Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på kompensasjon hvis arbeidstid mindre enn 37,5 én uke?


Gjest 3afec...484

Anbefalte innlegg

Gjest 168f2...f9f skrev (16 timer siden):

Nei. 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

He, he.. Da gir jeg opp. Jeg er ikke mattegeni. Men trodde prosent var forståelig. Man får betalt 85% av sin 100% stilling, altså 85% av tiden man er på jobb. Man er på jobb 15% av tiden uten å få betalt. 

Mulig jeg nå går i fella på trolling siden dere poster anonymt??

F. eks. en butikk der man over tid vet at det ikke er kunder hele tiden, da kan en halvtime uten kunder være hviletid, da kan man sitte og slappe av.

Man har ikke krav på lønn for alle timer man må være fysisk på en arbeidsplass, dersom ikke alle timene er aktivt arbeid. 

100% ansettelse i 100% stilling, men kun utbetalt 85% lønn er noe som er sterkt mislikt av fagforbundene med fler. Det er 5 fagforeninger totalt i bildet som misliker valget men ikke kan forhindre dette.

Endringsoppsigelse er arbeidsgivers styringsrett. Hvis noen mener at totalt 5 ulike fagforbund tar feil her, så kan ikke jeg si noe om det.

Så for siste gang til innlegg med påstand om at 100% jobb alltid gir krav på 100% lønn: Nei. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere her poengterer så høres dette ut som en endringsoppsigelse hvor man blir forelagt en ny lønn (som da er 85% av opprinnelig lønn). 

Hvis det er tilfellet så Har man en ny lønn som er 100% (85% av gammel lønn) for 100% av tiden.

I praksis så blir man sagt opp, men blir ansatt på nytt i samme stilling med.lavere lønn. Alternativet er gjerne nedbemanning/konkurs.

Endret av Loko
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 timer siden):

Man har ikke krav på lønn for alle timer man må være fysisk på en arbeidsplass, dersom ikke alle timene er aktivt arbeid. 

Nei, du skal ha lønn for den tida du er tilgjengeleg for arbeidsgivar. Det er arbeidsmiljølova heilt klar på:

Sitat

§ 10-1.Definisjoner

(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.

(2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.

Det er altså opp til arbeidsgivar å bestemme kva du skal bruke tida på. Din del av arbeidsavtalen som tilsett er å sette din tid til disposisjon for arbeidsgivar. Så om du jobber på butikk med rolige tider så er det opp til arbeidagivar å gi deg andre oppgåver i den rolige tida, for du skal uansett ha betalt.

Einaste unntaket her er matpausa som kan være ubetalt fritid dersom arbeidstakaren fritt kan forlate arbeidsplassen i den tida eller dersom det er tilfredsstillande pauserom tilgjengeleg. Arbeidsgivar kan ikkje innføre anna fritid midt i arbeidsdagane ettersom arbeidsmiljølova også setter krav til minst 11 timar fri i mellom arbeidsperiodene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...