Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statens Innkrevere (SISMO)


Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som vet hvor lenge Sismo kan holde på å kreve inn penger av folk, spesielt med tanke på foreldelsesloven. Er Sismo unntatt denne loven/eller om det er andre unntak fra denne loven som trer i kraft på               visse tidspunkt. Tenker her spesielt på studielån fra Lånekassen som er blitt overført til Sismo pga. mislighold.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (39 minutter siden):

Er det noen her inne som vet hvor lenge Sismo kan holde på å kreve inn penger av folk, spesielt med tanke på foreldelsesloven. Er Sismo unntatt denne loven/eller om det er andre unntak fra denne loven som trer i kraft på               visse tidspunkt. Tenker her spesielt på studielån fra Lånekassen som er blitt overført til Sismo pga. mislighold.

Utlegg/intet til utlegg avbryter foreldelsesfristen og forlenger den med 10 år. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 minutter siden):

Du mener vel foreldelse på pengelån inkl. avbrytelse av foreldelse, ikke?

Hæ? Jeg mener at foreldelsesfristen på pengelån er 10 år. Etter 9 år og 11 måneder vil et utlegg forlenge foreldelsesfristen med ytterligere 10 år. Rinse and repeat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikke akkurat det det spørres etter her, men studielån kan inngå i gjeldsordning etter overføring til SISMO, i motsetning til en del andre krav som inndrives derfra. Ved uførhet kan også lånetaker søke om sletting av deler eller hele studielånet. Tenkte bare nevne det, da det kan være aktuelt for enkelte som ikke greier betjene studielånet.

Lenke til kommentar

Kaster meg inn i tråden pga. har relevant spørsmål som egentlig aldri er blitt avklart (sorry hvis det ser ut som jeg kaprer tråden, men jeg tror det er relevant).

Bakgrunn: For ca halvannet år siden "vant" jeg i en sak mot en privat aktør med et ugrunnet pengekrav (jeg har en tråd om dette postet her, har dog ikke lenken for hånd for øyeblikket). Med "vant" så mener jeg i den forstand at aktøren hadde solgt kravet to ganger til andre inndrivingsfirmaer, og inndrivingsfirma nr. 2 valgte å forkaste hele kravet (fordi jeg hadde tydeligvis overbevist inndrivingsfirma 2 om at aktøren ikke hadde et reélt krav) hvorpå aktøren i mail skrev klart og tydelig at saken var ute av verden for deres del.

Spørsmålet: Kan jeg risikere at aktøren enellerannen gang i fremtiden tar kontakt med nytt krav (dvs. selge kravet til et tredje inndrivingsfirma) ?

Eller sagt på en annen måte - Kan aktøren på lovlig vis fortsette å selge et pengekrav til inndrivingsfirmaer, selv mange år etter at de selv har skrevet at "saken er over for deres del" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...