Gå til innhold

Ti år etter at den norske dronen ble operativ, skal den omsider rulles ut bredt i Forsvaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Black hornet er sikkert kvalitet tvers gjennom, men jeg er skeptisk til om den er verd 2 millioner kroner stykket. Den er antagelig ganske overpriset og kunne nok vært produsert med formålstjenelig kvalitet til en brøkdel av prisen. Masseproduksjon og høye kvanta har en egen militær verdi som er lett å overse.

Det er en grunn til at Norges bilpark på 2,9 millioner av ymse kvalitet ikke kan erstattes av 100 000 stk Ferrarier selv om totalverdien skulle bli lik. Vi trenger bare godt nok, for våre varierende behov. Black hornet virker å være en slik Ferrari, dessverre uten konkurranse fra store kvanta av små god nok-droner.

Om noen fra produsenten av Black Hornet leser dette, vurder en masseproduksjonslinje for en enklere billigutgave, før noen andre tar det markedet fra dere og avanserer med en pro-ugave som går rett i strupen på Black Hornet, uten at dere kan respondere mot de økonomiske musklene de får fra billigutgaven. I stedet for å tenke kanibalisering, tenk at det er bedre å ha begge markeder, enn å miste det ene benet dere står på. Hvis dere har hørt om big mac-teorien, utvid til 4 kvalitetsvarianter, der 1-2 av de er irrelevante valg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Simen1 said:

Black hornet er sikkert kvalitet tvers gjennom, men jeg er skeptisk til om den er verd 2 millioner kroner stykket. Den er antagelig ganske overpriset

Første avrop på kontrakten er på 96 milioner kroner, 80% av systemene går til hæren som får 252. Dvs (96*0,8)/252 = 0,30 millioner per drone, så en brøkdel av 2 millioner. Fortsatt dyrt selv om du får to for 300k nok, men antagelig mer nyttig enn en dji drone til 5k som sender all også flyinfo til kina (ryktes at de gjør det i ukraina)

Lenke til kommentar
ExuZ skrev (11 minutter siden):

men antagelig mer nyttig enn en dji drone til 5k som sender all også flyinfo til kina (ryktes at de gjør det i ukraina)

Ok, jeg bommet på prisanslaget. Men DJI produserer ikke militære droner.

"dessverre uten konkurranse fra store kvanta av små god nok-droner." Militær sikkerhet på kommunikasjonen er nå et minstemål.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 21.6.2022 den 21.00):

Ok, jeg bommet på prisanslaget. Men DJI produserer ikke militære droner.

"dessverre uten konkurranse fra store kvanta av små god nok-droner." Militær sikkerhet på kommunikasjonen er nå et minstemål.

No var det vel ei nyhendesak for ei tid tilbake om at DJI visstnok skulle slutte å selgje droner i Russland og Ukraina for å forhindre "militær bruk". 

https://www.reuters.com/technology/chinese-drone-maker-dji-suspends-business-activities-russia-ukraine-2022-04-26/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...