan gjøre. Eller før man kjøper en bruktbil andre har tunet.  

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Mener å huske at noen sa at D3, D4 og D5 var samme motor, bare elektronisk nedtrimmet og at Volvo tilbyr å tune motor for en rimelig penge.

Noen av dem er det, men ikke alle. 

Jeg hadde en Volvo XC60 D3 fra 2012, og jeg mener å huske D3 fra 2011 til 2013/6 var samme motorkode som D4/D5, men ulik tuning. Jeg tunet min fra 163 hk / 400Nm til 255 hk/480 nm, eller noe i den duren. Bilen ble en helt ny bil å kjøre. Dette er ikke helt representativt for alle andre modeller, men har du en 5 sylindret 2,4l volvo-diesel-motor er det så vidt jeg vet mye å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...