Gå til innhold

BYD skal levere batterier til Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Musk på Batteridagen så skulle Tesla ha en produksjonskapasitet på 100 GWh i år med de nye 46800-batteriene og øke på til 3 TWh innen 2030. 3 TWh er nok til ufattelige 40 millioner elbiler. Da er det veldig rart at de halvveis i 2022 må kjøpe batterier fra en av deres argeste konkurrenter.

Teknisk Ukeblad hadde en omfattende dekning av denne batteridagen så i god journalistisk ånd så bør man kanskje finne ut hvordan det ligger an med disse planene?

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene

– Lykkes Tesla med batteriene, vil de være verdensledende

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

I følge Musk på Batteridagen så skulle Tesla ha en produksjonskapasitet på 100 GWh i år med de nye 46800-batteriene og øke på til 3 TWh innen 2030. 3 TWh er nok til ufattelige 40 millioner elbiler. Da er det veldig rart at de halvveis i 2022 må kjøpe batterier fra en av deres argeste konkurrenter.

Teknisk Ukeblad hadde en omfattende dekning av denne batteridagen så i god journalistisk ånd så bør man kanskje finne ut hvordan det ligger an med disse planene?

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene

– Lykkes Tesla med batteriene, vil de være verdensledende

Tesla produserer pr nå ikke LFP-batterier, BYD gjør det. Tesla bruker og CATL som leverandør for LFP. Å lage ny produksjonslinje og utvikle egne LFP-batterier er veldig dyrt da de har mange fundamentale forskjeller fra de fleste andre li-ion batterier, tipper Tesla vurderer at det å kjøpe denne varianten fra konkurrenter er mer lønnsomt enn å utvikle selv. På NCA er Tesla verdensledende, men de er dyrere, yter bedre og passer bedre til performance\long range enn LFP.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 minutt siden):

Tesla produserer pr nå ikke LFP-batterier, BYD gjør det. Tesla bruker og CATL som leverandør for LFP. Å lage ny produksjonslinje og utvikle egne LFP-batterier er veldig dyrt da de har mange fundamentale forskjeller fra de fleste andre li-ion batterier, tipper Tesla vurderer at det å kjøpe denne varianten fra konkurrenter er mer lønnsomt enn å utvikle selv. På NCA er Tesla verdensledende, men de er dyrere, yter bedre og passer bedre til performance\long range enn LFP.

OK, så planene om å bli verdensledende på batterier er forlatt?

Tesla kjøper NCA-batteriene fra andre(Panasonic) . De er kanskje verdensledende på bruk av dem, mye siden denne teknologien er valgt vekk av andre bilprodusenter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

OK, så planene om å bli verdensledende på batterier er forlatt?

Tesla kjøper NCA-batteriene fra andre(Panasonic) . De er kanskje verdensledende på bruk av dem, mye siden denne teknologien er valgt vekk av andre bilprodusenter.

Har de sagt at de skal bli verdensledende på batterier?

Panasonic-Tesla er i et eksklusivt samarbeid med NCA ved Gigafactory, kall det hva du vil. Andre bilprodusenter har ikke valgt bort NCA, men svært få andre enn Panasonic lager NCA og så og si alle kjøper batterier fra tredjeparter som Samsung, LG chem etc. NCA har noen ulemper (bl.a brannsikkerhet), men og noen fordeler vs f.eks NMC eller LCO (høyere koboltandel, mindre energitett) som er mye brukt i andre biler.

Jeg tenker valget om å kjøpe LFP fra andre er fornuftig all den tid hovedpartner Panasonic ikke produserer LFP.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (52 minutter siden):

3 TWh om 8 år. Da er de verdens desidert største batteriprodusent med klar margin. Tror du på det eller var Batteridagens prediksjoner bare bløff som vanlig?

Jeg har ikke satt meg inn i det, vet ikke hva jeg skal tro, jeg kan mer om batterikjemier enn markedsstrategien til Tesla som forøvrig ikke interesserer meg allverden :)

Lenke til kommentar
On 6/9/2022 at 12:05 PM, uname -i said:

3 TWh om 8 år. Da er de verdens desidert største batteriprodusent med klar margin. Tror du på det eller var Batteridagens prediksjoner bare bløff som vanlig?

Voldsomt som du maser da? At Tesla har store planer når det gjelder produksjon av de nye cellene trenger du ikke lure på. Hvor stor andel de vil produsere selv på sikt vil kun fremtiden vise. At de produserer celler selv er i tillegg til det de handler inn fra partnere er jo bare smart. Hvor stor produksjonen blir over tid er umulig for både deg og meg å vite.

Jeg ser du er ute etter å "arrestere" musk. Kanskje klarer de det, kanskje ikke. Tesla er i det minste i partnerskap med eksterne batteriprodusenter, har avtaler på råvarene og også egne rettigheter til å hente ut råvarer. Blir Tesla verdens største batteriprodusent? Kanskje? Tesla tar gode grep og er i forkant av resten av produsentene. Pga bilene, cybertruck, semi og ikke minst energilagring er det jo store kvantum. I tillegg til egne celler har de jo sagt at de kjøper alt partnerne kan levere. Hvor stor er produksjonen av biler neste år? 3 mill eller 4 kanskje, eller mer? Pluss cybertruck og semi. 

Og uansett, det er jo ikke viktig heller. Om Tesla er nummer 1 eller 4 i antall produserte celler i 2030 eller 2040. Det viktigste er jo at satsingen til Tesla både gir innovasjon, skaper grunnlag for langsiktige avtaler både Tesla og partnere kan leve med. At Tesla har egenproduksjon av celler bidrar sikkert til at partnerne ikke blir for griske i reforhandlinger av avtaler. Dessuten, vi har jo sett at Tesla ikke foretrekker outsourcing dersom de kan fikse ting selv. Siden feks cybertruck og Semi blir storforbrukere av 4680 celler er det sikkert lurt å produsere deler av disse cellene selv. 

Det å lete etter musk sitater du kan radbrekke for å rakke ned på Tesla og musk har vi jo sett før fra deg. Det virker so du ser ting i et snevert lys slik at du kan få bekreftet ditt verdensbilde. Er du ikke snart lei av å snakke Tesla ned? Du har jo drevet slik lenge. Ingen kan vite sikkert hva fremtiden bringer, og selv om det skulle vise seg at Tesla bare produserer 1Twh egne celler i 2030 betyr jo ikke det at musk lyver. Det vil jo bare bety at da klarte han ikke det innen 2030. Kanskje i 2034?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser det gjentas i denne artikkelen også at LFP har lavere ytelse. For meg så ser det ut til at BYD langt på vei har løst dette. BYD Tang er tung. Men den yter 509 hk fra en 86kWh pakke. Den var også den av alle bilene NAF testet i vinter som mistet minst rekkevidde i kulden. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, edyrli said:

Ser det gjentas i denne artikkelen også at LFP har lavere ytelse. For meg så ser det ut til at BYD langt på vei har løst dette. BYD Tang er tung. Men den yter 509 hk fra en 86kWh pakke. Den var også den av alle bilene NAF testet i vinter som mistet minst rekkevidde i kulden. 

Endel diy entusiaster kjenner jo godt til lifepo4. For rc bruk, droner, el(skate/moutainboard,  elsykler osv. Da var lifepo4 ofte valgt enten pga opplevd bedre sikkerhet, pris eller tilgjengelighet. De som krevde mest ytelse brukte gjerne lipo (feks hobbyking) dog resulterte det litt for ofte i magic smoke. De som valgte det beste (opplevd best bl.a ytelse, cell sag, degredering) valgte li ion i en eller annen variant. 18650 var jo lenge stort sett formatet en fikk tak i, dog kunne en finne forskjellig kjemi fra forskjellige produsenter, slik at en fikk valgt celler utifra hva en prioriterte. Feks C rate for effekt eller ant mah. En fikk ikke begge deler, dog var det jo noen "godinger" VTC fra Sony feks. 

Selv batteripakker i "hobbystørrelse" fikk svi for valg av lifopo4. Høyere vekt og lavere ytelse/c rate var merkbart. Dog var det jo ikke kritisk for alle. Feks En el lastesykkel vs lettvekts hi power sti sykkel. 

Om BYD har gjort gjennombrudd innen kjemi slik at ytelse/C rate ikke er tema lenger vil det jo avhjelpe prisingen av elbiler m BYD blade og på sikt når andre produsenter har funnet det samme kanskje og presset på li ion avtar og råvareprisene faller?

I en Tesla 3 el Y hadde jeg fint kunne valgt LFP celler dersom en klarer seg enten med standard, eller long range. Performance utgaven tror jeg nok ikke hadde hatt godt av det valget. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.6.2022 den 11.15):

I følge Musk på Batteridagen så skulle Tesla ha en produksjonskapasitet på 100 GWh i år med de nye 46800-batteriene og øke på til 3 TWh innen 2030. 3 TWh er nok til ufattelige 40 millioner elbiler. Da er det veldig rart at de halvveis i 2022 må kjøpe batterier fra en av deres argeste konkurrenter.

De skal nok ikke produsere 40 millioner elbiler. Mangelen på batterier legger foreløpig en stor demper på Tesla Energy, spesifikt for PowerPack-produktet som de svært gjerne skulle levert mye mer av. Det er derfor ikke så rart at de skaffer batterier der de kan inntil de får bygget opp stor nok kapasitet selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

De skal nok ikke produsere 40 millioner elbiler. 

Jeg påstod heller ikke at det skulle produseres 40 millioner elbiler. Jeg skrev at 3 TWh batterier var nok til 40 millioner elbiler. For å illustrere hvor enormt mye 3 TWh er.

De tre største batteriprodusentene (LG, CATL, Panasonic) produserte tilsammen noe over 0,5 TWh i 2021. Tesla, som på Batteridagen i 2020 hittil ikke hadde levert en eneste battericelle, skulle  innen 2030 ikke bare sprinte forbi disse erfarne gigantene, men med 3 TWh også legge dem solid bak seg   

Det kunne blitt stilt noen kritiske spørsmål om realismen, men TU var mest opptatt av å drømme seg bort i hvor dårlig  det ville gå for alle andre om Tesla lyktes.  Minst fem artikler ble skrevet, Men nå som det har gått to år uten at Tesla har kommet noe særlig lengre mot målet så er løftene fra Batteridagen glemt og det er helt tyst fra TU. Heller skrive en gladsak om at Tesla skal kjøpe batterier av deres argeste konkurrent i Kina.
 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Jeg påstod heller ikke at det skulle produseres 40 millioner elbiler. Jeg skrev at 3 TWh batterier var nok til 40 millioner elbiler. For å illustrere hvor enormt mye 3 TWh er.

De tre største batteriprodusentene (LG, CATL, Panasonic) produserte tilsammen noe over 0,5 TWh i 2021. Tesla, som på Batteridagen i 2020 hittil ikke hadde levert en eneste battericelle, skulle  innen 2030 ikke bare sprinte forbi disse erfarne gigantene, men med 3 TWh også legge dem solid bak seg   

Det kunne blitt stilt noen kritiske spørsmål om realismen, men TU var mest opptatt av å drømme seg bort i hvor dårlig  det ville gå for alle andre om Tesla lyktes.  Minst fem artikler ble skrevet, Men nå som det har gått to år uten at Tesla har kommet noe særlig lengre mot målet så er løftene fra Batteridagen glemt og det er helt tyst fra TU. Heller skrive en gladsak om at Tesla skal kjøpe batterier av deres argeste konkurrent i Kina.
 

3TWh er nok mye i forhold til elbilmarkedet, men i forhold til slik markedet for stasjonære grid-tilkoblede batteripakker sannsynligvis vil utvikle seg er det neppe spesielt mye i den sammenhengen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...