Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på kompensasjon hvis arbeidstid mindre enn 37,5 én uke?


Gjest 3afec...484

Anbefalte innlegg

Gjest 3afec...484

Fulltidsansatt med tariff. Kontrakt spesifiserer at "ordinær arbeidstid" er 37,5 timer per uke.
Kontrakt spesifiserer at lønn utbetales månedlig.

La oss si at en måned er 162,5 timer.

Hvis jeg kun får 34 timer med arbeid en uke, har jeg krav på kompensasjon for de resterende 3,5 timene jeg har gått glipp av, selv om jeg totalt den måneden jobbet 164 timer (pga overtid de andre ukene)?

Anonymous poster hash: 3afec...484

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Om du er 100% ansatt skal du ha 100% betalt. 

Nei. Det spørs om man jobber noen form for turnus osv. 

Er selv 100% ansatt og hadde 100% lønn. Nå har arbeidsgiver brukt styringsrett og vi (ansatte på gulvet) får nå 85% lønn i 100% stilling. Akseptert av alle fagforbund og lovlig.(Ganske jævlig å gå ned 60.000 i lønn i disse tider. Er i kommunal sektor og ikke så høy lønn fra før). 

Har du definert en skriftlig lovnad om å jobbe et angitt antall timer i måneden og ikke får det antallet, vil jeg koble inn fagforening. Merkelig kontrakt, om oppgitt lovnad om 37,5 timer i uken. Hva type bedrift er dette. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Nei. Det spørs om man jobber noen form for turnus osv. 

Er selv 100% ansatt og hadde 100% lønn. Nå har arbeidsgiver brukt styringsrett og vi (ansatte på gulvet) får nå 85% lønn i 100% stilling. Akseptert av alle fagforbund og lovlig. 

Har du definert en skriftlig lovnad om å jobbe et angitt antall timer i måneden og ikke får det antallet, vil jeg koble inn fagforening. 

Finnes såklart unntak, men dette hadde jo TS da blitt informert om.

Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f
plankeby skrev (56 minutter siden):

Er selv 100% ansatt og hadde 100% lønn. Nå har arbeidsgiver brukt styringsrett og vi (ansatte på gulvet) får nå 85% lønn i 100% stilling. Akseptert av alle fagforbund og lovlig. 

Hvordan? Hvorfor? 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f
Gjest 3afec...484 skrev (1 time siden):

Fulltidsansatt med tariff. Kontrakt spesifiserer at "ordinær arbeidstid" er 37,5 timer per uke.
Kontrakt spesifiserer at lønn utbetales månedlig.

La oss si at en måned er 162,5 timer.

Hvis jeg kun får 34 timer med arbeid en uke, har jeg krav på kompensasjon for de resterende 3,5 timene jeg har gått glipp av, selv om jeg totalt den måneden jobbet 164 timer (pga overtid de andre ukene)?

Anonymous poster hash: 3afec...484

Vanskelig å svare på når vi ikke kan se resten av kontrakten og om det står noe mer relevant der. Men i utgangspunktet har man rett til 100% av timene man har avtalt å arbeide og lønn for dem om det ikke finnes arbeid. 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f
Loko skrev (6 minutter siden):

Veldig mange bedrifter som har variasjon i arbeidsmengde pga feks sesong etc har "time banker" og sier at man har 100% stilling men med noe varierende timer pr mnd, men at det skal avregnes feks hver 6 mnd

Men dette må fortsatt være avtalt. Om ikke beskrevet i kontrakten så i en tariffavtale eller lokal avtale eller lignende. 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 timer siden):

Nei. Det spørs om man jobber noen form for turnus osv. 

Er selv 100% ansatt og hadde 100% lønn. Nå har arbeidsgiver brukt styringsrett og vi (ansatte på gulvet) får nå 85% lønn i 100% stilling. Akseptert av alle fagforbund og lovlig.(Ganske jævlig å gå ned 60.000 i lønn i disse tider. Er i kommunal sektor og ikke så høy lønn fra før). 

Har du definert en skriftlig lovnad om å jobbe et angitt antall timer i måneden og ikke får det antallet, vil jeg koble inn fagforening. Merkelig kontrakt, om oppgitt lovnad om 37,5 timer i uken. Hva type bedrift er dette. 

Jeg vil tro grunnlaget her er kollektiv avtale (med mulighet for oppsigelse eller endringsoppsigelse om man ikke aksepterte avtalen), ikke styringsrett. avtalt lønn er åpenbart ikke innenfor arbeidsgivers styringsrett å endre. 

Lenke til kommentar
Gjest 3afec...484 skrev (På 4.7.2022 den 15.20):

Fulltidsansatt med tariff. Kontrakt spesifiserer at "ordinær arbeidstid" er 37,5 timer per uke.
Kontrakt spesifiserer at lønn utbetales månedlig.

La oss si at en måned er 162,5 timer.

Hvis jeg kun får 34 timer med arbeid en uke, har jeg krav på kompensasjon for de resterende 3,5 timene jeg har gått glipp av, selv om jeg totalt den måneden jobbet 164 timer (pga overtid de andre ukene)?

Anonymous poster hash: 3afec...484

Det vanlegaste er å gjennomsnittsberekne arbeidstida med mindre du har avtale på noko anna. Dette kan f. eks være der du leverer timeliste eller stempling og så blir månedslønna kalkulert utifrå oppgitte timar. Med 100% stilling og 37,5 timers veke er det vanlegast at du får den same lønna kvar månad, pluss eventuell meirarbeid eller overtid. 

Så med mindre du opplever å få jobbe mindre enn det du har avtalt så ville eg ikkje gjort meg så vanskeleg på akkurat dette. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 4.7.2022 den 16.00):

Nei. Det spørs om man jobber noen form for turnus osv. 

Er selv 100% ansatt og hadde 100% lønn. Nå har arbeidsgiver brukt styringsrett og vi (ansatte på gulvet) får nå 85% lønn i 100% stilling. Akseptert av alle fagforbund og lovlig.(Ganske jævlig å gå ned 60.000 i lønn i disse tider. Er i kommunal sektor og ikke så høy lønn fra før). 

Har du definert en skriftlig lovnad om å jobbe et angitt antall timer i måneden og ikke får det antallet, vil jeg koble inn fagforening. Merkelig kontrakt, om oppgitt lovnad om 37,5 timer i uken. Hva type bedrift er dette. 

Som også Herr Brun sier så har ikke arbeidsgiver i kommunal sektor styringsrett på lønn. Om du lå rundt 400k før nedjusteringen så er du enten ufaglært med høy ansiennitet eller fagarbeider med middels ansiennitet. Med mindre vi snakker om Oslo kommune så har ikke kommunen anledning til å gi lavere lønn enn det som står i garantilønnstabellen i hovedtariffavtalen. Jeg kjenner jeg ble ganske nysgjerrig på hva som har skjedd her så send meg gjerne en PM om du føler for å utbrodere.

Dersom dere (av en eller annen merkelig grunn) er blitt justert ned i lønn, men ikke stilling, så er vel ny lønn er fremdeles 100 %, men beløpet er lavere. Litt det samme som at ny lønn etter lønnsoppgjøret ikke er 102,7 %, men fremdeles 100 %.

Lenke til kommentar
Gjest 6059d...dba

Hos oss beregnes timeantallet per uke.

Det vil si at om en skal få overtidsbetalt må timeantallet overstige 37,5 timer i uken, det blir ikke overtid om en jobber 3,5 timer ekstra på onsdag for så å gå hjem til lunsj på fredag.

Det vil også si at om det er lite arbeid og en blir bedt om å gå hjem tidlig en dag, så får en allikevel betalt for 37,5 timer den uken. Her er det imidlertid en forskjell på å spørre om å få gå hjem og å bli bedt om å gå hjem.

Anonymous poster hash: 6059d...dba

Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f
Gjest 6059d...dba skrev (1 time siden):

Hos oss beregnes timeantallet per uke.

Det vil si at om en skal få overtidsbetalt må timeantallet overstige 37,5 timer i uken, det blir ikke overtid om en jobber 3,5 timer ekstra på onsdag for så å gå hjem til lunsj på fredag.

Det vil også si at om det er lite arbeid og en blir bedt om å gå hjem tidlig en dag, så får en allikevel betalt for 37,5 timer den uken. Her er det imidlertid en forskjell på å spørre om å få gå hjem og å bli bedt om å gå hjem.

Anonymous poster hash: 6059d...dba

Om du jobber 3,5t ekstra når en normal dag har 7,5t så ender du opp med en dag på 11 timer. AML setter en begrensning på 9 timer før det skal overtidsbetales. 

Det kan avtales utvidede arbeidsdager og ordninger på spesielle vilkår, så gitt trådens tema og innhold hadde det vært greit å opplyse hvilken avtale som er gjort hos dere. 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (3 timer siden):

Som også Herr Brun sier så har ikke arbeidsgiver i kommunal sektor styringsrett på lønn. Om du lå rundt 400k før nedjusteringen så er du enten ufaglært med høy ansiennitet eller fagarbeider med middels ansiennitet. Med mindre vi snakker om Oslo kommune så har ikke kommunen anledning til å gi lavere lønn enn det som står i garantilønnstabellen i hovedtariffavtalen. Jeg kjenner jeg ble ganske nysgjerrig på hva som har skjedd her så send meg gjerne en PM om du føler for å utbrodere.

Dersom dere (av en eller annen merkelig grunn) er blitt justert ned i lønn, men ikke stilling, så er vel ny lønn er fremdeles 100 %, men beløpet er lavere. Litt det samme som at ny lønn etter lønnsoppgjøret ikke er 102,7 %, men fremdeles 100 %.

Mitt eksempel var et innspill på at 100% stilling ikke MÅ bety 100% lønn. 

Mulig ordet styringsrett er feil begrep. I mitt tilfelle er det stor økonomisk krise i kommunen og ansatte på gulvet i min avdeling fikk da endringsoppsigelse. Altså at alle folk en oppsigelse og samtidig ny kontrakt der lønna er 85% i 100% stilling. 4-5 fagforeninger misliker dette, men det er lovlig. Det prentes inn gang på gang at vi må spare x millioner. Derfor jeg brukte ordet styringsrett, mulig det er feil begrep i arbeidsrett. 

Selv om man trenger folka, så vet arbeidsgiver at det er overskudd av utdannede som vil ta stillingen, selv med 85% lønn. Det er ofte kø av folk som tar jobber med lønn langt under det man burde ha med sin utdannelse. Man får lønn etter hva som er etterspurt, ikke etter utdannelse. 

Dette er selvsagt meget upopulært. Lignende er også omtalt i Fagblader. Da dette også påvirker pensjon, da det rapporteres inn lønnsprisenten, altså 85%.

Jeg vet ikke nok om bruken av endringsoppsigelse, nytt for meg også. Det er et helvete og noe av det styggeste en arbeidsgiver kan gjøre etter min mening. Man føler seg som en dritt. Resultatet er jo at alle ser etter annen jobb osv.

Som sagt, dette er litt utenfor tråden og var en respons på et innlegg som kan oppfattes som at  100% stilling alltid er lik 100% lønn.

Ikke spør meg mer om dette. Jeg er ingen ekspert på dette. Timelønn er den samme, men 85% utbetaling. Et innlegg som dette kan også være ugreit da man bryter en arbeidsgivers policy på negativ omtale og opptreden på nett om det kan lenkes til navngitt arbeidsplass.

Arbeidsgiver kan gå rett på endringsoppsigelse, så slipper man å involvere ansatte osv på noen måte. 

Limte inn noe under her, se to lenker, så får noen her litt mer svar. Tror noen uttaler seg litt raskt her inne. 

Om arbeidsgivers styringsrett

Arbeidsavtalen begrenser arbeidsgivers styringsrett. Betydelige eller vesentlige endringer kan ikke skje uten at partene blir enige om å inngå en ny avtale, eller ved at arbeidsgiver gjennomfører en formell oppsigelse - en endringsoppsigelse.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

https://www.arbeidsmiljo.no/har-du-fatt-tilbud-om-endringsoppsigelse/

Minner på trådstarter sitt innlegg videre i forumet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f
plankeby skrev (2 timer siden):

Mitt eksempel var et innspill på at 100% stilling ikke MÅ bety 100% lønn. 

Mulig ordet styringsrett er feil begrep. I mitt tilfelle er det stor økonomisk krise i kommunen og ansatte på gulvet i min avdeling fikk da endringsoppsigelse. Altså at alle folk en oppsigelse og samtidig ny kontrakt der lønna er 85% i 100% stilling. 4-5 fagforeninger misliker dette, men det er lovlig. Det prentes inn gang på gang at vi må spare x millioner. Derfor jeg brukte ordet styringsrett, mulig det er feil begrep i arbeidsrett. 

Selv om man trenger folka, så vet arbeidsgiver at det er overskudd av utdannede som vil ta stillingen, selv med 85% lønn. Det er ofte kø av folk som tar jobber med lønn langt under det man burde ha med sin utdannelse. Man får lønn etter hva som er etterspurt, ikke etter utdannelse. 

Dette er selvsagt meget upopulært. Lignende er også omtalt i Fagblader. Da dette også påvirker pensjon, da det rapporteres inn lønnsprisenten, altså 85%.

Jeg vet ikke nok om bruken av endringsoppsigelse, nytt for meg også. Det er et helvete og noe av det styggeste en arbeidsgiver kan gjøre etter min mening. Man føler seg som en dritt. Resultatet er jo at alle ser etter annen jobb osv.

Som sagt, dette er litt utenfor tråden og var en respons på et innlegg som kan oppfattes som at  100% stilling alltid er lik 100% lønn.

Ikke spør meg mer om dette. Jeg er ingen ekspert på dette. Timelønn er den samme, men 85% utbetaling. Et innlegg som dette kan også være ugreit da man bryter en arbeidsgivers policy på negativ omtale og opptreden på nett om det kan lenkes til navngitt arbeidsplass.

Arbeidsgiver kan gå rett på endringsoppsigelse, så slipper man å involvere ansatte osv på noen måte. 

Limte inn noe under her, se to lenker, så får noen her litt mer svar. Tror noen uttaler seg litt raskt her inne. 

Om arbeidsgivers styringsrett

Arbeidsavtalen begrenser arbeidsgivers styringsrett. Betydelige eller vesentlige endringer kan ikke skje uten at partene blir enige om å inngå en ny avtale, eller ved at arbeidsgiver gjennomfører en formell oppsigelse - en endringsoppsigelse.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

https://www.arbeidsmiljo.no/har-du-fatt-tilbud-om-endringsoppsigelse/

Minner på trådstarter sitt innlegg videre i forumet. 

Det du linker til motsier jo dine egne påstander. 

Du har heller ikke 85% lønn om du har fått og godtatt en endringsoppsigelse der lønn er den eneste endringen. Du har 100% av en ny lønn... 

 

Endringsoppsigelsen du prøver å forklare virker uansett noe som virker shady, men jeg går ut i fra at det er lov om man legger "bedriftens" økonomi til grunn. Om du er i kommunen kan de uansett ikke lønne dere under tariff så da må dere jo ha hatt en bedre avtale i utgangspunktet. Eventuelt så klarer du rett og slett ikke, eller ønsker ikke, å formidle hva som har skjedd riktig. 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Lenke til kommentar
Gjest 168f2...f9f skrev (13 timer siden):

Det du linker til motsier jo dine egne påstander. 

Du har heller ikke 85% lønn om du har fått og godtatt en endringsoppsigelse der lønn er den eneste endringen. Du har 100% av en ny lønn... 

Anonymous poster hash: 168f2...f9f

Jeg prater ikke som en advokat, med juss språk. Man får 100% lønn for 85% av tiden man jobber og ingen lønn for de resterende timene. Er det bedre forklart? Man får lønn for 85% av tiden man er på arbeidsplassen. Tror du bare velger å misforstå litt nå.

Før var det 100% lønn for 100% av arbeidstiden. Nå 100% lønn for 85% av 100% arbeidstid. Man er på jobb like mange timer både før og etter endringsoppsigelsen. 

Det er uvanlig å ha bedre avtale enn tariff på gulvet i en kommune. Man få lønn etter hva som utlyses, man får ikke mer lønn fordi man er overkvalifisert til stillingen. Akkurat dette vet mange arbeidstakere å utnytte. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 9.7.2022 den 9.54):

Før var det 100% lønn for 100% av arbeidstiden. Nå 100% lønn for 85% av 100% arbeidstid. Man er på jobb like mange timer både før og etter endringsoppsigelsen. 

Dette blir det samme. Det er tvilsomt at du er pålagt å jobbe 15% ubetalt, for det er i alle fall ikkje lov. 

Det som må ha skjedd er at du har fått ei endringsoppseiing der du fekk valget mellom å enten gå ned 15% i lønn, eller å bli oppsagt om du ikkje gjekk med på den nye og dårlegare arbeidsavtalen. 

Det einaste eg ikkje får til å stemme er korleia arbeidsgivar lovleg har fått til dette dersom du og dei andre tilsette frå før hadde lavaste tarifflønn. Ein arbeidsgivar med tariffavtale er forplikta til å minimum betale tarifflønn. Lavaste tarifflønn er ei garantilønn, så arbeidsgivar kan betale meir enn dette. Det er rett som du seier at du får ikkje meir lønn på bakgrunn av kvalifikasjonar som ikkje trengs i stillinga, men det er forholdsvis vanleg å tilby meir i lønn på bakgrunn av lokal konkurranse på arbeidskraft, lokale avtalar, og liknande. 

Om det stemmer at du må jobbe 100% for 85% (uavhengig av om det er mindre lønn per time eller ved at du jobbar dei siste timane gratis) så vil det være eit klart tariffbrudd som bør påklagast. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...