Gå til innhold

Kirken støtter reindriftssamene på Fosen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen jeg kan se til at kirka blander seg inn i politikk på denne måten er historiske årsaker. Fornorskningsprosessen var en nådeløs kulturell rensing der kirka sto sentralt mot samenes urfolksreligion. Prosessen har vært en nasjonal skam i over et halvt århundre og først nå har det kommet en del offentlige innrømmelser og beklagelser av det som skjedde, blant annet av Kongen her for noen år siden. Dette kan være kirkas måte å si unnskyld på en subtil måte. Kirka har ennå ikke klart å ta ordentlig tak i deres første og mest diskriminerende bud "du skal ikke ha andre guder enn meg", men de har i det minste begynt å beklage ringvirkningene av det. Det tar nok ennå et halvt århundre før de begynner å respektere religionsfriheten så godt at de sletter første bud, omtrent som et visst N-ord ble fjernet fra bøkene og filmene om Pippi Langstrømpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å slenge meg på litt her. Olav den hellige brukte ikke korset, kjærlighet, bønn og frivillig overtalelse da han samlet riket. Nei, det var sverdet, øksa, ilden og truslene.

Og nedover i Europa var det heksebrenning, korsfarere med sverdets makt etc som var middelet. Kirkas historie er full av vold, drap og undertrykkelse.

Likevel er vi blitt et fredselskende folkeslag, som nå føyer oss så forfedrene griner. Og nå krenkes vi på andres vegne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

 Kirka har ennå ikke klart å ta ordentlig tak i deres første og mest diskriminerende bud "du skal ikke ha andre guder enn meg", men de har i det minste begynt å beklage ringvirkningene av det. Det tar nok ennå et halvt århundre før de begynner å respektere religionsfriheten så godt at de sletter første bud, omtrent som et visst N-ord ble fjernet fra bøkene og filmene om Pippi Langstrømpe.

Vi er vel best tjent med at DNK fremstår som et trossamfunn, med sine bud, i stedet for å "demokratiseres" ytterligere. Vi klarer oss godt uten at denne organisasjonen skal ha klørene i alt. Vi ser stadig at  mer eller mindre kamuflerte kirkelige organisasjoner tildeles oppgaver i samfunnet. Det er sykehus, barnehager, gravplassdrift mm. Det er vel bare et tidsspørmål før de begynner å selge strøm og mobiltelefoner. Og da er veien kort til vindparker, kraftlinjer og kommunikasjonsnett.

Kongen, han burde vært tvangsutmeldt fra DNK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer fort på Kirkens imperialistiske eiendomsselskap "Opplysningsvesenets fond" som de siste årene fått overdratt eiendommer for mange milliarder fra staten/skattebetalerne. Samfunnsdebatten har vært skuffende fraværende. Ja, du sier noe der. Det forundrer meg ikke om de går inn som eiere på andre områder også. Boligmarkedet, hoteller, vindkraft m.m.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...