Gå til innhold

Bachelor i dataingeniør uten jobb erfaring


Anbefalte innlegg

Jeg er dataingeniør med bachelor uten jobb erfaring.

Hva kan jeg forvente i start lønn og lønn generelt?

Og hva burde jeg fokusere på for å utvikle meg selv i karrieren?

  • Studere selv (gjennom ulike kurs og bøker)?
  • Bruke tid på Leetcode?
  • Bruke tid på StackOverflow?
  • Lage egne programvare (en portefølje)?
    • Er det bedre å lage et stort prosjekt som portefølje, eller flere mindre prosjekter?
  • Kombinere dataingeniør med bachelor eller mater i annen fag (for å lage en kombo)?
  • Eller hva?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Mann1982 said:
  • Lage egne programvare (en portefølje)?
    • Er det bedre å lage et stort prosjekt som portefølje, eller flere mindre prosjekter?

Bidra til et open source prosjekt du kjenner til.  De har gjerne en lang liste av kjente feil som venter på nogen som gidder ta tak i de.  Da demonstrerer du at du kan sette deg inn i andres kode, fikse andres feil og få en fiks godkjent. 

Men altså:  Kan du litt er det nesten umulig å ikke få seg en jobb slik som markedet er i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ed329...920
1 hour ago, tigerdyr said:

Men altså:  Kan du litt er det nesten umulig å ikke få seg en jobb slik som markedet er i dag. 

Da høres det "verre" ut enn jeg trodde, selv om jeg har hørt det har vært bra muligheter!

Hvordan stiller det seg da med deltidsstillinger? Hvis det er så stort behov burde det vel vært mulig å få til noe med 50% og opp? Sett at man har litt utdannelse, innen informatikk og matematikk (noen fag). Selv om man  "per i dag" er lønnet av NAV... tingen er at jeg har prøvd å finne noe og vært oppsøkende, uten hell. Selv om jeg har hørt hvor skrikende behovet er. Kanskje det har noe med "personligheten" min å gjøre.

Anonymous poster hash: ed329...920

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest ed329...920 said:

tingen er at jeg har prøvd å finne noe og vært oppsøkende, uten hell. Selv om jeg har hørt hvor skrikende behovet er. Kanskje det har noe med "personligheten" min å gjøre.

Hva har du prøvd da for å få jobb?  Antar du er nyutdannet siden du skriver du ikke har arbeidserfaring.  Har du prøvd der dine medstuderende ble ansatt?  Ofte er det lettest å komme inn et sted om nogen der allerede er der kan gå god for at du kan noe og ellers er grei nok som person. 

Lenke til kommentar
Gjest ed329...920
Just now, tigerdyr said:

Hva har du prøvd da for å få jobb?  Antar du er nyutdannet siden du skriver du ikke har arbeidserfaring.  Har du prøvd der dine medstuderende ble ansatt?  Ofte er det lettest å komme inn et sted om nogen der allerede er der kan gå god for at du kan noe og ellers er grei nok som person. 

Jeg er ikke nyutdannet, siden utdannelse ikke er fullført... høres kanskje dumt ut, men jeg en 120 studiepoeng innen matematikk og informatikk, og med gode faglige resultater også, kanskje en B- i snitt.

Jeg har vært på praksis i regi av NAV, men det var ikke noe relevant til utdannelsen da. De var fornøyde de, likevel, selv om de ikke ville ansette meg. De var vel faglige fornøyd da sikkert.

Jeg skal heller bare prøve å ta mer utdannelse / fullføre utdannelsen. Men det beste hadde jo vært jobberfaring og ikke bare skole/teori. Det er jo bedre å være lønnet enn å gå på NAV.

Det blir vel vanskelig å svare på dette, når det er så mye du ikke vet.

Anonymous poster hash: ed329...920

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest ed329...920 said:

Jeg er ikke nyutdannet, siden utdannelse ikke er fullført... høres kanskje dumt ut, men jeg en 120 studiepoeng innen matematikk og informatikk, og med gode faglige resultater også, kanskje en B- i snitt.

Jeg har vært på praksis i regi av NAV, men det var ikke noe relevant til utdannelsen da. De var fornøyde de, likevel, selv om de ikke ville ansette meg. De var vel faglige fornøyd da sikkert.

Jeg skal heller bare prøve å ta mer utdannelse / fullføre utdannelsen. Men det beste hadde jo vært jobberfaring og ikke bare skole/teori. Det er jo bedre å være lønnet enn å gå på NAV.

Det blir vel vanskelig å svare på dette, når det er så mye du ikke vet.

Anonymous poster hash: ed329...920

Trodde i farten det var trådstarter jeg svarte, men å fullføre utdannelsen høres i al fall ut som en god ide. 

Lenke til kommentar
Gjest ed329...920
4 minutes ago, tigerdyr said:

Trodde i farten det var trådstarter jeg svarte, men å fullføre utdannelsen høres i al fall ut som en god ide. 

Nei, er en annen beklager det. Syns likevel det var noe av det samme.

Ja, får prøve det.

Anonymous poster hash: ed329...920

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mann1982 skrev (På 15.7.2022 den 16.46):

Hvorfor det?

Hvis kundene dine er en bedrift så kommer de til å se etter noen med erfaring/expertise, noe du ikke har rett etter endt utdanning.

Om du starter en bedrift som går mot "Ola Nordmann" så kan du nok tjene penger hvis du har en veldig god forretningsplan og kan lage programvaren selv. Det er sjeldent at slike startups av noen uten reell erfaring fra produkt i produksjon blir gode penger. Og gjerne ikke på en god stund. Det kan ta over et år før du får nok til din første lønning og uten garanti for at det kommer flere. Hva skal du leve på i mellomtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...