Gå til innhold

Fra høsten av kan du ikke lenger aktivere BankID på mobil


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (På 8.7.2022 den 17.27):

FaceID blir kanskje ansett som det sikreste, bare tipper her

Det er det nok, men jeg må si meg overrasket over at Android ikke har fått ordentlig biometrisk opplåsing ennå. Det trodde jeg var på plass for lenge siden, men må innrømme at jeg ikke følger veldig med på hva som skjer i Android-verden. Men da skjønner jeg enda mindre de som ikke fatter hvorfor folk velger iPhone, FaceID er jo helt gull og grunnen alene til at jeg byttet fra SE 2020 til 12 Mini.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Men da skjønner jeg enda mindre de som ikke fatter hvorfor folk velger iPhone, FaceID er jo helt gull og grunnen alene til at jeg byttet fra SE 2020 til 12 Mini.

Den kjenner deg ikke igjen med briller. Da må man slå inn en sekssifret kode istedenfor.

Åh, ja. Man kan legge til både munnbind og briller. https://support.apple.com/no-no/HT213062

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (2 timer siden):

Jeg hadde også det en gang i tida men brukte det aldri og slettet likså godt hele greia for å spare plass på mobilen 🙂

 

BankID på mobil var lagret på sim-kortet, så det var ikke noe du kunne slettet fra telefonen. Du tenker kanskje på en app for din mobil-bank? Den brukte nok fortsatt bank-id på mobil eller kodebrikke for å logge inn, men det er ikke det samme som det snakkes om i denne tråden.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 timer siden):

BankID på mobil var lagret på sim-kortet, så det var ikke noe du kunne slettet fra telefonen. Du tenker kanskje på en app for din mobil-bank? Den brukte nok fortsatt bank-id på mobil eller kodebrikke for å logge inn, men det er ikke det samme som det snakkes om i denne tråden.

Nei tenker ikke på appen for mobilbanken.
Den har jeg enda og har aldri brukt bank-id eller kodebrikke for å bruke den, kun en firesifret kode.
Brukte kun kodebrikka ved første gangs innlogging i mobilbanken.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Nei tenker ikke på appen for mobilbanken.
Den har jeg enda og har aldri brukt bank-id eller kodebrikke for å bruke den, kun en firesifret kode.
Brukte kun kodebrikka ved første gangs innlogging i mobilbanken.

Man bruker den for å autentisere seg i alt fra altinn,  helenorge, banker, skole/barnehage apper osv. Det er ikke noe tiltenkt brukt kun på telefon, men som en erstatning til den fysiske brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...