Gå til innhold

Canada innfører muligens NY vinklet helseadvarsel på sigaretter


G

Anbefalte innlegg

https://www.canada.ca/en/health-canada/news/2022/06/government-of-canada-proposes-to-print-health-warnings-on-individual-cigarettes.html

Her det vesentligste utdraget fra lovforslaget i Canada:

(fant ikke spoilerfunksjonen fra mobil posting)

Quote

A key feature of the proposed regulations is the introduction of written health warnings printed on individual cigarettes, cigars that have a filter, and cigarette tubes.

This new packaging would help to ensure that health-related messages reach people who often access cigarettes one at a time in social situations, particularly youth and young adults. Labelling the tipping paper of cigarettes and other tobacco products would make it virtually impossible to avoid health warnings altogether. If implemented, Canada would be the first country in the world to introduce such a requirement.

The proposed regulations would also build on existing requirements by updating current health-related messages, extending messaging requirements to all tobacco product packages and implementing periodic rotation of messages among other measures. These messages would include an extended list of health hazards and negative health effects to be featured on tobacco product health warnings and health information messages, including stomach cancer, colorectal cancer, diabetes, peripheral vascular disease, and cervical cancer.

🤤 Tror dere dette tiltaket kommer til Norge etterhvert? Hva tenker dere om det isåfall?

For min del kan det bare komme. Siden jeg er en ikke røyker. Jeg vokste opp med to røykende foreldre selv, og mistet den ene av dem til kreft i ung alder.

Ellers har jeg likevel litt sympati med røykere og skulle gjerne ønsket at de kunne stått innendørs og røyket i vindtunnel så de slapp å stå ute å fryse i frost eller regnvær. Dette er jo noe bedrifter måtte ha lagt opp til.

Jeg blir selv veldig kvalm av den minste røykelukt. Jeg er glad for at hoteller ikke tillater røyking på hotellrom. Til sammenlikning så er hoteller i Frankrike kvalmende med røyk sittende i alle møbler og vegger. Opplevde selv dette ved besøk i Nice i 2015.

Jeg fikk svie i øynene av å være på det hotellrommet. Ikke noe sunt oppholdsrom det der.

Tenker at tråden kan nyttes til to formål. Si hva dere tenker om enkeltmerking av sigaretter for "barnas skyld". Men også hva som kunne gjøres for røykerne både helsemessig, men også for at man ikke skyver de helt ut i kulden som med tiltakene i fra tidligere Krf helseministeren.

Jeg er ellers veldig glad for at man har den røykeloven som ble til pga. Høybråtens virke.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helseadvarsel på hver individuelle sigarett? Dette må jo være symbolpolitikk på et helt nytt nivå... Det blir bare dumt. Misforstå meg rett; jeg røyker ikke, og får migrene av mye røykelukt. Unngår røykere der jeg kan.

Men synes oppriktig synd på dem. Var sammen med en røyker i mange år, og ser hvordan de blir behandlet av samfunnet. Det er utvilsomt diskriminering på et nivå man aldri hadde tillat i andre tilfeller. De bruker faktisk et lovlig produkt, men blir likevel "utstøtt" og sett ned på. Synes man enten skal forby sigaretter i sin helhet, eller så må man akseptere at det er et lovlig produkt, og at dersom voksne mennesker har lyst å bruke pengene og helsen sin på dette tulleproduktet så må de faktisk få lov til det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 12.6.2022 den 20.43):

Tror dere dette tiltaket kommer til Norge etterhvert? Hva tenker dere om det isåfall?

blir nok innført her i landet. koster jo ikke byråkratene fem-øre å pålegge produsentene gjøre det, samtidig som det skaper inntrykk av at de liksom gjør noe nyttig i departementet/direktoratet.

men er tvilsom til nytteverdien. blir litt som med skrekk-bildene som er trykt på sigarettpakkene, man enser de ikke etterhvert, blir immun mot propagandaen, og bare lokker det ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...