Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte vindusheis i golf V


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vindusheisen har gått. Vinduet går hverken opp eller ned, men hører en lyd i døra. Tenkte å prøve å bytte denne selv da verkstedet skulle ha 5000 for bytte.

Har sett litt på nettet hvor de selger denne delen, men prisen varierer mye. Kan jeg bestille denne for eks? her  eller denne her?

Og hvordan ser jeg hva som er riktig? Alle passer med reg nummer.

Sett noen videoer på youtube, tror jeg skulle klart å bytte, aner ikke hva slags verktøy som kreves eller hvor langt tid en slik jobb tar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å ta av dørpanelet og evt. heis/motor og finn mer nøyaktig hva som er galt før du bestiller deler. Finnes flere videoer det ute som viser hvordan demontere panel og vindusheis. Delene har normalt/oftest et delenummer påklistret eller stanset inn, bruk disse for å sikre deg at du får bestilt  korrekte deler. Delen du linker til hos skruvat er uten motor men det antar jeg at du var klar over(?)

Lenke til kommentar
NoBo skrev (12 minutter siden):

Start med å ta av dørpanelet og evt. heis/motor og finn mer nøyaktig hva som er galt før du bestiller deler. Finnes flere videoer det ute som viser hvordan demontere panel og vindusheis. Delene har normalt/oftest et delenummer påklistret eller stanset inn, bruk disse for å sikre deg at du får bestilt  korrekte deler. Delen du linker til hos skruvat er uten motor men det antar jeg at du var klar over(?)

Takk for svar :)

Jeg er ganske sikker på at motoren fortsatt fungerer på min vindusheis , hører den går, men kan jo være noe feil med den selv om. Ja, så de delen jeg linka til var uten motor.
Om jeg bestiller en vindusheis som er til golf 5, venstre side fordør så bør den jo passe? Eller tenker du at det er små variasjoner? Delen som sitter i døra nå er jo orginaldel, vil ikke den ha ulik delnummer en generiske deler?

 

Lenke til kommentar

Tarzan, gjør som NoBo skriver og ta av panelet og se hva som er galt. Er som regel ganske enkelt å ta av, skruer er kanskje bak plastdeksler du bare vipper av (kjenner ikke til nøyaktig hvordan det er på din bil).

Kan være så enkelt som at noe har hoppet av, kommet ut av posisjon eller lignende, da er det bare å sette det på plass og så ferdig. I verste fall må du bestille "noe", men vanskelig å si hva "noe" er uten å vite hva som er galt. 

Lenke til kommentar
el_cash skrev (13 minutter siden):

Tarzan, gjør som NoBo skriver og ta av panelet og se hva som er galt. Er som regel ganske enkelt å ta av, skruer er kanskje bak plastdeksler du bare vipper av (kjenner ikke til nøyaktig hvordan det er på din bil).

Kan være så enkelt som at noe har hoppet av, kommet ut av posisjon eller lignende, da er det bare å sette det på plass og så ferdig. I verste fall må du bestille "noe", men vanskelig å si hva "noe" er uten å vite hva som er galt. 

Skal gjøre det. En kompis som er mekaniker så på den og sa at det var vindusheisen som måtte byttes, men han har ikke skrudd opp å sett. Verkstedet mente det samme da jeg pratet med de.  Den har vært litt kødden, så kan jo hende det er som du sier at noe har hoppet ut av spor, det skjer noe inne i døra når jeg prøver å heve/senke vinduet. Det vinduet har også vært litt køddent i det siste.

Bilen er 17 år, så at heisen er sliten tror jeg. Vet de plastdelene blir ganske så porøse, er derfor jeg kunne tenkt jeg å bestilt så med en gang så jeg slipper å skru opp så mange ganger, for jeg tenker det er like greit å bytte med en gang. Jeg må dra et sted for å skru opp døra, kan ikke gjøre det hjemme pga borettslagsreglene her.
 

Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (31 minutter siden):

Om jeg bestiller en vindusheis som er til golf 5, venstre side fordør så bør den jo passe? Eller tenker du at det er små variasjoner? Delen som sitter i døra nå er jo orginaldel, vil ikke den ha ulik delnummer en generiske deler

Aldri ta noe for gitt når det gjelder deler og bil. Det kan være ulike underleverandører, revisjoner etc. som gjør at det selv innenfor samme årsmodell kan være ulike deler som (i verste fall) ikke passer over ens. (Større) deler fra Golf V passer mest sannsynlig ikke, selv om din bil vel er av de siste IV produsert. Når er bilen registrert første gang?

Så lenge det er greit å returnere deler som ikke passer (sjekk vilkårene, noen krever uåpnet vare/emballasje) kan du selvfølgelig kjøpe 🙃

Et tips er å kikke på delekataloger online, eks. denne fra 7zap, det er både bilder, originale delenumre og forslag til alternativer fra tredjepart.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (39 minutter siden):

Aldri ta noe for gitt når det gjelder deler og bil. Det kan være ulike underleverandører, revisjoner etc. som gjør at det selv innenfor samme årsmodell kan være ulike deler som (i verste fall) ikke passer over ens. (Større) deler fra Golf V passer mest sannsynlig ikke, selv om din bil vel er av de siste IV produsert. Når er bilen registrert første gang?

Så lenge det er greit å returnere deler som ikke passer (sjekk vilkårene, noen krever uåpnet vare/emballasje) kan du selvfølgelig kjøpe 🙃

Et tips er å kikke på delekataloger online, eks. denne fra 7zap, det er både bilder, originale delenumre og forslag til alternativer fra tredjepart.

Skjønner, takk for forklaring : )Jeg har golf 5, ikke 4 ;)
Den er førstegangsregistrert i 2007.

Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (1 time siden):

Jeg har golf 5, ikke 4 ;)
Den er førstegangsregistrert i 2007

Haha, ja, fikk det (Golf IV) ikke helt til å stemme med alderen du oppga lenger opp men vet ikke helt hvor jeg fikk Golf IV fra 🤔

Tarzan93 skrev (3 timer siden):

Bilen er 17 år

(‘Bil-år er ikke som andre år’ 2022 -17 =?)

Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 timer siden):

Haha, ja, fikk det (Golf IV) ikke helt til å stemme med alderen du oppga lenger opp men vet ikke helt hvor jeg fikk Golf IV fra 🤔

(‘Bil-år er ikke som andre år’ 2022 -17 =?)

haha, sorry. Det er jeg som grovregna veldig på det. Den er 15 år, var vel mest for å rettferdigjøre for meg selv at jeg ikke gadd i kaste bort 5000 for en bil så er rusten og sliten , og tenkte at det var litt eldre enn den er . Så med din regning hadde det vært en golf 4 ;)  Men altså 15 år gammel bil ;)

 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Kfo skrev (1 time siden):

Hei, fant du ut av hva som var galt? Har samme problemet. Hører det klikker i døra når jeg prøver å kjøre vinduet opp/ned. Tenker det er vindusheismotoren. 

Fun fact: På Golf 5 så kan man faktisk skru av den utvendige dørplata (metallet), så har man panoramautsikt til hele vindushevermekanismen:

image.thumb.jpeg.9723204bd61171704fe52187fbe3693d.jpeg

Hvorvidt det er korrekt å demontere fra utsiden hvis man faktisk skal reparere vindushevermekanismen vet jeg ikke, men tenkte uansett det var en artig detalj å dele. Har ikke sett det før på en moderne masseprodusert bil. 

 

 

Lenke til kommentar
Kfo skrev (6 timer siden):

Hei, fant du ut av hva som var galt? Har samme problemet. Hører det klikker i døra når jeg prøver å kjøre vinduet opp/ned. Tenker det er vindusheismotoren. 

I min bil var det selve hevemekanismen som gikk for tungt så motoren ikke klarte å bevege den. Byttet mekanismen og ble bra etter det. En Audi A5

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...