Gå til innhold

Batteri på 2450 kilowattimer sørger for at Audi kan lade 80 biler om dagen her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lite tro på dette konseptet. Selv om både Tesla og Porsche har prøvd det ut og jeg antar de fortsatt er i drift. Årsaken til det er at en betjent kiosk er overlegen ubetjente automater, blant annet fordi man kan få et bedre utvalg av fersk tilberedet mat. Den andre årsaken er at betjening er mye hyggeligere enn et sjelløst venterom. Venterommet har sikkert deilig romslighet, men det kan neppe konkurrere mot å strekke på bena utendørs om man trenger det, og neppe konkurrere på underholdning sammenlignet med en godt utstyrt mediekonsoll i bilen. Eller bare mobiltelefonen. Så å bygge et helt hus som venterom, blir selvsagt veldig fordyrende uten å nødvendigvis skape et attraktivt tilbud. Dødsdommen er herved gitt. Siter meg gjerne om 10 år, så vi kan se hvem som kan si "hva var det jeg sa". :p

Lenke til kommentar
orjanmen skrev (45 minutter siden):

Et sted man kan sette seg mens man lader? Har de funnet opp bensinstasjonen på nytt?

Ja, bare at bensinstasjonen er redusert til et bemanningsfritt venterom med noen betalingsautomater. Sikkert fancy når det er helt nytt, men tenk når det begynner å bli slitent.

AnthonyEdwardS skrev (27 minutter siden):

Det slår iallefall mange av Tesla sine ladestasjoner der det eneste toalettet i nærheten er på et "Senter" som kun er åpent ifra 10-17 på hverdager og 10-15 på lørdager (og helt stengt søndager)..

Det er heldigvis ikke så mange, men absolutt kjipt når man kommer til et sånt sted. Ofte med toalettpapir i buskene og sånt. Da styrer man unna det stedet i framtida. Jeg har inntrykk av at det problemet er ennå større for andre stasjoner.

Det burde rett og slett være et krav for å få byggetillatelse at det finnes et døgnåpent toalett der. Minimum 1 toalett pr 8 ladestolper eller noe sånt. Også burde det være et tilbud om mat minimum fra kl 09-21 maks 100 meter unna. Og tak med bevegelsesaktivert lys over stasjonen. Og prisopplysningsskilt ved veien.

Lenke til kommentar
Sitat

Kremls sier at det ikke er noe poeng å ha en elbil som kan lades på 20 minutter dersom du må stå 40 minutter i kø før du slipper til.

Dette billigst ved å droppe venterom-huset og heller bruke pengene på økt antall ladestolper.

Sitat

Batteribankene kommer i containere, og består av brukte elbilbatterier. Det gjør at det en charging hub bare trenger en nettilførsel på 200 kilowatt for å holde batteribanken på 2,45 gigawattimer tilstrekkelig oppladet. I tillegg har de solceller med 30 kWp installert på taket.  Dette gir dem i tillegg mulighet til å lade opp batteribankene når strømmen er billig, eller når energien primært kommer fra fornybare kilder.

Batteriene gir kapasitet til 80 biler om dagen, men travleste dag har så langt vært 54 biler. I snitt har de 24 biler innom daglig.

30 kWp klarer på en god dag å produsere 180 kWh, så det er ikke det som regner hjem energien akkurat.

200 kW nettilførsel er nok til 4800 kWh per dag. Solceller på 30 kWp klarer på en god dag å produsere tilsvarendende 6 timer, eller her 180 kWh per dag. Batteriet på 2450 kWh vil nok primært mates av solcellene om dagen og kraftnettet (særlig vindkraft) om natta.
 

 

Lenke til kommentar

For min egen del trenger jeg fint lite mer enn ladestasjon og et toalett. Toalettet kan fint være en portapotty for alt jeg bryr meg, men i Norge så mangler det ikke på eksempler på fine arkitekt-toaletter langsveiene, så det er ganske sløkt av Tesla å ikke ha noe som helst på mange ladestasjoner. Det som gjør det enda verre er at Tesla selv antyder at det er toalett og wifi på mange av sine stasjoner, og så har tilhørende bygg med desse fasilitetene stengt allerede før mange er ferdig på jobb på hverdager (spesielt om sommeren med sommerfleksitid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...