Gå til innhold

Derfor stuper strømprisen i morgen


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over hvordan man beregner støtten når man allerede vet den beregnede snittprisen. Det som er vanskelig å finne ut, er hvordan de beregner snittprisen.

Følgende 2 linker viser hvordan strømselskapene beregner gjennomsnittlig spotpris, og jeg forventer at beregnet snittpris regnes på samme måte, men da ikke på enkelthusholdningers faktiske forbruk, men på snittforbruk time per time for hele området. Og derfor blir den enkeltes snittforbruk forskjellig fra beregnet snittpris.

https://www.neas.mr.no/neas-bloggen/energi/slik-beregnes-spotpris-paa-stroem/

https://www.fjordkraft.no/strom/kundeservice/sporsmal-og-svar/hvorfor-vises-en-annen-pris-pa-fakturaen/

Fra første link:

"Slik beregner vi prisene for en spotprisavtale:
Med en spotprisavtale avregnes du som kunde time for time igjennom hele måneden:
Time 1: antall faktiske kWh x timesprisen fra Nordpool for denne timen + 25% mva.
Time 2: antall faktiske kWh x timesprisen fra Nordpool for denne timen + 25% mva."

"Snittpris på faktura hadde da blitt beregnet slik:
Total kostnad i perioden på X kr. / totalt strømforbruk i perioden på Y kWh = Z kr. per/kWh"

Slik jeg forstår beregning av snittpris for f.eks. området NO2, så gjør man altså dette på forbruket til alle brukerne som omfattes. Og da vil høyt forbruk i de timene prisene er lave og lavt forbruk i timene det er dyrt, føre til at beregnet snittpris går ned. Derved blir det og mindre faktisk støtte per kWh.

Regningen til den enkelte vil selvfølgelig gå ned, men det er pga lavere strømpris, ikke pga mer støtte, siden den vil gå ned. Skal du faktisk ha mer i støtte, må folk bruke mest når det er dyrt, men da må man jo uansett betale mer totalt, og da altså mer enn støtten utgjør.

Altså vil sløsing bare gjøre vondt værre, men man kan bruke strøm klokt ved å øke temperatur på f.eks. varmtvannsbereder når prisen er lav, og så dempe når prisen er høy, sammenlignet med å la den gå på "samme lunk" gjennom hele døgnet.

Skjønner hva du prøver å si, men la oss gjøre dette litt enkelt:

I følge linken under fra Norgesenergi endte gjennomsnittlig strømpris her i Sør på 174øre/kWt i april. Strømstøtten ble da 104øre/kWt. Vi kan vel anta at tallene ser omtrent like ut for mai. 2-3 dager med lave priser vil ikke endre dette nevneverdig (men kanskje det ville gjort det, hvis ALLE skrudde opp strømforbruket voldsomt disse billige timene, som jeg tror var poenget ditt?) 

https://norgesenergi.no/stromsmart/statens-stromstotte-april/

Hvis jeg klarer å bruke 200kWt når prisen er 20 øre/kWt, så vil jeg få strømstøtte på 104 øre/kWt også for dette forbruket, og tjener da penger.

Endret av Sjokolade1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (1 time siden):

Blir bra med fyring fra midnatt og frem til kl. 1700 i morra også! Nesten 18 timer. Bare å brenne av det hovedsikringen takler folkens! 

Takk for at du jobber for mindre vann i magasinene og høyere strømptis totalt sett, akkurat det vi trenger 🙄

 

Supert å lade opp biler og annet oppladbart i de billige timene, og fint å skru av vvb og varmekabler i forkant slik at de kan varme seg opp under de lave prisene. Men når man bevisst kaster bort strøm bare fordi man har funnet ut en måte å utnytte strømstøtteordningen så kan man iallefall ikke klage på høye priser igjen...

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 minutter siden):

De linkene svarte ikke på det jeg lurte på, de tar bare regnestykket som følger etterpå. Altså, hvordan beregnes "beregnet gjennomsnittspris"?. Ikke hvordan beregnes støtten når man allerede vet snittprisen.

 

Sjokolade1 skrev (10 minutter siden):

Skjønner hva du prøver å si, men la oss gjøre dette litt enkelt:

I følge linken under fra Norgesenergi endte gjennomsnittlig strømpris her i Sør på 174øre/kWt i april. Strømstøtten ble da 104øre/kWt. Vi kan vel anta at tallene ser omtrent like ut for mai. 2-3 dager med lave priser vil ikke endre dette nevneverdig (men kanskje det ville gjort det, hvis ALLE skrudde opp strømforbruket voldsomt disse billige timene, som jeg tror var poenget ditt?) 

https://norgesenergi.no/stromsmart/statens-stromstotte-april/

Hvis jeg klarer å bruke 200kWt når prisen er 20 øre/kWt, så vil jeg få strømstøtte på 104 øre/kWt også for dette forbruket, og tjener da penger.

Endret 7 minutter siden av Sjokolade1

Som jeg sier, prisen du må betale på regninga går ned fordi man betaler mindre for strømmen, ikke fordi støtten blir større.

Det er ingen grunnlag for at beregnet gjennomsnitt blir på status quo når prisene faller, og vi bruker mer i disse timene. Det jeg sier er at snittprisen faller, og støtten per kWh blir lavere, til den faller helt bort når vi kommer til et beregnet gjennomsnitt på 70 øre per kWh.

Påstanden var altså at man tjente mer på støtten. Jeg mener at så lav pris i noen timer nå, hovedsaklig får snittprisen til å ramle kraftig, og støtten gå ned tilsvarende. Det man tjener på, er altså at pris per kWh går ned. Og det er hvordan snittprisen blir påvirket som avgjør om det blir noe igjen til støtte for de timene som strømprisen faktisk er høye.

Om snittprisen faller 174 øre til 104 øre, så får man altså bare dekket 34 øre per kWh. Og for de timene prisen var oppe over 250 øre per kWh, så må man altså dekke mesteparten av dette selv, raskt beregnet til 216 øre per kWh i denne perioden ved støtte på 34 øre for pris på 250 øre per kWh.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 minutter siden):

Har ingenting å si for snittet for strømstøtte. 

Jeg venter fremdeles på link som understøtter den påstanden. Min påstand er at dette direkte reduserer snittprisen og derved hvor mye støtte man får. Da vil man altså bare sløse og redusere støtten. Derfor bør man gjøre smarte endringer istedet, og ikke bruke strøm for å bruke strøm i disse tider.

Se gjerne svaret rett over. Og så ber jeg igjen om noe som bekrefter påstanden din, da jeg mener du tar feil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Som jeg sier, prisen du må betale på regninga går ned fordi man betaler mindre for strømmen, ikke fordi støtten blir større.

Prisen på regninga går ikke ned ved at jeg øker forbruket når prisen er lav, prisen går ned fordi jeg bruker masse strøm i de timene når strømstøtten i kr/øre er høyere enn spotprisen. 

Jeg tør ikke si sikkert om strømstøtten baseres på gjennomsnittlig pris på faktisk forbruk, eller gjennomsnittlig månedspris fra kraftbørsen, Nord Pool. Jeg vil tro det er sistnevnte. Uansett tror jeg du grovt overvurderer effekten disse billige timene har på gjennomsnittlig pris på forbruket. Det er nok heller få som faktisk gjør en innsats for å øke forbruket fordi strømmen er billig, flertallet tenker naturligvis ikke over at det faktisk er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på link som understøtter den påstanden. Min påstand er at dette direkte reduserer snittprisen og derved hvor mye støtte man får. Da vil man altså bare sløse og redusere støtten. Derfor bør man gjøre smarte endringer istedet, og ikke bruke strøm for å bruke strøm i disse tider.

Se gjerne svaret rett over. Og så ber jeg igjen om noe som bekrefter påstanden din, da jeg mener du tar feil.

Den første linken jeg viste til understøtter faktisk dette. 

 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

 

"Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen."

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på link som understøtter den påstanden. Min påstand er at dette direkte reduserer snittprisen og derved hvor mye støtte man får. Da vil man altså bare sløse og redusere støtten. Derfor bør man gjøre smarte endringer istedet, og ikke bruke strøm for å bruke strøm i disse tider.

Se gjerne svaret rett over. Og så ber jeg igjen om noe som bekrefter påstanden din, da jeg mener du tar feil.

Du får mene akkurat hva du vil, men det er du som tar feil her. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Prisen på regninga går ikke ned ved at jeg øker forbruket når prisen er lav, prisen går ned fordi jeg bruker masse strøm i de timene når strømstøtten i kr/øre er høyere enn spotprisen. 

Jeg tør ikke si sikkert om strømstøtten baseres på gjennomsnittlig pris på faktisk forbruk, eller gjennomsnittlig månedspris fra kraftbørsen, Nord Pool. Jeg vil tro det er sistnevnte. Uansett tror jeg du grovt overvurderer effekten disse billige timene har på gjennomsnittlig pris på forbruket. Det er nok heller få som faktisk gjør en innsats for å øke forbruket fordi strømmen er billig, flertallet tenker naturligvis ikke over at det faktisk er lønnsomt.

Nå forventet jeg i utgangspunktet at folk ikke justerte forbruket nevneverdig, da vi er svært lite prissensitive på strøm. Vi "må" ha det strømbruket vi har. Da vil prisen gå ned pga lavere pris, ikke økt støtte.

Jeg ser poenget ditt i at om du ensidig bruker masse ekstra strøm, så vil snittet i lite grad bevege seg, og du personlig får en gevinst ved å sløse.  Derimot om mange gjør det samme, så vil snittprisen bevege seg nedover, og da vil man som sagt få mindre strømstøtte per kWh. Hvor mange timer og hvor mange kWh det er snakk om i forhold til ved høy pris, skal jeg ikke si noe bestemt om.

Sjokolade1 skrev (5 minutter siden):

Den første linken jeg viste til understøtter faktisk dette. 

 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

 

"Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen."

Nei, den linken, som jeg har sagt noen ganger nå, viser kun beregning av støtten ETTER at snittprisen er beregnet. Den viser fremdeles ikke hvordan snittprisen blir beregnet. Den beregnede snittprisen vil altså gå ned fordi prisen i noen timer er nært 0, og støtten vil derfor bli lavere for alle alle kWh'ene som forbrukes i perioden.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Du får mene akkurat hva du vil, men det er du som tar feil her. 

Dersom du ikke har noe å vise til som understøtter påstanden din, så er det fremdeles ikke verdt mer enn min mening om dette. Derfor har jeg skrevet at jeg ikke tror det beregnes slik du sier.

Jeg har derimot visst til hvordan jeg oppfatter at den blir beregnet, og da delvis basert på det som kom fram i NRK-sendingen med Fredrik Solvang, der de gikk gjennom hvordan støtten ser mye penere ut enn det regjeringen, NVE og Statskraft/Statsnett ønsker at vi tror.

Det som ikke trekkes enda mere frem, er hvordan man kommer frem til beregnet gjennomsnitt, men bare ser at denne er lavere enn hans faktiske gjennomsnitt, beregnet etter de modellene som jeg linket til.

Hadde det vært beregnet så enkelt som du påstår, så hadde faktisk "beregnet snittpris" blitt en god del høyere, og støtten ville for mange blitt langt høyere ved at folk flytter endel av forbruket til de "billige" timene av døgnet.  Selv jeg som har mulighet til å vaske klær og kjøre oppvaskmaskin om natta pga turnus-jobbing, ville definitivt hatt lavere snitt enn beregnet gjennomsnitt.

Her er forresten Fredrik Solvang sin forklaring:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Hadde det vært beregnet så enkelt som du påstår, så hadde faktisk "beregnet snittpris" blitt en god del høyere, og støtten ville for mange blitt langt høyere ved at folk flytter endel av forbruket til de "billige" timene av døgnet.  Selv jeg som har mulighet til å vaske klær og kjøre oppvaskmaskin om natta pga turnus-jobbing, ville definitivt hatt lavere snitt enn beregnet gjennomsnitt.

Nei, støtten blir som sagt akkurat like høy, helt uavhengig av når strømmen forbrukes innenfor samme måned. Månedssnittet strømstøtten baseres på blir selvfølgelig noe lavere grunnet disse ekstremt billige timene, uavhengig av om man bruker strøm da eller ikke. Men snittprisen strømstøtten baserer seg på i mai vil uansett bli ca. 2 kr, grunnet dyr strøm tidligere i mai. 

Nå har noen andre postet kilder som bekrefter det jeg sier. Likevel fortsetter du å kverulere... 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

De linkene svarte ikke på det jeg lurte på, de tar bare regnestykket som følger etterpå. Altså, hvordan beregnes "beregnet gjennomsnittspris"?. Ikke hvordan beregnes støtten når man allerede vet snittprisen.

Jo det gjør de:

Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen. Denne andelen er 80 prosent fra og med januar (for desember var den 55 prosent).

 

 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Nei, støtten blir som sagt akkurat like høy, helt uavhengig av når strømmen forbrukes innenfor samme måned. Månedssnittet strømstøtten baseres på blir selvfølgelig noe lavere grunnet disse ekstremt billige timene, uavhengig av om man bruker strøm da eller ikke. Men snittprisen strømstøtten baserer seg på i mai vil uansett bli ca. 2 kr, grunnet dyr strøm tidligere i mai. 

Nå har noen andre postet kilder som bekrefter det jeg sier. Likevel fortsetter du å kverulere... 

Ingen av postene som har kommet, har klart å vise hvordan man kommer frem til beregnet gjennomsnittspris Det eneste som linkene har vist til, og som jeg allerede har sagt at jeg er fullstendig klar over, er hvordan man beregner støtten når beregnet gjennomsnitt blir lagt frem. Kall det gjerne kverulering, men INGEN har lenket til det do påstod.

Jeg ser dog at du har mildnet deg litt på det du har sagt før, og her er enig med meg at månedssnittet går ned. Uansett, tror ikke vi to kommer nærmere noen enighet her, så får vi bare se hvordan prisene vil forløpe seg resten av måneden, og så får vi se om beregnet gjennomsnitt for seg en god korreks, eller om dette vi opplever nå i helgen blir et for lite blaff, og det bare blir en mindre korreksjon.

Nå som kabelen til Nederland er ute av drift i noen måneder fremover og Englandskabelen også kjører med redusert kapasitet, får vi sett om gassprisene fremdeles gir oss høye strømpriser, eller om vi midlertidig får en god dupp frem til disse kommer i full drift igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Ingen av postene som har kommet, har klart å vise hvordan man kommer frem til beregnet gjennomsnittspris Det eneste som linkene har vist til, og som jeg allerede har sagt at jeg er fullstendig klar over, er hvordan man beregner støtten når beregnet gjennomsnitt blir lagt frem. Kall det gjerne kverulering, men INGEN har lenket til det do påstod.

Jeg ser dog at du har mildnet deg litt på det du har sagt før, og her er enig med meg at månedssnittet går ned. Uansett, tror ikke vi to kommer nærmere noen enighet her, så får vi bare se hvordan prisene vil forløpe seg resten av måneden, og så får vi se om beregnet gjennomsnitt for seg en god korreks, eller om dette vi opplever nå i helgen blir et for lite blaff, og det bare blir en mindre korreksjon.

Nå som kabelen til Nederland er ute av drift i noen måneder fremover og Englandskabelen også kjører med redusert kapasitet, får vi sett om gassprisene fremdeles gir oss høye strømpriser, eller om vi midlertidig får en god dupp frem til disse kommer i full drift igjen.

Jeg prøver igjen:

"Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen. Denne andelen er 80 prosent fra og med januar (for desember var den 55 prosent)."

Den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen er selvfølgelig et snitt der alle timene gjennom døgnet i en måned vektes likt. Følgelig helt uavhengig av når du og jeg faktisk bruker strøm. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Jo det gjør de:

Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen. Denne andelen er 80 prosent fra og med januar (for desember var den 55 prosent).

 

 

Du har altså enda ikke skjønt bæret av det jeg har skrevet. Det du forklarer over, er altså det som skjer ETTERPÅ. Den biten er vi helt enige om.

Hva du får i støtte er derimot helt avhengig av hva beregnet gjennomsnittspris blir, og det er først når denne blir kjent, at du kan gjøre det regnestykket. Og det er beregningen av denne snittprisen som er der vi er uenig.

Men greit, ser ikke poenget med å diskutere dette videre, om du ikke er med på hva som diskuteres.

ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen er selvfølgelig et snitt der alle timene gjennom døgnet i en måned vektes likt. Følgelig helt uavhengig av når du og jeg faktisk bruker strøm. 

Der kommer altså den påstanden igjen, men fremdeles uten noen link til hvor du har informasjonen om dette fra.

Frem til du kommer med noe mere info om hvor dette fremkommer, så stopper jeg altså diskusjonen med deg her. For nå prater vi bare rundt hverandre, og kommer ingen vei.

Kunne sikkert tatt beregningen for foregående perioder, bare for å vise at dette er feil, men det orker jeg rett og slett ikke nå.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Kunne sikkert tatt beregningen for foregående perioder, bare for å vise at dette er feil, men det orker jeg rett og slett ikke nå.

Hvordan mener du da at gjennomsnittsprisen på kraftbørsen beregnes? Et vektet snitt av all solgt strøm i prisområdet i løpet av måneden? Dette vil med all sannsynlighet gi et høyere snitt, da prisene typisk er høyest når forbruket er høyest. Og det er jo nettopp det at dette ikke gjøres som mange er kritiske til, og som får støtten til å fremstå kunstig høy. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Det er snittet av alle timesprisene på Nordpool som brukes.
Det vektes ikke etter din forbrukskurve, og heller ikke en generell forbrukskurve. Alle i samme prisområde får samme støtte.

Det står godt forklart her: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

For April: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-april/

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (13 minutter siden):

Det er snittet av alle timesprisene på Nordpool som brukes.
Det vektes ikke etter din forbrukskurve, og heller ikke en generell forbrukskurve. Alle i samme prisområde får samme støtte.

Det står godt forklart her: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

For April: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-april/

Ifølge denne siden, så skrives det at den vektes (mine uthevinger). Dette er foreløpig denbeste informasjonen jeg har klart å finne til nå:

"Ordningen innebærer at husholdninger får deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien. Strømstøttesatsen i statistikken er et vektet gjennomsnitt for landet der støttesatsen i hvert elspotområde er vektet sammen. Som vekter brukes husholdningsforbruket i hvert elspotområde. Støttesatsen for kvartalet beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per måned. Som vekter for hver måned brukes husholdningsforbruket for den enkelte måned i kvartalet. Vektene for elspotområde og månedsforbruk hentes fra Elhub."

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snowleopard said:

Ifølge denne siden, så skrives det at den vektes (mine uthevinger). Dette er foreløpig denbeste informasjonen jeg har klart å finne til nå:

"Ordningen innebærer at husholdninger får deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien. Strømstøttesatsen i statistikken er et vektet gjennomsnitt for landet der støttesatsen i hvert elspotområde er vektet sammen. Som vekter brukes husholdningsforbruket i hvert elspotområde. Støttesatsen for kvartalet beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per måned. Som vekter for hver måned brukes husholdningsforbruket for den enkelte måned i kvartalet. Vektene for elspotområde og månedsforbruk hentes fra Elhub."

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser

Hvordan SSB vekter sine tall i sin statistikk er ikke relevant for hvordan støtten utbetales.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (15 minutter siden):

Hvordan SSB vekter sine tall i sin statistikk er ikke relevant for hvordan støtten utbetales.

Nei, men når de forklarer hvordan man kommer frem til beregnet gjennomsnitt for strømprisen, som er det som er utgangspunktet for å komme frem til hva støtten blir på, så blir det altså relevant igjen. Og det er jo det som har vært diskutert her, ihvertfall fra min side, hvordan man kommer frem til beregnet gjennomsnitt.

Det er først når det tallet er beregnet, at du og alle oss andre kan finne ut hva vi faktisk får i støtte. Og det regnestykket har ikke vært uenighet om, selv om det av flere er diskutert som om det var der uenigheten var.

Er heller ingen som har diskutert hvordan den blir utbetalt. Det er ganske så klart i informasjonen Regjeringen har kommet med, at den trekkes fra på regningen til nettleverandøren. Og om summen er negativ, så vil de eventuelle pengene man har til gode, betales ut til kundens kontonummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...