Gå til innhold

Kollektive gårdsbruk


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
13 hours ago, Gavekort said:

Tolker dette som bekymringer rundt nedlegging av familiegårder, ikke som en kommentar på forsyningskrise og markedsøkonomi.

Ja det kan jo hende det dreide seg om at det ikke skulle gro igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, Mr.Duklain said:

Får en følelse av at disse ikke bare dyrker hvete og korn på gården sin. 

Mulig de har oppdaget en plante med høyere kg pris enn poteter og gulrøtter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, kremt said:

De som driver med slikt "landbruk" har jo gjerne langt, flettet hår....

Er det korrelasjon mellom bønne i håret og bønne munnen, mener du? Høres litt fordomsfullt ut, spør du meg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
31 minutes ago, knutinh said:

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk er så negstive til dette. Mange bruker hele 20-årene på å studere ymse. Kan det ikke være like bra å finne seg sjæl i en åker med venner?

-k

De hadde jo agronom-utdannelse... jeg er ikke negativ til det, det er bare litt interessant. Det som jeg er litt negativ til er liksom det med at det er "redningen". Det tror jeg ikke, det er liksom bare "spennende".

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (57 minutter siden):

De hadde jo agronom-utdannelse... jeg er ikke negativ til det, det er bare litt interessant. Det som jeg er litt negativ til er liksom det med at det er "redningen". Det tror jeg ikke, det er liksom bare "spennende".

Jeg er enig i at det ikke er noen «redning» av verden, miljøet eller matvarekrisen.

Men man kan tenke seg at noe slikt blir lønnsomt og at idealistene ender opp med å betale skatt. Hvis kollektivet blir et slags øko-pensjonat hvor folk betaler for å være 2-4 uker i pakt med pottit-åkeren. Eller hvis de lager eksklusive matvarer med en «story» som kan forsvare mer-pris.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, knutinh said:

Jeg er enig i at det ikke er noen «redning» av verden, miljøet eller matvarekrisen.

Men man kan tenke seg at noe slikt blir lønnsomt og at idealistene ender opp med å betale skatt. Hvis kollektivet blir et slags øko-pensjonat hvor folk betaler for å være 2-4 uker i pakt med pottit-åkeren. Eller hvis de lager eksklusive matvarer med en «story» som kan forsvare mer-pris.

-k

Ja, sikkert lettere med snus men. Ellers så er jo økologiske varer som regel overpriset så det holder ja, så går sikkert an. Men de må jo selge noe, siden ingen i den moderne verden kan klare seg uten å kjøpe ting som medisiner og sånt.

https://snusbonden.no

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (25 minutter siden):

Ja, sikkert lettere med snus men. Ellers så er jo økologiske varer som regel overpriset så det holder ja, så går sikkert an. Men de må jo selge noe, siden ingen i den moderne verden kan klare seg uten å kjøpe ting som medisiner og sånt.

https://snusbonden.no

Helt klart. Jeg betaler ikke mer for økologiske varer, men jeg betaler gjerne mer for mat med god dyrevelferd, bacon uten vann og potetmel, gårdsprodukter og tradisjons-mat som man vanskelig får tak i ellers.

De må vel finne en nisje hvor de gjør noe annet enn «standard varer i stort volum, lave marginer» siden det er hva vanlig landbruk er optimalisert for.

Evt så blir det hele et ungdoms-prosjekt hvor man får prøvd ut ideer, møter kjærlighet, lærer seg å jobbe hardt før man går videre til andre prosjekter. Som også er helt greit.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
16 minutes ago, knutinh said:

Helt klart. Jeg betaler ikke mer for økologiske varer, men jeg betaler gjerne mer for mat med god dyrevelferd, bacon uten vann og potetmel, gårdsprodukter og tradisjons-mat som man vanskelig får tak i ellers.

De må vel finne en nisje hvor de gjør noe annet enn «standard varer i stort volum, lave marginer» siden det er hva vanlig landbruk er optimalisert for.

Evt så blir det hele et ungdoms-prosjekt hvor man får prøvd ut ideer, møter kjærlighet, lærer seg å jobbe hardt før man går videre til andre prosjekter. Som også er helt greit.

-k

Men når de begynner å tjene så får de nok mersmak på gründerlivet. Og idealismen går over i ens naturlige etterfølger kapitalismen.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk er så negstive til dette. Mange bruker hele 20-årene på å studere ymse. Kan det ikke være like bra å finne seg sjæl i en åker med venner?

-k

Jeg må påpeke at jeg er ikke negativ til at folk driver med alternativ jordbruk, er selv oppvokst i en av Norges største jordbrukskommune, og synes det er bra med nytenking innenfor landbruk. Jeg fikk bare litt hippie-vibes av den gjengen der, ikke at det er noe galt i det. Har selv vært mye sammen med alternative grupper og de har alle vært både hyggelige og generelt gode folk. Jeg personlig ønsker dem lykke til og håper at de lykkes :)

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare bra med alternativt jordbruk, men ser det ikke som sannsynlig at slike små idealistisk drevne enheter er det som skal til for å mette 8 milliarder og voksende antall mennesker. De bruker jo tiden på å legge saue-ull rundt plantene, liksom. Kjempebra initiativ, men dette er ikke noe som man driver med fordi man skal produsere masse mat til en verden som er på randen av sultkatastrofe allerede nå.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (9 timer siden):

Det er bare bra med alternativt jordbruk, men ser det ikke som sannsynlig at slike små idealistisk drevne enheter er det som skal til for å mette 8 milliarder og voksende antall mennesker. De bruker jo tiden på å legge saue-ull rundt plantene, liksom. Kjempebra initiativ, men dette er ikke noe som man driver med fordi man skal produsere masse mat til en verden som er på randen av sultkatastrofe allerede nå.

Tror ikke poenget med slike gårder er å mette hele verden (selv om de som driver gården tror det), men bare de som driver gården, og kanskje selge overskuddet lokalt. Det finnes mange gårdsutsalg i Norge, som selger maten sin lokalt. Men for å brøfø verden må man ha ha store industrielle bondegårder. Det mest ideelle hadde vært en stor befolkningsnedgang i verden, men det er en annen sak. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Mr.Duklain said:

Tror ikke poenget med slike gårder er å mette hele verden, men bare de som driver gården, og kanskje selge overskuddet lokalt. Det finnes mange gårdsutsalg i Norge, som selger maten sin lokalt. Men for å brøfø verden må man ha ha store industrielle bondegårder. Det mest ideelle hadde vært en stor befolkningsnedgang i verden, men det er en annen sak. 

Enig, men noen tror at det "bare" må være sånt landbruk... det går nok ikke. Det må jo produseres i storskala, selv om det bør være dyrevelferd og bra for miljøet etc også. Man må liksom ha en traktor... den kan sikkert elektrifiseres.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (11 minutter siden):

Enig, men noen tror at det "bare" må være sånt landbruk... det går nok ikke. Det må jo produseres i storskala, selv om det bør være dyrevelferd og bra for miljøet etc også. Man må liksom ha en traktor... den kan sikkert elektrifiseres.

Er litt som de som tror at verden burde bare være et byttesamfunn. Funker ikke i praksis, og er ekstremt ideologisk. Men ja, industriell landbruk kan godt moderniseres, og kanskje bli mer vennlig for miljøet, men tilsist er det store mengder som må produseres og da nytter det ikke med en gammel håndplog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Er litt som de som tror at verden burde bare være et byttesamfunn. Funker ikke i praksis, og er ekstremt ideologisk. Men ja, industriell landbruk kan godt moderniseres, og kanskje bli mer vennlig for miljøet, men tilsist er det store mengder som må produseres og da nytter det ikke med en gammel håndplog. 

Indianerene hadde «tre søstre», hvor de samplantet mais, bønner og squash. Bønner tilfører jorden nitrogen, maisen fungerte som stativ for bønnene, mens squash lå langs bakken og holdt på fuktighet:

https://www.nal.usda.gov/collections/stories/three-sisters

Å dekke bakken med halm og annet strø har store fordeler mhp ugress og å holde på fukt (der hvor det er et problem). Det kan også bidra til snegler.

Det er selvsagt mye hippie og vissvass i sånne kretser, men jeg tror ikke at dagens industrielle landbruk er den eneste måten å gjøre ting på. Spesielt ikke hvis man endrer litt på forutsetningene (vannmangel, avrenning, redusert tilgang på kunstgjødsel, økte matvarepriser).

Til slutt så spiser vi Nordmenn mye ferske matvarer som vi har dårlige forutsetninger for å dyrke og frakte hit. Vi kunne med fordel ha lært oss til å fråtse i lokale bær og frukt på høsten, og rotgrønnsaker som holder seg godt utover vinteren. Hvis vi hadde lært oss å vaske potet så kunne den ha blitt holdbar i boden.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (48 minutter siden):

Det er selvsagt mye hippie og vissvass i sånne kretser, men jeg tror ikke at dagens industrielle landbruk er den eneste måten å gjøre ting på. Spesielt ikke hvis man endrer litt på forutsetningene (vannmangel, avrenning, redusert tilgang på kunstgjødsel, økte matvarepriser).

Til slutt så spiser vi Nordmenn mye ferske matvarer som vi har dårlige forutsetninger for å dyrke og frakte hit. Vi kunne med fordel ha lært oss til å fråtse i lokale bær og frukt på høsten, og rotgrønnsaker som holder seg godt utover vinteren. Hvis vi hadde lært oss å vaske potet så kunne den ha blitt holdbar i boden.

-k

Selvfølgelig kunne man prøvd å satse mer på lokal produksjon i Norge, men vi er et karrig land med lite matjord. Import må vi ha til Norge. Dette gjelder også mange utviklingsland der det også er dårlig med dyrket mark, men befolkningen stiger massivt. Derfor må man produsere mat i stor skala. Er enig at dagens måte å bedrive industriell landbruk ikke er den eneste måten, men omstillinger koster penger/ressurser og tar tid.  Industriell matproduksjon må vi ha, men den som andre industrier utvikler seg, og bra er det. 

Leste nå i lokalavisa, og fant denne artikkelen om en italiener som har startet pizzasjappe i Trondheim. https://trd.by/aktuelt/i/Orw8ek/her-har-det-aapnet-en-ny-pizzeria-i-trondheim

Alt borsett fra soppen skal importers fra Italia. Dette kan umulig være miljøvennelig, og jeg tror han fint kunne funnet alle ingrediensene i Norge med samme eller bedre kvalitet enn i Italia. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man trenger traktor, og man trenger kunstgjødsel. Men det kan jo være en elektrisk traktor, og kunstgjødsel som er fremstilt på en mer klimavennlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...