Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Slik lager du Passord på Delte mapper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest så mange poster som ikke gir noen gode og grundige svar på hvordan man lager passord på en delt ressurs. Du har jo den måten der du skjuler mappen med et "$" etter mappenavnet, men den måten skjuler den bare ltt. En Ipscanner finner den mappen på flekken! ..Vel her er guiden som funkere for Xp pro og Xp home!

Windows Xp profisseional:

1.Åpne min datamarskin

2.trykk Verktøy på linjen øverst i vinduet

3.Velg mappealternativer

4.Velg Vis

5.Fjern haken ved "bruke enkel fil deling"

------------------------------------------------

Dette skulle gi en helt ny meny når du skal dele mappene dine.

Windows Xp Home Edition (gjelder også pro):

1. trykk start -----> kjør

2.skriv så "shrpubw"

3.Følg henvisningene og Volla du har en passordbeskyttet mappe!

Passordet du blir bedt om og skrive på mappen når du prøver og åpne den fra en annen marsikn, er det gjeldene administrator passordet!

Lykke til :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde et program på den gamle Pentium Pro'en som prompt'et for passord under boot, og hvis man tastet feil så startet Windows allikevel opp, men alt man beskyttet ville forbli skjult og kryptert... Tror det programmet fulgte med på en CD fra bladet Tekno :D

Endret av Calm
Skrevet
takk. det var nyttig. men finnes det noen måter å passordbeskytte en harddisk på uten noen andre programmer enn windows?

Vis du mener på lokalt nettverk er den delt som standard med admin passord..

Vis du mener ikke lokalt nettverk er jeg ikke helt sikker!

Skrevet

2.skriv så "shrpubw"

Passordet du blir bedt om og skrive på mappen når du prøver og åpne den fra en annen marsikn, er det gjeldene administrator passordet!

Eller du kan høyreklikke på mappen, og dele den på vanlig måte? Ser ikke helt hva som var forskjellen? :blush:

Skrevet
takk. det var nyttig. men finnes det noen måter å passordbeskytte en harddisk på uten noen andre programmer enn windows?

Dersom du bruker NTFS filsystemet kan du gi tilgang til enkelte brukere av maskinen. Men dersom du ikke vil at noen som er inne på samme bruker som deg skal kunne bruke harddisken må du nok ha et eget program...

Skrevet

2.skriv så "shrpubw"

Eller du kan høyreklikke på mappen, og dele den på vanlig måte? Ser ikke helt hva som var forskjellen? :blush:

Forskjellen er at du kan angi hvem som kan Få tilgang til mappen!! ;)

Skrevet

Det kan du også ved å gå rett på mappen. Slik gjøres det:

Gå til mappen du vil ha delt, høyreklikk og velg Sharing and Security (Deling på norsk...). Der kan du dele mappen, og ved å trykke på Permissions (Tilgang på norsk??) kan du velge hvem som skal ha tilgang.

Det eneste programmet ditt gjør er å gi en slags gjennomgang av mappedeling. Alt det samme kan gjøres på selve mappen...

Skrevet

Gå til mappen du vil ha delt, høyreklikk og velg Sharing and Security (Deling på norsk...). Der kan du dele mappen, og ved å trykke på Permissions (Tilgang på norsk??) kan du velge hvem som skal ha tilgang.

Det eneste programmet ditt gjør er å gi en slags gjennomgang av mappedeling. Alt det samme kan gjøres på selve mappen...

Dette varierer litt, denne funksjonen er ikke tilgjengelig for mange..

Ta F.eks en kompis av meg ha Xp pro (kjører selv home :cool: ) han hadde ikke denne "extra menyen" tilgjengelig...Da kan det være greit og følge anvisningen på toppen!

Skrevet
Hvis du har NTFS og simple fildeling skrudd av kan du velge "permissions" i den vanlig delemetoden.

Er forskjellen at din metode kan dele med permissions uten NTFS kanskje? :blink:

Der har du det sikkert! :thumbs:

Skrevet

jeg blir imponert hvis du finner ut en måte å sette opp permissinos på som ikke er relatert til brukere på maskinen. mao bare definere en bruker/passord autentisering uten at dette trenger å være en bruker på systemet.

• 1 år senere...
Skrevet

Hadde det ikke blitt enklere å sette opp DC++ ?

Når jeg lan`te, opplevde jeg drastisk fps-dropp når noen drev og kopierte over fra min hdd.

Bruker du dc++ , så kan du vel ta en ctrl+alt+del og sette "priority" til belownormal.

Hadde ikke dette vært bedre ?

Skrevet

Dette varierer litt, denne funksjonen er ikke tilgjengelig for mange..

Ta F.eks en kompis av meg ha Xp pro (kjører selv home :cool: ) han hadde ikke denne "extra menyen" tilgjengelig...Da kan det være greit og følge anvisningen på toppen!

Jeg har heller ikke tilgang til denne menyen, noe som er veldig teit...

noen som vet hvordan det går ann og fikse dette problemet?

Men ved bruk av den wizarden så kunne man ikke sette permissions til andre brukere enn de som var på maskina kunne du?

Vet at det gikk ann i 2k og bare lage enn bruker med samme navn som brukeren som hadde tilgang, da gikk det bra så lenge man også hadde passordet.

Men vet ikke om det funker på XP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...