fluffykattepus Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober (endret) On 10/14/2025 at 6:38 PM, DukeRichelieu said: Om vi ser bort fra de meget pene lønnsbetingelsene - er det ekstremt vanskelig å få en remote jobb i USA som nordmann? Hm, det kan være vrient ettersom mange selskaper i bransjen foretrekker å ha folk til stede på kontoret (av delvis skattemessige årsaker, om jeg husker rett), og når de tillater remote-arbeid er det gjerne begrenset til statene. Men med det sagt så er det fremdeles enorm etterspørsel etter kompetente folk, og oddsene er kanskje bedre enn man skulle trodd. Jeg er selv involvert på ansettelsessiden og merker at de fleste kandidatene jeg får fra rekrutteringsbyråer sjelden lever opp til CVene sine (kan være at dette er en amerikansk greie, men folk smører utrolig tykt på). Derimot har kandidater fra twitter med et par hundre følgere og anime-profilbilde ofte vært urimelig gode. Med andre ord tror jeg bare det er et spørsmål om tid før tilbudene renner inn, gitt at man er "åpenbart kompetent" og gjør seg selv synlig på et eller annet vis. On 10/14/2025 at 6:38 PM, DukeRichelieu said: Kult. Kontakter og nettverking er nok undervurdert. Når du skriver tweets om fritidsprosjekter snakker vi da om koding på fritiden? Mer eller mindre. Jeg jobbet tidligere for et lite konsulentselskap i Oslo og satte på et prosjekt som var noenlunde AI-relatert. Det ga meg litt tid til å lese research-papirer på jobb, men stort sett jobbet jeg med disse prosjektene på fritiden. Til å begynne med kjøpte jeg et RTX 4090 kort så jeg kunne leke litt med Stable Diffusion modellene som nylig hadde kommet ut (dvs. sent i 2022), og etterhvert som jeg plukket opp en interesse for ML kjøpte jeg enda et 4090 kort med formål om å kunne trene større modeller og samtidig eksperimentere med diverse paralleliseringsteknikker. Jeg holdt på med dette i cirka et år, hvor all fritiden gikk i å lese papirer, jobbe med prosjekter, og å prate med ML-interesserte på Discord. Sent i 2023 bestemte jeg meg for å coinflippe karrieren, så jeg sa opp konsulentjobben og var følgelig arbeidsledig fra Januar 2024. På dette punktet hadde jeg funnet en liten gruppe på Discord som var interessert i å starte et ML-forskningsprosjekt, og vi hadde på et eller annet vis sikret en del GPU-timer fra LAION til å kunne gjennomføre det. De neste 5 månedene gikk i dette prosjektet, og det var noen svært spontane tweets om prosjektet som direkte førte til det første jobbtilbudet. Endret 15. oktober av fluffykattepus 2
DukeRichelieu Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober fluffykattepus skrev (5 timer siden): Mer eller mindre. Jeg jobbet tidligere for et lite konsulentselskap i Oslo og satte på et prosjekt som var noenlunde AI-relatert. Det ga meg litt tid til å lese research-papirer på jobb, men stort sett jobbet jeg med disse prosjektene på fritiden. Til å begynne med kjøpte jeg et RTX 4090 kort så jeg kunne leke litt med Stable Diffusion modellene som nylig hadde kommet ut (dvs. sent i 2022), og etterhvert som jeg plukket opp en interesse for ML kjøpte jeg enda et 4090 kort med formål om å kunne trene større modeller og samtidig eksperimentere med diverse paralleliseringsteknikker. Jeg holdt på med dette i cirka et år, hvor all fritiden gikk i å lese papirer, jobbe med prosjekter, og å prate med ML-interesserte på Discord. Sent i 2023 bestemte jeg meg for å coinflippe karrieren, så jeg sa opp konsulentjobben og var følgelig arbeidsledig fra Januar 2024. På dette punktet hadde jeg funnet en liten gruppe på Discord som var interessert i å starte et ML-forskningsprosjekt, og vi hadde på et eller annet vis sikret en del GPU-timer fra LAION til å kunne gjennomføre det. De neste 5 månedene gikk i dette prosjektet, og det var noen svært spontane tweets om prosjektet som direkte førte til det første jobbtilbudet. Veldig kult. Slik du beskriver deg selv er du jo alt annet enn en gjennomsnittlig IT-konsulent. 2
Gratax Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober On 10/15/2025 at 4:11 PM, fluffykattepus said: Hm, det kan være vrient ettersom mange selskaper i bransjen foretrekker å ha folk til stede på kontoret (av delvis skattemessige årsaker, om jeg husker rett), og når de tillater remote-arbeid er det gjerne begrenset til statene. Men med det sagt så er det fremdeles enorm etterspørsel etter kompetente folk, og oddsene er kanskje bedre enn man skulle trodd. Jeg er selv involvert på ansettelsessiden og merker at de fleste kandidatene jeg får fra rekrutteringsbyråer sjelden lever opp til CVene sine (kan være at dette er en amerikansk greie, men folk smører utrolig tykt på). Derimot har kandidater fra twitter med et par hundre følgere og anime-profilbilde ofte vært urimelig gode. Med andre ord tror jeg bare det er et spørsmål om tid før tilbudene renner inn, gitt at man er "åpenbart kompetent" og gjør seg selv synlig på et eller annet vis. Mer eller mindre. Jeg jobbet tidligere for et lite konsulentselskap i Oslo og satte på et prosjekt som var noenlunde AI-relatert. Det ga meg litt tid til å lese research-papirer på jobb, men stort sett jobbet jeg med disse prosjektene på fritiden. Til å begynne med kjøpte jeg et RTX 4090 kort så jeg kunne leke litt med Stable Diffusion modellene som nylig hadde kommet ut (dvs. sent i 2022), og etterhvert som jeg plukket opp en interesse for ML kjøpte jeg enda et 4090 kort med formål om å kunne trene større modeller og samtidig eksperimentere med diverse paralleliseringsteknikker. Jeg holdt på med dette i cirka et år, hvor all fritiden gikk i å lese papirer, jobbe med prosjekter, og å prate med ML-interesserte på Discord. Sent i 2023 bestemte jeg meg for å coinflippe karrieren, så jeg sa opp konsulentjobben og var følgelig arbeidsledig fra Januar 2024. På dette punktet hadde jeg funnet en liten gruppe på Discord som var interessert i å starte et ML-forskningsprosjekt, og vi hadde på et eller annet vis sikret en del GPU-timer fra LAION til å kunne gjennomføre det. De neste 5 månedene gikk i dette prosjektet, og det var noen svært spontane tweets om prosjektet som direkte førte til det første jobbtilbudet. Veldig kult! Kan jeg spør om det var i 2022 du startet å interessere deg i ML, Eventuelt hva hadde du av fritidsinteresser før du begynte å se på ML/AI? Hvor ville DU anbefalt noen å starte?
fluffykattepus Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober 59 minutes ago, Gratax said: Kan jeg spør om det var i 2022 du startet å interessere deg i ML, Eventuelt hva hadde du av fritidsinteresser før du begynte å se på ML/AI? Jeg har fulgt med på ML litt av og på siden jeg begynte å studere i 2016, men det var ikke før tidlig 2023 at jeg tok en ordentlig interesse. Grunnen til at det tok så lang tid var at jeg før det hadde en oppfatning om at mye av feltet var lite rigorøst og fylt med griftere (noe som i grunn viste seg å være forholdsvis sant). Før jeg begynte å jobbe med ML på fritiden slet jeg periodevis med burnout og gjorde derfor ikke mye utviklingsrelatert på fritiden, men stort sett likte/liker jeg å fikle med ytelsesoptimering og diverse problemer som f.eks Project Euler. 59 minutes ago, Gratax said: Hvor ville DU anbefalt noen å starte? Gitt at en har tilstrekkelige forkunnskaper ville jeg bare hoppet i det: Finn på prosjekter som strekker seg litt (men ikke for langt) forbi nåværende evner og prøv å gjennomføre dem. Gjenta prosessen mange ganger. Personlig føler jeg at jeg lærer mye av å bygge ting "fra bunnen av", og mitt første ML-prosjekt var å skrive en diffusion-trener fra scratch (naturligvis med andre kodebaser som referanse). For noe mer guidet kan man eventuelt prøve seg på videoene til Karpathy (har ikke sett på dem selv) eller fast.ai (har ikke brukt denne selv, men kjenner en som likte den godt og nå driver sin egen startup). 1
Gjest fb6e1...68e Skrevet søndag kl 18:12 Skrevet søndag kl 18:12 Er lønnen i de største konsulentselskapene i Norge begrenset til til 1 mill? Jeg sjekket flere på GlassDoor og jeg ser ingen som har rapportert over 1 mill i lønn Anonymous poster hash: fb6e1...68e
ps5 Skrevet søndag kl 20:08 Skrevet søndag kl 20:08 (endret) 2 hours ago, Guest fb6e1...68e said: Er lønnen i de største konsulentselskapene i Norge begrenset til til 1 mill? Jeg sjekket flere på GlassDoor og jeg ser ingen som har rapportert over 1 mill i lønn Anonymous poster hash: fb6e1...68e Skal du noe særlig over millionen må du enten være partner eller eie noe eget. Begge deler er ikke spesielt enkelt men går an å legge på fremtidsplanene. Mindre prosentbaserte konsulentselskap kan bringe deg litt høyere men der er nok også inngangsporten trang for tiden, og du konkurrerer i samme marked som selvstendige. Endret søndag kl 20:15 av ps5
Gjest 21838...8dd Skrevet søndag kl 20:51 Skrevet søndag kl 20:51 Synes det er artig å se så mange titler og ulikheter som finnes i IT-bransjen. Selv ser jeg på IT fra min bakgrunn som programmerer. Til nøds nettverk, et spøkefullt spark til den rettningen på ingeniørskolen. Men her snakkes det om "cloud engineer" og "Team-lead integrasjoner". Hva er alt dette? Jeg programmerer og fikler med cloud, nettverk, database, statistikk og integrasjoner. Kanskje system utvikler? Dataingeniør? Men så kommer det plutselig noen med fagbrev og tjener en million mer. Hadde vært artig å få litt mer innblikk i hva som skjuler seg bak alle disse titlene. Anonymous poster hash: 21838...8dd
ps5 Skrevet søndag kl 20:55 Skrevet søndag kl 20:55 3 minutes ago, Guest 21838...8dd said: Synes det er artig å se så mange titler og ulikheter som finnes i IT-bransjen. Selv ser jeg på IT fra min bakgrunn som programmerer. Til nøds nettverk, et spøkefullt spark til den rettningen på ingeniørskolen. Men her snakkes det om "cloud engineer" og "Team-lead integrasjoner". Hva er alt dette? Jeg programmerer og fikler med cloud, nettverk, database, statistikk og integrasjoner. Kanskje system utvikler? Dataingeniør? Men så kommer det plutselig noen med fagbrev og tjener en million mer. Hadde vært artig å få litt mer innblikk i hva som skjuler seg bak alle disse titlene. Anonymous poster hash: 21838...8dd Google is your friend.. 1
Gjest fb6e1...68e Skrevet søndag kl 21:20 Skrevet søndag kl 21:20 13 minutes ago, Guest 21838...8dd said: Synes det er artig å se så mange titler og ulikheter som finnes i IT-bransjen. Selv ser jeg på IT fra min bakgrunn som programmerer. Til nøds nettverk, et spøkefullt spark til den rettningen på ingeniørskolen. Men her snakkes det om "cloud engineer" og "Team-lead integrasjoner". Hva er alt dette? Jeg programmerer og fikler med cloud, nettverk, database, statistikk og integrasjoner. Kanskje system utvikler? Dataingeniør? Men så kommer det plutselig noen med fagbrev og tjener en million mer. Hadde vært artig å få litt mer innblikk i hva som skjuler seg bak alle disse titlene. Anonymous poster hash: 21838...8dd Fagbrev + 10 års erfaring > phd + 0 års erfaring innen IT basert på min observasjon. (Med mindre det er snakk om akademiske eller forskningsrettede stillinger). Anonymous poster hash: fb6e1...68e
Gjest 21838...8dd Skrevet søndag kl 21:36 Skrevet søndag kl 21:36 Kan finne eksempler her på fagbrev + 10 års erfaring tjener mer enn sivilingeniør + 10 års erfaring. Så kan ikke bare skyve parametere fra hverandre i ulike retninger. Anonymous poster hash: 21838...8dd
Salvesen. Skrevet mandag kl 09:08 Skrevet mandag kl 09:08 Gjest 21838...8dd skrev (12 timer siden): Synes det er artig å se så mange titler og ulikheter som finnes i IT-bransjen. Selv ser jeg på IT fra min bakgrunn som programmerer. Til nøds nettverk, et spøkefullt spark til den rettningen på ingeniørskolen. Men her snakkes det om "cloud engineer" og "Team-lead integrasjoner". Hva er alt dette? Jeg programmerer og fikler med cloud, nettverk, database, statistikk og integrasjoner. Kanskje system utvikler? Dataingeniør? Men så kommer det plutselig noen med fagbrev og tjener en million mer. Hadde vært artig å få litt mer innblikk i hva som skjuler seg bak alle disse titlene. Anonymous poster hash: 21838...8dd Man finner alltid spesielle tilfeller, men når en ser på ett litt større omfang vill en nok se at det er generelt sett høyere lønn blant de med høyere utdanning. Men, så lenge utdanning ikke er ett krav så kan en såklart tjene ett lass av penger uten å ha studert særlig. Selv har jeg "kort" utdanning og har jobbet med en masse andre dyktige folk som også har kort utdanning. Men, det er få av de. De fleste en treffer på har studert langt om lenge også kommet seg inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå