Gå til innhold

prøving


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Student3211 skrev (På 24.7.2022 den 21.30):

Hei.

Jeg har tenkt til å studere økonomi og administrasjon.

Jeg søkte på NTNU i år, men snittet var veldig høyt. jeg sitter igjen med to valg, Enten å starte på BI i år, eller vente til neste år og komme inn på NTNU.

Hadde dere anbefalt å starte i år, men gå 5 år på BI. eller ta seg enda et fri år, ta opp fag og komme inn på NTNU til neste år.

Tar jeg opp bare R1 og får 4 så er jeg sikret plass på NTNU 100% til neste år, får jeg lavere enn 4 så får jeg fortsatt høyere snitt enn det som var krevet for i år

Planen min er å ta en master, ikke bare en bachelor.

Setter pris på svar!

Du sparer jo en del penger på å avvente 1år vil jeg tro, da NTNU er gratis, og BI koster  72 400 per år(?). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Samtidig som du sparer skulepengar ved å vente eit år for å ta "gratis" utdanning på NTNU så er det også greitt å ta med seg at du også taper pengar i andre enden ved at du får færre yrkesaktive år. Kor mykje du tapar på å miste eit år med inntekt kjem ann på mange faktorar, men med mastergrad så vil det typisk være ditt siste yrkesaktive år som du har høgast lønn. Så det du tapar i pensjon kan fort være i same størrelses orden som å betale for å ta ei utdanning på BI, særleg ettersom du nok som dei aller fleste andre må ta opp studielån som også fordyrer utdanninga.
Pensjonen i dag rekna ut slik at den tek utgangspunkt i alle inntektsgivande år. Før var pensjonen berekna utifrå dine beste 20 år, då var det ikkje like viktig å kome seg tidleg ut i arbeid så lenge du rakk å jobbe i 20 år.

Reint praktisk så blir nok spørsmålet om når du vil ha god råd. Det er ikkje sikkert at ein potensielt høgare pensjon på slutten av livet betyr så veldig mykje, i alle fall når det ikkje ein gong er sikkert at du kjem til å leve lenge nok til å bli pensjonist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...