Gå til innhold

GF TI 4800SE Gjennkjent som TI4200


Ulvestad

Anbefalte innlegg

Det er greit å mene at andre tar feil, men den "sorry meg, ass" innstillingen kan du spare meg.

 

Jeg ser av info jeg finner at det finnes flere versjoner av NV28, aka Ti 4200-8X. Eneste forskjell er klokkefrekvens. Det finnes ikke en egen Ti 4400-8X chip. Basta bom. Så kan du mene hva du vil om den saken.

 

-KJ

So what om det ikke finnes en egen ti4400 8xAGP!! Det finnes ikke en egen ti4400 4xAGP chip heller. Ti4400 er bare ett overklokka 4200 med chip'er som har passert test som 4400 materiale og ikke 4200. Alt du finner på nett av materiale på ti4800se beviser bare at det kortet ikke er noe bedre enn f.eks. ti4600 som mange trodde da det kom, men at det er ett ti4400 kort med ett annet oppsett brikker rundt gpu som gjør at det støtter 8xAGP

Takk. Da er vi tilbake til starten der du utropte at det var "Feil. GForce 4Ti4800se ER ett kort med Ti4400 chip med støtte for 8xAGP."

 

Da er vi enige, og vel så det. Var ikke mer jeg ville høre.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir meir og meir usikker her. Synest at både jevel og traskas har rett.

Men traskas, meiner du at mitt chipsett er rett? Ti 4200? Får ikkje opp at mitt kort støtter 8X. Ville ikkje det komt fram da? altso ikkje viseChipsett= TI4200 men Chipsett= Ti4200 8X.

Dette har eg ikkje peiling på men virker ikkje det logisk?

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Kona har samme kortet... det kommer også opp som forskellige kort (4200/4200x8/4400/4800 osv.)

 

Ikke mye å henge seg opp i egentlig. Kortet er det som står på boksen du fikk det i.

 

Ang. 3DMark 2001: Hun fikk ca. 9000 med sin gamle xp2100+ og ca. 10500 med nåværende xp3000+ (med denne prosessoren blir desverre skjermkortet den begrensende faktor). Disse scorene er "out of the box", og ikke etter timevis med tweaking som mange her på forumet gjør for å få 20000 med sitt gamle Voodoo3 kort.

 

Jeg synes du skal være mer enn fornøyd med scoren du har med tanke på resten av hardwaren.

 

PS. Må jo kanskje legge til at det med Voodoo3 var en spøk så jeg ikke får flere hundre svar om at det ikke går an å få 20000 3Dmarks med det kortet.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
(...), men satt skikkelig på spissen. Dersom vi fann ut at eit ati 9800 hadde ati 9000 chipsett så ville vi følt oss lurte. Sjølv om klokkehastigheten var rett.

Ja, det var satt så langt ut på spissen at det ikke hører hjemme her, siden Radeon 9800 og 9000 har to helt forskjellige kjerner, mens Titaniumkortene vi snakker om har samme kjerne ;)

 

Når PCen gjenkjenner kortet så går det ofte bare på hvilken type kjerne det er, ikke på hvor rask kjernen er og dermed hvilken modell innenfor kortene med denne kjernen det er. For eksempel gjenkjennes kortet mitt som Radeon 9600-series, og jeg har Pro versjonen av kortet.

 

Hvis du tror du har fått en ti4200-kort som er overklokket så må du sjekke på kortet: Er minnemodulene spesifisert for 275MHz? (550MHz DDR). Ta av kjøleren og se hva som står på kjernen. Jeg vet ikke hva som står på kjernene i Titanium serien. Kanskje står det bare "Geforce4 Titanium"? Uansett, selv om du har fått en kjerne som opprinnelig var ment som en ti4200 kjerne så har du ingenting å bekymre deg for. Disse kjernene har vært i produksjon så lenge at jeg tipper alle kjernene de lager er gode for minst ti4600-hastighet. (Prosessen har modnet og gir bedre yield)

 

Glem hele saken. Jeg lover deg at du har ingenting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Ang. 3DMark 2001: Hun fikk ca. 9000 med sin gamle xp2100+ og ca. 10500 med nåværende xp3000+ (med denne prosessoren blir desverre skjermkortet den begrensende faktor).

Ja men andre med samme kort og oppsett har 12000 poeng og oppover. Dersom eg samenligner 3dMark resultatet på nett.

 

Men kortet er bra det. Har ikkje problemer med det ellers, men meinte at det skulle vere Ti 4400 det var bygd på så eg vil finne det ut.

Dersom det var bare testen på xp sine sider som viste det hadde eg ikkje brydd meg. Men når pcstrip viser det samme. Så må eg til bunns i saken.

Lenke til kommentar
(...), men satt skikkelig på spissen. Dersom vi fann ut at eit ati 9800 hadde ati 9000 chipsett så ville vi følt oss lurte. Sjølv om klokkehastigheten var rett.

Ja, det var satt så langt ut på spissen at det ikke hører hjemme her, siden Radeon 9800 og 9000 har to helt forskjellige kjerner, mens Titaniumkortene vi snakker om har samme kjerne ;)

Dette gir eg utrykk for at eg veit veldig lite om. Så meinte veldig på spissen.

:blush:

Lenke til kommentar
Så etter alt eg kommer fram til så skal ikkje mitt kort ha TI4200 chipsett. Men GF 4800SE chipsett

Så etter alt vi har skrevet så har du fortsatt ikke forstått at det er det samme om du har ti4200 eller ti4800se chipset (siden disse er identiske) ? Det eneste som betyr noe er klokkehastigheten, og denne sier du jo er korrekt.

Ikkje meininge å virke dum. Som eg framstår som. Tviler ikkje på at Dere har rett og takker for svar.

Men skal eg lære av dette så må eg desverre forstå det. Og fra det Dere sier forstår eg det.

Veit eg kvervulerer, men eg lærte noko av denne tråden og da er jo forumet komt til sin rett.

Asus gir jo utrykk for at det er to forskjellige chipsett.

Det kortet deira som er basert på TI4200 chipsettet har samme core mhz som mitt(275 Mhz) men 50 Mhz høgere memory.

 

Beklager, men måtte skrive det.

 

Skal gi meg men synest likevel at det er missvisende. :innocent:

Lenke til kommentar
Ang. 3DMark 2001: Hun fikk ca. 9000 med sin gamle xp2100+ og ca. 10500 med nåværende xp3000+ (med denne prosessoren blir desverre skjermkortet den begrensende faktor).

Ja men andre med samme kort og oppsett har 12000 poeng og oppover. Dersom eg samenligner 3dMark resultatet på nett.

 

Legg merke til linja jeg skrev etter det du quota ang. tweaking. Det er ikke noe problem i det hele tatt å få opp 3dmark scoren ett par 1000 hvis det er det du ønsker bare ved hjelp av litt instillinger her og der, slik at du kan sammenligne med tweakerne på Futuremark sine sider.

 

Personlig har dette aldri vært aktuelt. Jeg vil vite hva kortet duger til rett i fra boksen og etter installering av drivere.

 

En annen ting er jo at 3dmark 2001 må vel sies å være avlegs nå med tanke på testing av systemet. Hva med å bruke Unreal2, X2 eller lignende til testing heller? Det er blir jo mer "praktiske" tester med spill man faktisk spiller.

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin bestående av:

Abit kt7a hovedkort

XP1800+

Asus GF4200ti (8420????)

512mb SDRAM

 

Ingenting klokket, gir ca 7500 i 3dmark 01

 

Det er vel hastigheten på hovedkort/ram som er den største begrensningen iflg mine mere datakyndige kompiser. Din score på ca 8000 stemmer forsåvidt ganske bra med min, og du ligger nok omtrent der su skal være :)

Lenke til kommentar

Falconer har eit poeng. Men grunnen til at eg bruker 3dmark 2001 er at kortet ikkje støtter directx9.0. Har ikkje problemer i spill.

Men dersom eg øker mhz på max og kjører kortet på ytelse ikkje kvalitet så får eg ikkje meir enn 8551 poeng. Mens med original core så får eg alt fra 8000 til 8225.

 

Men 3dmark er jo ikkje alt. Det eg krangler med meg sjølv om no er kvifor eg har(etter asus å bedømme) Feil chipsett. Tviler på om eg har rett men lurer likevel.

 

Kan jo tenkes at andre produsenter bruker TI4200 Chipsett, men det viser jo Asus på sidene sine at dei ikkje gjer. Eller?

 

Forstår at det ikkje har noko å seie for ytelsen. Men.

 

Er der ikkje fleire som kan sjå på linkene mine at det virker rart.

Eller nokon som har samme kortet som kan ta den testen.

 

P.S Ikkje misforstå meg med å tru at eg påstår at nokon her har feil. det gjer eg ikkje.

Lenke til kommentar

En liten ting til... hvis kortet ditt kjører på Ti4200 hastigheter, så har jeg enda tilgode å se ett av disse kortene som ikke fint klarer Ti4400 hastigheter.

 

Dette er jo en overklokkingsmulighet som vil gi deg ca. 500 mer i 3dmark. Verdt det? Kanskje.

 

Ti4200 kjører på ca. 250/500, Ti4400 på ca. 275/550 hvis jeg ikke husker helt feil fra når vi testa det kortet en gang i tiden. Temperaturmessig steg ikke kortet mer enn ca 0.5C heller... ett godt bevis på at det ikke hadde noen problemer med å settes opp noen MHz.

 

Edit:

Sitter å leser igjennom innlegga på første side nå, og ser jo at du har ett "skikkelig" 4800SE basert på ti4400. Kanskje en tanke å sette det opp til 4600 hastigheter og se om det hjelper litt? Hva chipsettet blir gjenkjent som har jo ingen praktisk betydning da alle Ti4x00 kortene har nøyaktig samme chipset, bare med forskjellige klokkehastigheter.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Falconer. Kortet mitt kjører på TI4400 hastighet. Men Chipsettet blir gjennkjent som TI4200. Etter asus så skal eg har GF TI4800SE chipset. Det er her eg er usikker.

 

Clocker kortet fint til 300/600.

Du må flashe det ;)

stefanf: Jeg får se sigg, 98503dmark's med et GeForce3 Ti200.

Så syns den var litt dårlig ja...

Men det er nok SDR rammen som stopper deg der ;)

Mitt er også klokket til "ti4200" hastighet da...

Lenke til kommentar

Nikkor: Å flashe kortet finner eg ikkje noko innfo om. Å skulle det vere muligt så ville det vere for dumt å kjøpe eit kort for så å måtte flashe det for å få det eg kjøpte.

 

Men til mitt spørsmål. Er det eg som er dum eller viser ikkje asus her at dei har forkjellige chipsett på korta sine.

http://www.asus.com.tw/products/vga/vgaindex.htm

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Tror ikke den game adviseren er for mye og stole på

 

Unfortunately we were unable to identify some hardware components of your system, and therefore it is not possible to provide accurate performance analysis.

 

Som du ser, hos meg så fant den ikke ut av noe som helst.(jeg har whql drivere på allt så det var litt rart at den ikke fant noe da)

 

såvidt jeg forstår sjekker den spesifikasjonene som windows registrerer og sjekker dette opp mot en egen inventory over hardware. dvs at den sikkert kalte kortet TI4200 fordi det var det kortet de hadde som ligna mest på spesifikasjonene til kortet ditt.

Lenke til kommentar
Tror ikke den game adviseren er for mye og stole på

 

Unfortunately we were unable to identify some hardware components of your system, and therefore it is not possible to provide accurate performance analysis.

 

Som du ser, hos meg så fant den ikke ut av noe som helst.(jeg har whql drivere på allt så det var litt rart at den ikke fant noe da)

 

såvidt jeg forstår sjekker den spesifikasjonene som windows registrerer og sjekker dette opp mot en egen inventory over hardware. dvs at den sikkert kalte kortet TI4200 fordi det var det kortet de hadde som ligna mest på spesifikasjonene til kortet ditt.

Da er vi på rett vei. Endelig nokon som tok den testen.

Men som over så viser pcstrip det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...